Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: lila bertjes...

di jun 10, 2008 23:13

nee, maar voor de apk monteer je dan even alleen de achterste demper hetgeen een kwartiertje werk is.....


:wink:
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6927
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: lila bertjes...

di jun 10, 2008 23:30

een holle pijp van voor naar achter is ook goed... moet alleen maar gasdicht zijn en deugdelijk bevestigd. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: lila bertjes...

wo jun 11, 2008 06:50

Even voor de duidelijkheid, APK goedkeur stelt andere eisen aan een uitlaat dan oom agent met een decibel-meter. Voor de APK moet de uitlaat gasdicht zijn, of je dempers hebt of rechte pijp is niet interessant. Voor oom agent mag je niet meer dan een bepaald aantal decibellen maken en of je uitlaat lekt of niet kan ze niet zoveel schelen.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: lila bertjes...

wo jun 11, 2008 10:33

Voor APK gelden ook dB eisen, alleen kunnen de meeste garages die niet meten.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: lila bertjes...

wo jun 11, 2008 11:07

Voor APK gelden ook dB eisen, alleen kunnen de meeste garages die niet meten.
Keurmeester van mij heeft het speciaal opgezocht en er stond nergens in het handboek vermeld dat er geluidsnormen zijn, idd alleen gasdicht en deugdelijk bevestigd.
Op het schuine deel na het eerste originele dempertje heb ik de pijp doorgeslepen en er een Duitser tussen gemonteerd om het laatste deel nog de-en montabel te houden. Daardoor kan ik door het achterste deel te draaien in deze mof ook nog een klein beetje spelen met de oogte van de demper. Eindstuk is ook aangepast en hangt nu goed.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

RE: lila bertjes...

wo jun 11, 2008 22:37

Sidepipe gaat me dan weer net iets te ver :lol:

Als ik het zo zie dan is het een kwestie van de demper er tussenuit slijpen en dan een vrijwel rechte buis met 2 klemmen of schuifmoffen aan de 2 originele delen van het middenstuk vastmaken?
Of vergis ik me en is de buis een lastige vorm?

Afbeelding
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: lila bertjes...

do jun 12, 2008 23:50

dat wordt lassen want de bochten zijn te krap voor een schuifmof, maar verder heb je het helemaal begrepen!
Aan te raden is het spul (voor en achterstuk van de middendemper) in situ te monteren, en dan kan je precies zien hoe en wat. Dan pijp op maat, even hechten, demonteren en vervolgens aflassen.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6927
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: lila bertjes...

vr jun 13, 2008 00:00

Even voor de duidelijkheid, APK goedkeur stelt andere eisen aan een uitlaat dan oom agent met een decibel-meter. Voor de APK moet de uitlaat gasdicht zijn, of je dempers hebt of rechte pijp is niet interessant. Voor oom agent mag je niet meer dan een bepaald aantal decibellen maken en of je uitlaat lekt of niet kan ze niet zoveel schelen.
Voor een niet-gasdichte uitlaat kun je ook een boete krijgen :( .... heb ik een paar jaar terug gehad, was iets van 180 gulden. :evil:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: lila bertjes...

vr jun 13, 2008 07:51

Even voor de duidelijkheid, APK goedkeur stelt andere eisen aan een uitlaat dan oom agent met een decibel-meter. Voor de APK moet de uitlaat gasdicht zijn, of je dempers hebt of rechte pijp is niet interessant. Voor oom agent mag je niet meer dan een bepaald aantal decibellen maken en of je uitlaat lekt of niet kan ze niet zoveel schelen.
Voor een niet-gasdichte uitlaat kun je ook een boete krijgen :( .... heb ik een paar jaar terug gehad, was iets van 180 gulden. :evil:
Zo hee, dan had je echt een agent die spijkers op laag water zocht. Ze mogen het doen maar het is echt zeldzaam dat ze ook schrijven voor een lekke pijp.

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1166
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

Re: RE: lila bertjes...

vr jun 13, 2008 08:14

Sidepipe gaat me dan weer net iets te ver :lol:

Als ik het zo zie dan is het een kwestie van de demper er tussenuit slijpen en dan een vrijwel rechte buis met 2 klemmen of schuifmoffen aan de 2 originele delen van het middenstuk vastmaken?
Of vergis ik me en is de buis een lastige vorm?

Afbeelding
zoiets heb ik nog gemaakt liggen, is 1 week gemonteerd geweest en gemaakt van een nieuwe demper.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: lila bertjes...

vr jun 13, 2008 08:55

Even voor de duidelijkheid, APK goedkeur stelt andere eisen aan een uitlaat dan oom agent met een decibel-meter. Voor de APK moet de uitlaat gasdicht zijn, of je dempers hebt of rechte pijp is niet interessant. Voor oom agent mag je niet meer dan een bepaald aantal decibellen maken en of je uitlaat lekt of niet kan ze niet zoveel schelen.
Voor een niet-gasdichte uitlaat kun je ook een boete krijgen :( .... heb ik een paar jaar terug gehad, was iets van 180 gulden. :evil:
Zo hee, dan had je echt een agent die spijkers op laag water zocht. Ze mogen het doen maar het is echt zeldzaam dat ze ook schrijven voor een lekke pijp.
heb de bekeuring ook gehad voor een lekke pijp, echter in beroep werd in in het gelijk gesteld...
(oom agent die me een bekeuring gaf voor mijn 33 1.3S met rechte pijp dacht dat ie lek was door alle klappen die eruit kwamen :wink: )

Db's maakt niet uit en zeker voor de APK is dat grote onzin, alleen een agent kan je wel weer bekeuren als de uitlaat geen keurmerk heeft!
(daarom standaard uitlaat leegklopppen en ze kunnen je niets maken...... :wink: )
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: lila bertjes...

vr jun 13, 2008 10:29

Voor de APK is gewoon gasdicht genoeg, ook worden gaatjes voor afwatering toegestaan mits origineel aanwezig
In de wet staat dat het voor motorrijtuigen en bromfietsen verboden is onnodig lawaai te maken zonder
hierbij waarden te vermelden, artikel 5 kan hier ook van toepassing zijn, je bent dus een beetje afhankelijk van de dienstdoende
agent en eventuele rechter
trasforma il meglio in massimo

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6728
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: lila bertjes...

vr jun 13, 2008 18:08

Volgens mij wordt er wel degelijk gesproken over maximale waarden.
Zo haalde de sidepipe onder de QV makkelijk de APK, omdat deze gasdicht is.
De vraag is of oom Agent met een dB meter er ook over denkt dat het originele geluid met meer dan 10dB overschreden wordt.
Voor motoren (als in 2-wielers) geldt tegenwoordig dat je uitlaat 2dB meer dan origineel mag produceren.
(ik kan het weten vwbt de motor, ben gisteren geslaagd voor mijn theorie!)
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: lila bertjes...

vr jun 13, 2008 19:10

Voor motoren en auto's geldt een overschrijdingsnorm zoals eerder aangegeven. Die is afhankelijk van model en bouwjaar, dus komt uit een tabelletje. Bij "grote" controles worden tegenwoordig geeikte meetopstellingen gebruikt en bij een bepaalde overschrijding krijg je een boete, kom je er ver overheen wordt je kenteken in beslag genomen en moet je binnen een paar weken (ik ken de exacte termijn niet) je auto opnieuw ter meting aanbieden. Als je dan nog steeds niet "legaal" bent (dus binnen de "gewone boetenorm" telt niet) wordt je kenteken opgestuurd naar het RDW en krijg je het pas terug bij herkeuring op het RDW. Je mag bij die inbeslagname dus ook niet meer met je auto rijden en je moet hem dus laten afvoeren. De kosten die je bij zo'n "grapje" moet maken lopen behoorlijk op want de boetes zijn ook niet misselijk en afvoeren kost tegenwoordig ook niet niets. Er zijn al diverse meetings van "tuningclubs" bij bijvoorbeeld een McDonaldsrestaurant of andere hangplekken grondig opgeruimd door alle aanwezige auto's daar even te testen op illegale herriepijpen, TLs onder de auto etc. en ze hebben richting de TT bij assen ook jaren altijd controle. Het zal steeds vaker voorkomen dat er bij evenementen waar de kans op kabaal-uitlaten hoog is er een politiecontrole gaat zijn die hier op let, dus....

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: lila bertjes...

zo jun 15, 2008 19:12

Om weer even terug te komen bij de basis van dit topic: ik heb de OMGWTF vorige week opgehaald. Het apparaat rijdt echt fijn: sturen, schakelen, remmen allemaal heel lekker zoals het hoort in een Alfa.

ik ben ook wat mankementen tegen gekomen dus dat worden de eerste projectjes:

- de tank lekt. de vorige eigenaren hadden al melding gemaakt van een benzinelucht in het interieur, maar ik was de eerste 10 liter benzine alweer kwijt tijdens het 5 minuten koffie drinken bij de pomp. Niet meer voltanken dus, het liep er gewoon in een straaltje weer uit. Ook de benzinelucht in het interieur was (natuurlijk) een stuk erger. Inmiddels is de tank half leeg en lekt hij niet meer, alleen in snelle rechterbochten ruik je hem nog wat meer. Ik verdenk de aansluiting van de vulpijp aan de tank, ik herinner me van een oud topic dat Rik aangegeven had dat de rubber mof verteerd is. Dus die wil ik vervangen, is zo'n ding nieuw te koop en zo ja waar?

- de ruitenwissers begonnen voor zichzelf. met de schakelaar niet meer uit te krijgen. Op zich niet zo erg, alleen het regende niet dus de ruitenwissers liepen vast op de droge ruit en de zekering overleefde dit niet. Ruitensproeien ging ook niet want tankje (of wat er voor door moet gaan) was leeg. Na het vervangen van de zekering heb ik de schakelaars uit het dashboard gehaald en wat met de bedrading gerommeld. Toen bleek dat een draadje op het oude voetpompje (niet meer in gebruik) af en toe contact maakte en dan de ruitenwissers in werking zette. Dus een stuk tape om het stekkertje en probleem opgelost. 8)

- het rechter achterwiel loopt erg snel aan in de wielkast, zeker met z'n tweeen erin. Het uitladen van de 2-liter remmen uit de kofferbak en de sidepipe achter de stoelen hielp wel, maar ik vind dit toch een nadeel. En raar dat hij het links achter niet of nauwelijks doet. Ook maar eens naar kijken dus want hij moet volgend jaar echt naar Le Mans en dat gaat niet zonder bagage. Maar minder verlagen is voor mij ook geen optie en het zijn fijne veren, ik vind het comfort nog best meevallen.

Zoals jullie zien heb ik de komende weken weer wat te doen, 19 juli is de nachtrit dan moet in ieder geval de tank in orde zijn. Verder staat hij nu bij de garage voor de apk, dus als het meezit hoef ik me daar tot 2010 niet meer druk om te maken.

Andere aandachtspuntjes zijn het gieren van de bak, echt zonde want hij schakelt als boter. En het motortje wat voor een 1600 wel erg weining fut heeft. Hier wil ik ook naar kijken, wie kan me helpen aan afstelgegevens voor de ontsteking? Eerst eens controleren of de vervroeging goed werkt.

Verder is het een heerlijk wagentje, echt iedereen verdraait zijn nek. En de combi van lekker scheuren en een beetje sleutelen past mij prima, als hij een keer een week niet rijdt is het ook geen probleem.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Terug naar “Projecten”