GT GTV GTV6

RE: Alfetta gtv v6 restauratie

ma dec 10, 2007 17:14

Super. man.Ik kan het filpje bekijken.Mooi hoor,en nog even en dan naar de spuiter.

Adriano33
Guru Duplice
Guru Duplice

ma dec 10, 2007 17:41

Mooi man, heb net ff dat filmpje bekeken.
Heerlijk, ze laat tenminste weer van zich horen. 8)
Registerleider Squadra33 / Registro Trentatre.

Nero Alfa 33 1.7ie 16v QV - 1994.
Grigio Stromboli Alfa GT 2.0 JTS Selespeed Distinctive - 2004.

alfa_gtv6
Junior Member
Junior Member

di jul 27, 2010 10:05

Inmiddels ivm verhuizing en een huis waar veel aan gedaan moest worden heeft men gtvtje al weer bijna 2 jaar stil gestaan als project zijnde.

Nu is mijn eigen schuur geissoleerd en voorzien van 2 dikke cv verwarmings ... dus men project krijgt het nu niet meer koud.

Ik ben dan ook nu weer eindelijk begonnen, en heb besloten ondanks dat ik de motor erin gehangen had deze er maar weer uit te halen. en opnieuw de motor ruimte te schuren/spuiten.

Tevens heb ik de motor uitelkaar gehaald, dit omdat mijn vermoeden was dat ik een kromme klep had, (compressie test van de middelste kwam uit op 10 bar terwijl de rest 14 bar drukte.)
Afbeelding

Het was maar goed dat ik de kopjes er even af haalde....
Afbeelding
Afbeelding

Alles uitgeblazen en geprobeert schoon te deppen. het ergste is er nu in ieder geval uit. mya wat verwacht ja na 20 jaar bijna stilstaan...

De cylinder koppen wou ik eerst proberen te schuren want krom waren ze niet echt, maar na advies (van men pa) heb ik toch maar besloten hem te laten vlakken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor het vlakken moesten de kleppen er ook uitgehaald worden, men neme een hoekijzer en een lompe beer(ikke) en je vader byv. om de halve maantjes er af te slaan.. want ook deze zitten erg vast na 20 jaar niets doen.

Na het vlakken beide koppen in een ontvetbak gedaan, dit omat er een behoorijk dikke drap in zat olie zo dik als vet.
Uiteraard nu je toch alles los hebt gelijk de kleppen maar behandelen.
Afbeelding
Afbeelding

Met schuurpapier en een oud mes oppassen voor de rand van de klep deze moeten we nog op schuren,
Afbeelding
Afbeelding

En zo ziet hij eruit als we klaar zijn met de klep:

Afbeelding
Afbeelding

Zo de accu boormachine kreeg het hier warm van ... nu nog helaas even wat handwerk,

Afbeelding

Alle klepjes in geschuurd

Afbeelding
Afbeelding

Morgen de klepveren weer monteren en uiteraard overal nieuwe keeringen in, (nu alles toch los ligt en wat 20 jaar rubber zonder olie doet...) De klepsteel rubbers waren zelfs in zulke verre staat van ontbinding dat deze er al half af lagen.

Krukas keeringen ook maar besteld, zodat ik zeker weet dat deze olie lek vrij is als ik hem er straks weer in hang.

Heeft er iemand nog een vrachtwagen slagmoer bij huis liggen? ... deze krijg ik nu namelijk nog niet los...

Zo staat de gtver op dit moment bij,
Afbeelding
Afbeelding

Maar ik heb nu iemand gevonden die kan uitdeuken plamuren en strak maken... zodra er weer wat meer veranderd zal ik foto's plaatsen.

_Pieter_
Guru
Guru

di jul 27, 2010 11:20

Vraagje, hoe is het met het hoonpatroon in je cylinders?
Als je je motor zo ver gedemonteerd hebt, kan je dan niet bijna "all the way" gaan en ook het onderblok ook demonteren en nazien?
De pakkingen onder je bussen zullen ook wel niet meer zo veel voor stellen, nu loop je het risico van koelvloeistoflekkage naar je carter, met alle gevolgen van dien.
Als je bussen nog goed zijn, knapt de boel sowieso op van een set nieuwe zuigerveren.
Succes,
SCARB # 4710

alfa_gtv6
Junior Member
Junior Member

Re: RE: Alfetta gtv v6 restauratie

di jul 27, 2010 11:29

Vraagje, hoe is het met het hoonpatroon in je cylinders?
Als je je motor zo ver gedemonteerd hebt, kan je dan niet bijna "all the way" gaan en ook het onderblok ook demonteren en nazien?
De pakkingen onder je bussen zullen ook wel niet meer zo veel voor stellen, nu loop je het risico van koelvloeistoflekkage naar je carter, met alle gevolgen van dien.
Als je bussen nog goed zijn, knapt de boel sowieso op van een set nieuwe zuigerveren.
Succes,

Dit is inderdaad een overwogen keuze bij mij geweest, echter de staat van de alfa en de meekomende kosten hiervan heb ik besloten na het nodige raadplegen van enkele deskendundigen ( die zijden eigenlijk allemaal stuk voor stuk dat als de zuigerbussen er nog vast in zaten dus niet met de hand te verdraaien was je de gok erop kon nemen) om eerst het verdere blok te laten voor wat het is.
De motor heeftin totaal nog maar 50.000 gelopen dus de cylinders zien er op zichzelf nog perfect uit.

Ik heb nog een donor gtv uit belgie gekocht en deze gaat ik als mijn project de schuur uit is strippen en mischien dat ik het bij dat blok wel helemaal doen, (totale revisie). echter wil ik eerst de auto de weg op krijgen met een lopende motor, (ik was in de veronderstelling dat er kromme kleppen waren echter waren ze allemaal nog in perfecte staat.)

Je hebt wel gelijk met dat laatste stukjel. maar ik wil hem gewoon eerst de weg op krijgen ..

_Pieter_
Guru
Guru

di jul 27, 2010 11:41

Idd, gelukkig is het wisselen van een motor bij een transaxle niet super veel werk, en rijden is waar ze voor gemaakt zijn!
Wel zou ik het kleine cartertje (bij de carterplug) er nog onder vandaan halen, en goed schoonmaken.
Die zit hoogst waarschijnlijk vol met drab zit en als je m nu spoelt gaat dat straks niet aan de wandel door je motor.
Veel succes!
Groet, Pieter
SCARB # 4710

alfa_gtv6
Junior Member
Junior Member

ma jan 10, 2011 21:48

Weer even een update,

Ik heb de auto zelf willen proberen strak te maken, echter moest je een waar kunstenaar zijn om hier nog wat van te maken.

Ik heb dus het een en ander geprobeerd maar aan het einde van de streep was ik 10 kg plamuur lichter en kon alles er weer uitgeschuurd worden omdat het nergens naar leek.
(een deukje van een eikel zal wel lukken maar niet als de boom er op gevallen is...) 8)

naar een kort bezoek 2e week december in emlicheim duitsland, heb ik men alfa daar achter gelaten. (hier in nederland willen ze er nog niet naar kijken voor een 3000 euro ... )

In middels is de alfa vandaag in de grondlak gezet en heb ik hier ook foto's van gemaakt. nog een paar weekjes en dan kan ik weer beginnen met het opbouwen van het project.

Ik voeg vanavond hier nog even een link aan toe voor de foto's, (this altijd zon gedoe om foto's op een forum te plaatsen vandaar...)

alfa_gtv6
Junior Member
Junior Member

ma jan 10, 2011 21:50

alfa_gtv6
Junior Member
Junior Member

zo mar 13, 2011 18:38

Men auto dit weekend op gehaald van de spuiter
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Melvivio
Full Member
Full Member

zo mar 13, 2011 19:14

Is flink opgeschoten!

Fijn om te zien dat weer een GTV (hopelijk dit jaar nog?) de weg weer gaat zien in alle glorie!

Mooi hoor, welke kleur is het? Normaal zwart? of zit er een bepaalde tint in?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

alfa_gtv6
Junior Member
Junior Member

zo mar 13, 2011 19:22

ER zit een hele grofe metallic flok in.

Nu ga ik een klein beetje vloeken maar het is een kleur van ford, Panther Black .
De spuiter zei dat hier veel metalic in zat .

Op de foto is het niet te zien maar in het echt schitterd hij erover. en inderdaad met een beetje mazzel einde van het jaar op naar het rdw (of eerder :D ) kijken of ik er papieren bij kan krijgen.

GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo

zo mar 13, 2011 20:01

Kijk eens aan zeg :shock: dit is goed nieuws zeg dat je er mee door bent gegaan. Waar staat de GTV nu, mag via pb dan kom ik eens buurten.

Groet Jeroen
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982

database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo

zo mar 13, 2011 20:44

Waarheb je de Belgische donor GTV6 gelaten Johan? Je hebt een pb terug :wink:

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982

database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

alfa_gtv6
Junior Member
Junior Member

Re: RE: Alfetta gtv v6 restauratie

zo mar 13, 2011 20:54

Waarheb je de Belgische donor GTV6 gelaten Johan? Je hebt een pb terug :wink:

die staat ook in men schuurtje .. Ik kan er zo net 2 auto s in houden..

ik wou maandag savonds nog even proberen de alfa een beetje schoon te maken van binnen
Ik moet er wel bij zeggen dat dit een beetje afhankelijk van hoeveel aandacht men dochter vraagt..

maar echt er mee aan de slag daar wacht ik nog eventjes mee .. Lak een beetje laten uitharden

GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo

zo mar 13, 2011 22:15

Ik heb nu ook 2 dochters en weet wat je bedoeld Johan :lol: Ik belje wel even deze week.

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW