roel
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: 1300 TI, Rosso Amaranto

zo mei 11, 2008 11:23

Gisteren weer bezsig geweest: opeens weer drama :? Nu ook op deze curve van de 123 een vreemd stroboscoopbeeld. Dan maar een conventionele ontsteking erin, waarvan ik weet dat hij gewerkt heeft (op het 2 literblok wat eerst in het SUpertje lag). Geen verbetering. Andere carbs weer, geen verandering.

Vandaag weer vol goede (?) moed verder. Lijkt het of ik weer valse lucht hoor. Startpilote overal gespoten (inlaat en remberachtiger) -> geen toerenverandering. Toch voor de zekerheid slang losgekoppeld en afgedopt -> lopen als een zonnetje (en geen geplof meer). Toen de rembekrachtiger verder geïnspecteerd, aangezien hier het probleem moet zitten. En ja hoor, het verbindingsslangetje was totaal vergaan:

Afbeelding

Even weer in de voorraad duiken en ja hoor, hier nog een goede liggen en deze heb ik nu ook nog eens voor de zekerheid met slangklemmetjes vastgezet. Slang weer op de bekrachtiger -> Joehoe!
De volgende stap (morgenochtend) is nogmaals de 123 ontsteking controleren, omdat ik weet dat de rest nu goed is.

Eigenlijk was de uitgangssituatie al een beetje lastig, aangezien er vier onbekenden meespeelden:

1. Blok compleet opnieuw zelf opgebouwd, dus er had iets fout kunnen zijn
2. Carbs los gekocht, dus zelf nooit een blok mee horen lopen
3. 123-ontsteking nog nooit ingebouwd gehad
4. De auto waar het blok inging nooit lopend meegemaakt (zonder blok gekocht), dus evt. randproblemen (bekrachtiger dus in dit geval) onbekend

Het geeft wel veel voldoening als het uiteindelijk dan toch lukt (tenminste zo lijkt het nu biggrin )
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

ma mei 12, 2008 12:44

Blijft mooi om te lezen / zien, Roel!

Eerste ervaring met 123ignition?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

roel
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: 1300 TI, Rosso Amaranto

ma mei 12, 2008 15:21

Eerste ervaring met 123ignition?
Bedoel je OF dit mijn eerste ervaring met 123 is -> ja
Bedoel je HOE mijn eerste ervaring met 123 is -> slecht dus, ik heb het vandaag weer geprobeerd. Eerst conventionele ontsteking erin: mooi constante ontsteking. Daarna de 123 erin -> continu heen en weer springend ontstekingstijdstip! Hij gaat dus terug ......
SCARB nr. 03894

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 12, 2008 15:26

Grinnnn ik bedoelde beide eigenlijk... :wink:

Wat ik er van las was dat ie zichzelf zou moeten gaan regelen (HIER). "Spark Balancing".

Daar misschien nog niet lang genoeg voor gelopen? (Ik roep maar wat...).

roel
Advanced Member
Advanced Member

di mei 13, 2008 16:38

Vandaag de eerste echte rit gemaakt :lol:

Het was vanmiddag zover om naar de RDW te gaan i.v.m. de wijziging van het kentekenbewijs. 1-Dagskenteken gekregen, 1-dagsverzekering geregeld, auto volladen met gereedschap en gaan.....

Was best spannend, want ik had alleen op het industrieterrein de weg een keer of tig op en neer gereden. Toch maar besloten om over de snelweg te gaan (betere koeling). KLOINK ..... en ja hoor wieldop weg #-o .
Even alle nieuwe geluidjes leren kennen en steeds proberen te achterhalen wat de oorzaak kan zijn. Er moet nog wel het één en ander gebeuren qua uitlijning, zingende achteras, aandrijfas bonkt een beetje.
Gelukkig zonder echte problemen in Zwolle aangekomen, oliedruk bleef netjes en temp ook redelijk (beetje laag denk ik, net onder de 80). Daarna de formaliteiten afgehandeld en het was toevallig ook nog een Alfa-liefhebber (had een Nuova en nu nog een GTV6).
De terugweg voelde alles al wat vertrouwder en leek het blok ook steeds iets soepeler te gaan lopen. Al met al dus de eerste 50 echte kilometers gemaakt 8)

Nu wachten op de nieuwe papieren, zodat ik eindelijk voor de APK kan gaan.

Oh ja, helaas toch ook in deze stoelen nog last van de rug :(
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

vr mei 23, 2008 15:19

Nu wachten op de nieuwe papieren, zodat ik eindelijk voor de APK kan gaan.
En vandaag de nieuwe papieren al met de post gekregen \:D/
Niet gek 10 dagen...

Wat wel raar is, is dat het niet aangetekend verstuurd is, en de enveloppe ook nog eens half uit de brievenbus stak :shock: Als iemand deze enveloppe dus heeft, heeft hij gelijk alle papieren en kan zich vanaf dat moment dus eigenaar noemen :?

Maar goed, nu eens kijken wanneer hij voor de APK kan.

Roel
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

ma jun 02, 2008 13:19

Nou morgen wordt een spannende dag: de APK!

De afgelopen week nog even hiervoor aan de slag geweest.
- Problemen met de verlichting opgelost (oorzaak in de schakelaar) en aangezien ik er nu toch mee bezig was gelijk maar het dim- en grootlicht via een relais laten lopen.
- kentekenverlichting opnieuw aangelegd, vanwege slechte bedrading
- en dan nog het gedoe met de ruitensproeier:
Deze liep niet meer via de voetpomp, maar via een electrisch pompje. Dit werkte uiteraard niet meer. Dan alles maar doormeten. Helaas zat de drukschakelaar zo belachelijk vast in het dash, dat deze sneuvelde bij het verwijderen :(
En ja, ga dan maar weer eens op zoek naar een schakelaartje dat weer in dat gat past: Pobo, handyman, verschillende automaterialenzaken maar tevergeefs. Nu wist ik dat we precies deze schakelaartjes jaaaaaren geleden eens gebruikt handen bij het maken van een proefopstelling. Gelukkig had mijn vader er nog eentje liggen. Alles weer aangesloten en .......... nog steeds niets (het pompje deed het wel direct op de accu). Conclusie: voeding controleren.
Wat bleek: De voeding was afgetakt NA de ruitenwisserschakelaar. Je kunt dus alleen sproeien als de wissers aanstaan. Achteraf bleek dus dat er eigenlijk niets kapot was :?
Altijd fijn om bezig te gaan met andermans aanpassingen.

Nu nog de kentekenplaten monteren (komt natuurlijk weer precies zo uit dat de gaten door een letter EN en cijfer heengaan :evil: ).

Maar goed, nu maar eens kijken hoe het morgen afloopt.
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

di jun 03, 2008 17:07

En met vlag en wimpel geslaagd! :D

Ze waren het met me eens dat deze toch van een heel andere kwaliteit is dan de Blauwe biggrin (en terecht)

Samen op de oprit (eventjes, want de 147 moet er weer op):
Afbeelding

Volgende week maandag worden de carbs afgesteld en wordt hij uitgelijnd (stuur staat nu erg scheef en hij trekt naar links).
Ook moet hij nog een flink stuk omlaag, want ik vind het eigenlijk geen gezicht. Hij lijkt hierdoor zo smal als je recht van voren of recht van achteren kijkt.

Ik zal hier nog wat foto's van maken.
SCARB nr. 03894

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 03, 2008 17:12

GEFELICITEERD!

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo

di jun 03, 2008 17:43

Gefeliciteerd.
Heb niet het hele topic gelezen,maar is dit een geimporteerde auto,omdat je een rdw keuring hebt gehad.
Hoe zit dat met keuren bij de RDW,doen ze gewoon alle nummers controleren en dan schrijven ze een kenteken uit???
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

roel
Advanced Member
Advanced Member

di jun 03, 2008 17:51

Gisteren even bij de RDW in Zwolle geweest, omdat er nog een probleem met de papieren is ( :? ). Op het kentekenbewijs mist het laatste cijfer. Het chassisnummer in de auto is dus 1 positie langer dan op de papieren. Nu is de auto al wel een paar keer door de APK gekomen, terwijl dat dus niet zou mogen. Om problemen in de toekomst te voorkomen (bijvoorbeeld met de verzekering: "Tja meneer, het chassisnummer klopt niet dus keren wij niets uit........", OF gewoon voor de APK natuurlijk) wilde ik het opgelost hebben.
De (uiterst behulpzame) medewerker heeft de gegevens erbij gezocht en alle documenten geprint. Op de Italiaanse papieren staat wel het volledige nummer. Bij de import heeft dus iemand even een off-day gehad. Hij een collega erbij gehaald en die vroeg:"Waar staat de auto, dan kijk ik gelijk even en kunnen we het gaan regelen." Ik:"Euh nou, ik kwam alleen even informeren...."
Conclusie: Ik maak een afspraak als ik de auto goed rijdend heb en krijg een verklaring dat ik ermee naar de keuring moet. Dan controleren ze het chassisnummer en wordt er een nieuw kenteken aangevraagd. En (volgens hem) kost mij dat niets, omdat het een fout van de RDW zelf is.
Een foutje bij de import dus bij de vorige eigenaar.
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

do jun 05, 2008 20:31

Heb vanmiddag even snel de achterkant wat omlaag gezet. Van 56,5 (weg tot schermrand) naar 53 cm. De voorkant doe ik voorlopig nog even niet. (Mocht ik die nog doen, dan gaat de achterkant ook weer mee omlaag). Verlopig vind ik de verhouding prima zo, want hij ligt nagenoeg horizontaal en niet meer met de kont omhoog.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door roel op vr jun 06, 2008 15:06, 2 keer totaal gewijzigd.
SCARB nr. 03894

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 06, 2008 13:05

Ziet er heel mooi uit! =P~ :thumbs: (niks meer aan doen nu ;) )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

roel
Advanced Member
Advanced Member

ma sep 22, 2008 21:33

Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met het (welbekende) probleem van de binnendringende benzine- en uitlaatluchten. De ramen konden tijdens het rijden niet open vanwege de stank. Zolang je de ramen echter dichthoudt en de ventilator laat blazen is er niets aan de hand.

Als eerste maar eens de achterkleprubbers gemonteerd (eindelijk).
met het klepje eruit gaat het toch wat makkelijker:
Afbeelding

En de rubbers vastgelijmd, behalve die ter plaatse van de kofferbaksluiting, want op die rand moet nog wat roest behandeld worden:
Afbeelding

Ook heb ik een nieuwe mof gemonteerd bij de tankvulhals. Het bleef helaas erg naar benzine ruiken in de kofferbak, dus toen maar eens wat kit weggestoken en ja hoor, zeiknat :schrik:
Afbeelding

Een groot deel van de naad is dus weggerot. Toen ik de tank scheefhield bij het tillen, liep de benzine gewoon naar buiten door de rand groteogen :
Afbeelding
Afbeelding

Gelukkig is de rand in de bodem nog in orde (hoewel er wat hogerop wel wat roestvorming is, maar niet dramatisch:
Afbeelding

Nu wachten op de nieuwe tank en dan hopen dat alle nare geurtjes verdwenen zijn.
Laatst gewijzigd door roel op ma apr 19, 2010 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

ma apr 19, 2010 22:38

Zo, vandaag maar eens wat tijd in de TI gestopt, want ik wil graag met plezier in deze auto rijden en ik had tot nu toe de "klik" niet met de auto. Om weer met plezier in de auto te kunnen rijden moe(s)ten de volgende zaken opgelost worden:

- het blok liep niet lekker, want er zat geen fut in
- ik werd duizelig vanwege de voorruit
- de stoelen zijn niet echt comfortabel
- wegligging/stuurgedrag (het is nog iets te comfortabel "oude auto-achtig")

Maar vandaag dus eindelijk een stap in de goede richting gezet:
Het vacuumslangetje van de eerste cilinder bleek gescheurd te zijn. Ik had dit slangetje op zich afgedopt, maar ja als de slang dan scheurt dan trek je nogal wat valse lucht! Dus de aaansluitnippel eruit gehaald en het gat in de inlaatpoort afgedopt met een boutje.
Daarna ook eindelijk de 123ignition incl. een nieuwe bobine geplaatst.
Eindelijk hangt het blok lekker aan het gas en wil hij vanaf de 3000 heel graag in de toeren klimmen. Voorheen was hij daar dus erg lui. Ik heb nog wel het bekende dipje bij het gasgeven, maar ik verdiep me later wel in de afstelling van het acceleratiegedeelte.
Nu wordt je tenminste weer uitgenodigd tot het enthousiast gassen met de auto zoals dat hoort!

Ik heb vandaag dus ook vastgesteld dat er precies op ooghoogte "iets" in mijn ruit zit wat een wazige zweem in mijn beeld oplevert. Dit veroorzaakt dus het onaangename gevoel zo gauw ik in de auto zit.

Nu alleen nog op zoek naar geschikte stoeltjes (oh ja en daarna natuurlijk nog een complete spuitbeurt, maar voorlopig kom ik hier niet aan toe).

Roel
SCARB nr. 03894

Terug naar “Projecten”