Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

di jun 28, 2005 13:55

Okay, we gebruiken dus beide veren weer.

Wat betreft de bout/ draadtappen betreft heb je me verkeerd begrepen. :o
ik doelde op de stelbout die je hebt aangebracht! die heb je toch getapt in de cilinderbodem en aan de buitenzijde voorzien van borgmoer?
Als ik die in de cilinderbodem tap heb ik toch wel voldoende lengte/ vlees? :?
Ik meen op de foto's te zien dat je een bus hebt gemaakt in de cilinder, (waar) is dit voor nodig?

Ik heb gisteren van een sloopblok zo'n hydrolische ontspanner gehaald met het idee deze an te passen. Wat blijkt: deze is al aangepast, d.w.z. de olietoevoergaten in de stift en het retoergat in de cilinder zijn al dichtgelast! :D
Maar de cilinder en de complete zuiger/ ontspanstift zijn nog gewoon gemonteerd. :!:
Nu reist de vraag of ik deze dan ook zo ga gebruiken. Dit zou betekenen dat alles gewoon nog funktioneert en gewoon gemonteerd/ gespannen wordt als voorheen, maar dan zonder het ONTspannen naar mate de oliedruk stijgt. De spanning blijft dus hetzelfde alf voorheen. Tot zover hetzelfde als jouw versie, maar wel met de mogelijkheid dat de riem de rol terug zou kunnen duwen. Meer theoretisch dan, want de veer in de cilinder is erg straf en die wordt nu immers niet meer geholpen door de oliedruk. :idea: Een goed idee??

Ik denk dat beide versies prima werken, maar het verschil er slechts in zit dat op jouw manier de spanrol echt gefixeerd wordt en deze dus een constnte spanning/ positie heeft t.o.v. de riem en dat in 'mijn' versie de spanrol nog zou kunnen bewegen, net als in de org. situatie.

Wat is nu wijsheid?????? :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

di jun 28, 2005 14:00

Ah ikke begrijpen...

Die met die mooie gedraaide bus is niet van mij hoor maar van een Duitser ergens op het Net.
Ik heb zelf ook "gewoon" de versie met alleen de veren. Dus de onaangepaste spanner er weer zo op.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

di jun 28, 2005 14:12

Okay, dat gaat 'm dus worden! :)

DAn hoef ik dus alleen het olieretoergat in m'n blok te dichten! :D Zo klaar! :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 284
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

di jun 28, 2005 17:29

Ik heb ook de manier van Kai gebruikt en werkt perfect!
- Alfa Stelvio 2.0
- Alfa Giulia Super
- Maserati Quattroporte Sport GT S

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

di jun 28, 2005 17:43

Ik ook en het werkt echt 100 keer beter dan dat mechanische loeder van AR zelf.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

di jun 28, 2005 18:48

Eh... Het is niet "de manier van Kai" maar een algemeen bekende manier hoor.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

wo jun 29, 2005 20:59

Dus allemaal met alle veren, incl. de veer in de cilinder?
Gewoon standaard dus, alleen nu zonder oliedruk?
Wat is het toch kinderlijk eenvoudig! :D Waar heeft Alfa al die moeite toch voor gedaan?? :evil: :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

wo jun 29, 2005 21:01

Nou je mist dus wel een functie van het apparaat: het werkelijke ontspannen van de riem.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

wo jun 29, 2005 22:03

Ja, dat klopt! Maar is dat echt nodig? (niet dus :wink: ) Ken jij één andere motor met zo'n principe/ mechanisme???? :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

za jul 02, 2005 11:40

Zo, da’s weer gefixt! De 75 rijdt weer als vanouds (erg goed dus) en is weer helemaal lekvrij, ook bij de riemspanner. Het heeft een paar dagen geduurd –het gaat dan ook nog niet ‘vanzelf’ en als ik dan toch bezig ben, dan ook gelijk alles brandschoon- maar dan heb je ook wat! :D :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

za jul 02, 2005 12:15

Keep up the good work mate !

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

za jul 30, 2005 17:45

1.
Afgezaagd boutje waarin een snee is geslepen
Waarom een snee in geslepen?

2. De riemspanning varieert nu dus afhankelijk van de temperatuur van het blok (de koppen zetten uit dus de riem zou langer moeten worden om dezelfde spanning te handhaven). Vandaar het oorspronkelijke idee van AR om er een hydraulische (ont)spanner op te zetten: koud is de olie dik -> spanner drukt hard, warm is oliedruk lager -> riemspanner doet minder, maar doordat de koppen zijn uitgezet en de omtrek over de poelies dus langer is, is de riemspanning toch in orde.
Later is dit mechanisch gedaan, daar zorgt een bi-metaaltje voor dezelfde werking: minder veerdruk bij warme motor.

In het algemeen is een distributieriem een onding, AR is niet de enige die loopt te klooien om de riemspanning op orde te houden (Maserati heeft ook dergelijke moeilijkheden) en is men weer terug bij de oude vertrouwde ketting (mooi concept toch zo'n oud Nord blok :P )
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

za jul 30, 2005 21:14

De riemspanning varieert nu dus afhankelijk van de temperatuur van het blok (de koppen zetten uit dus de riem zou langer moeten worden om dezelfde spanning te handhaven). Vandaar het oorspronkelijke idee van AR om er een hydraulische (ont)spanner op te zetten: koud is de olie dik -> spanner drukt hard, warm is oliedruk lager -> riemspanner doet minder, maar doordat de koppen zijn uitgezet en de omtrek over de poelies dus langer is, is de riemspanning toch in orde.
Later is dit mechanisch gedaan, daar zorgt een bi-metaaltje voor dezelfde werking: minder veerdruk bij warme motor.
Daarom snap ik het dus niet: hoe hoger de oliedruk, des te meer doet ie ontspannen!!!!!!! :shock: Dus koud: lagere riemspanning dan bij warm blok!! Echt waar!
Dus het werkt presies anders dan wat volgens (jouw en anderen z'n) theorie zou moeten gebeuren. :roll: :?

Mijn conclusie: waardeloos idee en uitvoering! :lol: gewoon droogleggen en er is niets aan de hand! Trouwens er zijn legio motoren met distr.riem en zonder zo'n belachelijk ontspan-gooi de olie er maar uit-dingetje. :o
De Alfa boxers en de TD's (fiat blokkie) bijvoorbeeld. Ik ken die dingen al jaren en honderden duizenden km's en nooit problemen! :D

Ontspanners? Onzin zul je bedoelen!

p.s. dit is niet als (persoonlijke) aanval bedoeld, maar gewoon mijn mening na uitvoerig onderzoek naar het 'ondingetje' :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

za jul 30, 2005 22:33

Daarom snap ik het dus niet: hoe hoger de oliedruk, des te meer doet ie ontspannen!!!!!!!
Nee dus, de spanner drukt zowel met veerdruk als oliedruk tegen de riem. Dus koud met veerdruk + hoge oliedruk. Warm met veerdruk + lagere oliedruk.
Dus bij warme motor doet de spanner minder. :D
En dat moet-ie ook doen omdat de riemspanning door de vergrote omtrek al hoger is. Écht waar. \:D/
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

za jul 30, 2005 23:13

Daarom snap ik het dus niet: hoe hoger de oliedruk, des te meer doet ie ontspannen!!!!!!!
Nee dus, de spanner drukt zowel met veerdruk als oliedruk tegen de riem. Dus koud met veerdruk + hoge oliedruk. Warm met veerdruk + lagere oliedruk.
Dus bij warme motor doet de spanner minder. :D
En dat moet-ie ook doen omdat de riemspanning door de vergrote omtrek al hoger is. Écht waar. \:D/
Dat heb ik ook altijd gedacht, totdat ik het ding openmaakte! :o
Het is een ONTspanner!!! Hoe meer oliedruk, hoe minder het zuigertje drukt!! Echt waar!!! :shock: :!: :!:

Ik wilde het ook niet geloven, totdat ik het zag. #-o ](*,) \:D/ [-(
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Projecten”