Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr dec 18, 2009 21:45

De achterste schijven proef passen, geen problemen, de 166 klauw kan gemonteerd worden met een adapter ijzeren strip van 10 mm dik en 4 gaten geboord op de juiste plaatsen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr dec 18, 2009 21:59

De chronologische volgorde is een beetje zoek ik blader door mijn foto's van de afgelopen weken en geef commentaar, kijk eens wat ik gemaakt heb, spacers voor de aandrijfassen gemaakt van een setje oude remschijven.
Afbeelding
Een foto van mijn Sud met 6 extra 5mm schijfjes tussen wiel en naaf
Afbeelding
Een foto van een trofeo Sud
Afbeelding
Mijn sud
Afbeelding
Afbeelding
Photoshopped
Afbeelding
Kennen jullie allemaal de 4 deurs Sud Corsa, duitse importeur
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr dec 18, 2009 22:09

Bezig geweest met de 3gats 33 poten. Voorbereid voor montage gele Koni patronen bedoeld voor Sudsprint, passen net mits de gele lak eraf geslepen wordt zo precies is de passing. Ook hebben de Sud gele koni´s een 16 mm zuigerstang bovenaan en de 33 had 14 mm, dus bussen van toplager opboren (ik liet het te heet worden en toen werd mijn boor bot) of vervangen (de bedieningsstang van een goedkope Ferm krik heeft de juiste afmetingen).
Ook de vaste onderste veerschotel eraf geslepen en een schroefbus opgelast voor hoogte verstelbaar. Het netto verstelbereik wordt 30mm maar dat is genoeg voor fine tuning. Een Sud/33 4gats veerschotel past er mooi overheen.
Afbeelding
Afbeelding
Veren nog 1 winding in te korten.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr dec 18, 2009 22:16

Heb nu 166 V6 voorklauwen met Coupé Fiat Turbo 20V voorschijven, dat gaat passen met een remklauw montage adapter gemaakt van wederom een 10 mm dikke ijzeren strip met 4 gaten op de juiste plaats. Echter in plaats van een 5 mm spoorverbreder zoals ik eerst dacht nodig te hebben moet er een 10 mm schijf tussen en dan moet ik evengoed de remklauw niet te dik in de rode verf zetten want die wordt er dan afgeschaafd. De Azev velgen doe ik bij beter weer de blanke (aangetaste) lak van de buitenrand verwijderen en dan de rand polijsten, de rest van de lak is perfect.
Afbeelding
Zal cool uitzien op een Sud
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1828
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr dec 18, 2009 22:29

is toch wel een heel vette Sud, en nu met dito dikke remmen :thumbs:
is een leuk topic om geregeld even in te kijken 8)
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr dec 18, 2009 22:46

Maar omdat nu een 10 mm spoorverbreder nodig is aan de voorkant, gaat de band niet echt mooi meer onder het spatbord passen. Ik was toch al van plan de plastic wielranden, die een beetje flodderig zijn en niet mooi aansluiten, te vervangen door mooi brede ingelaste stalen randen en dat moet dan nu maar gelkijk meegenomen worden. En dan gelijk een stapje verder als de mogelijkheid er toch is, daarom de spacers voor de aandrijfassen gemaakt. De Sud heeft origineel al 22 mm spacers op de bak, een 33 bak heeft flenzen die 12 mm verder naar buiten komen en geen spacers en ik heb vanalles gemeten. Ik heb nu een 1700 33 bak liggen maar die heeft een vertand wiel voor de snelheidsmeter sensor ipv het Sud wormwiel en ik heb van een goede reserve Sud bak de uitgaande ashuizen gemold om te kijken hoe het in elkaar zit, het wormwiel is er gewoon opgeperst maar bij het pogen dit los te trekken sneuvelde het alu lagerhuis. Dus om de 33 bak te gebruiken zou ik er toch de Sud uitgaande assen inzetten ivm snelheidsmeter. Ik blijf voorlopig nog de Sud bak gebruiken alhoewel de synchro van de 2 geheel weg is.
Nu ben ik de draad kwijt van mijn verhaal, maar ik wil dus alle 4 de wielen 30 mm verder naar buiten plaatsen, trofeo look. Aan de voorkant, 10 mm komt van de benodigde spoorverbreders, de rest door de 3 gaten voor de 33 poten op een geschikte plaats te boren, dus 20 mm verder naar buiten. Daarom ook de spacers voor de aandrijfassen, ik heb nog wel een extra paar originele 22 mm sud spacers en ook een paar 11 mm, maar om 2 vulstukken van 22 mm te stapelen lijkt me een beetje te ver gaan ivm met zeer lange bouten gaat dat wringen en werken de bouten van de aandrijfas zich los (jeugdherinneringen, broertje kom je mij opslepen de motor draait maar ik kom niet vooruit).
De spacers die ik heb gemaakt heb ik schroefdraad in getapt zijn 11 mm en worden gemonteerd op de sud flenzen met een 11 mm opvulstuk, dus 22 mm extra, check. De onderste dwarse draagarmen krijgen ook een afstandsstuk (niet gelijk reageren, komt allemaal goed en wordt veilig) en voor de stuurstangen heb ik ook een oplossing, in gedachten.
De achteras verbreed ik door tussen as en wieldrager een 30 mm constuctie te schroeven die de wattstangen ondersteunt, wordt in de toekomst duidelijk. Dan kan ik de achterwielen zonder verder spoorverbreders monteren.
Gaat dan ongeveer zo uitzien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr dec 18, 2009 23:00

Het ontwerpen van spatbordranden moet men niet onderschatten. Het lijken simpel 180 graden van een cirkel met als middelpunt het hart van het wiel, maar dat gaat niet lukken, dan komt de bovenrand te laag uit en bovendien ziet het er new mini new beetle vrolijk uit en dat wil ik niet (MEAN Sud). De trofeo verbreders hebben een langerekte vorm met een vlakke bijna rechte bovenste rand en hoewel ik de Sud als 5 deurs het mooist en meest uitgewogen vind (controverse, ja ook mooier als een sprint en giardinetta) zijn de achterdeuren nu een nadeel, ik wil geen gedoe op mijn achterdeuren lassen. De oplossing die ik in gedachten heb is een rand die opgebouwd is uit 5 cirkelfragmenten van cirkels met straal 25, 50 en 100 cm, ja ik heb flink wat WD40 moeten snuiven om de oude meetkunde kennis in de krakende hersenen op gang te brengen. De plaatjes maken het geheel duidelijk...
Afbeelding
Afbeelding

Ondanks alle berekeningen zal er toch wel weer een centimeter plamuur opmoeten.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr dec 18, 2009 23:13

Huidige stand van zaken: het is erg koud en vroeg donker, geen mooie tijd voor plamuren en spuitwerk. Ik moet nog de voorste veerpoten incl rem montage beugels afmaken en nog andere voorbereidingen. Ik kan de wielkastranden alvast maken en wellicht maak ik die en verf ik die blauw los van de auto en doe ze er voorlopig op popnagelen en kitten. In elk geval als alles klaar ligt pak ik een paar dagen vrij om alles te monteren en na die paar dagen moet de Sud in elk geval weer rijklaar zijn want ik wil niet 20 km in de kou naar mijn werk fietsen en de Lancia is weliswaar rijklaar maar staat ingebermt (is dat behalve een limburgs ook een NL woord) tussen kruiwagens, niet vorstbestendige planten en andere hobbies van mijn vader die ik te vriend moet houden.
Overigens heb ik tussendoor ook nog een setje betere BMW lampen gescoord. Ik had van de sloop de koplampen van voormalig Kõnig des Autobahns BMW siebener 1987 maar een zaklamp gaf meer licht, de lampen die ik nu heb hebben zo´n matzwarte metalen plaatjes ingebouwd waardoor ze donker getint lijken, ben nog niet overtuigd of dit er goed uitziet maar ze geven in elk geval licht alsof het dag is. Afsluitend een winters portret van mijn Sud die reeds 26 Nederlandse winters overleeft heeft, dit wordt de 27e, je ziet het er wel een beetje aan af maar toch respect.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr dec 18, 2009 23:20

Mooi Bert :thumbs:

leuk om te volgen en ook nog leerzaam

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 990
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za dec 19, 2009 00:09

Knap stukkie denkwerk Bert =D>
Leuk te weten dat mijn ex 33 spul goed terecht is gekomen :D
Ben trouwens ook wel benieuwd hoe de wegligging wordt en wat de remwerking doet, maarja in ieder geval best wel stukken beter worden dan voorheen.
Succes met de voortgang :thumbs:
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93,
Giulietta 1.6 JTDm Distinctive in Nero Etna.

Maurice145
Junior Member
Junior Member
Berichten: 66
Lid geworden op: do okt 09, 2008 22:24

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za dec 19, 2009 11:42

Mooi project!

Volgende keer zou ik gewoon schijven van een Fiat coupe Turbo nemen. Is 4*98 en 305mm. Heb ik ook gedaan bij mijn 166 remconversie :!:

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za dec 19, 2009 13:20

als je goed gelezen had zou je zien dat hij dat ook gedaan heeft... :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za dec 19, 2009 17:00

leuk om te volgen en ook nog leerzaam :
Denk eraan, zoals met alle informatie die je vind op internet, gebruik je eigen gezonde verstand bij het interpreteren. Klakkeloos iets aannemen of nadoen kan ernstig letsel of de dood tot gevolg hebben! Heb wel eens beschrijvingen van Pontiac Fiero ombouw naar Lambo ofzo gelezen, wat die lui uithalen met verlengen en verbreden en spoorverbreders van 10 cm is echter nog veel erger.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za dec 19, 2009 17:15

Leuk te weten dat mijn ex 33 spul goed terecht is gekomen :D
Ben trouwens ook wel benieuwd hoe de wegligging wordt en wat de remwerking doet, maarja in ieder geval best wel stukken beter worden dan voorheen.
Ja jouw 33 is beter terecht gekomen dan het keurig onderhouden exemplaar van mijn broer, die heeft ie namelijk deze week tegen slooppremie ingeruild op een Beierse koplampdonor, die 33 was nog prima in orde en wordt nu gesloopt en zo heeft niemand er meer wat aan, maar ja zo gaat dat, het aanbod van 33s is nog genoeg om aan de vraag van liefhebbers te voldoen anders waren ze wel meer waard.
Wat wegligging betreft, of die echt beter wordt, daar gaat het mij eigenlijk niet om. Omkiepen in de bocht deed ie sowieso al niet en een grotere spoorbreedte is in de praktijk vaak lastig op smalle weggetjes en mijn snelste tijd in de parkeergarage helemaal omhoog en terug zonder schade zal ik er niet mee kunnen verbeteren (niet dat ik dat ooit gedaan heb). En de 4 zuiger Brembo klauwen heeft ie net zo hard nodig als een VW 1200 kever een Porsche vleugel. Ik heb vroeger op het circuit gereden met de standaard remmen en inderdaad na een paar rondjes zandvoort is het over maar in de praktijk voldoen ze prima, zonder die extra 10 kg in de wielen. Ben benieuwd hoe dat gaat rijden op klinkerweggetjes alhoewel natuurlijk bijna alle auto's de remmen in de wielen hebben.
Ik vind het eigenlijk gewoon leuk om iets uit te denken en te maken net zoals vroeger met technische Lego. Wou dat ik meer tijd had want een Kompressor van een 180 of 230E op de boxer zou ook leuk zijn en voor de Lancia wist ik ook nog wel wat leuks.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za dec 19, 2009 17:22

Volgende keer zou ik gewoon schijven van een Fiat coupe Turbo nemen. Is 4*98 en 305mm. Heb ik ook gedaan bij mijn 166 remconversie :!:
Ja ik heb inderdaad nu ook deze Fiat schijven. Ik had in eerste instantie een set 155 V6 klauwen en schijven maar die klauwen zijn onmogelijk aan te passen op de reguliere 33 poten. Wellicht passen ze op de poten van een 33 die de dikkere geventileerde voorschijven heeft of de ABS 33. Moet nog effe uitzoeken op welke Fiat/Lancia/Alfa derivaten die set standaard past of als bolt-on upgrade geschikt en dan gaan ze keurig geverfd op Marktplaats of eerst hier, daar krijg ik mijn geld wel weer voor terug, niet voor de nieuwe schijven die zullen met korting weg moeten. Maar goed, de 166 Brembo klauwen zijn esthetisch en technisch (want alu en niet gietijzer) veel mooier en als je alles van te voren weet... De ervaring leert dat verkeerd gekochte dingen gewoon bewaard kunnen worden en dan blijken ze jaren later zeer van pas te komen ergens anders voor.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Projecten”