Even een korte update want na het kogelgat hebben we nu een 2e bijzondere vondst gedaan!
Allereerst even een plaatje van de motor zoals hij eruit zag voor aanvang van het werk:
Vies dus, en omdat Loek had verteld dat de motor erg mooi liep zijn we niet van plan om hem op voorhand al compleet uit elkaar te halen. Schoonmaken, carbs reinigen/reviseren, pakkingen vervangen (behalve koppakking), bougies en olie vervangen, dat zal het zo ongeveer worden.
Wat schetst onze verbazing als we de carterpan er onderuit halen en het volgende aantreffen:
Juist ja . . . kikkers in de pan!!
Degene die kan uitleggen hoe ze daar gekomen zijn mag zich melden . .
We hebben nog een paar vragen waar (een van) jullie vast het antwoord op weet:
Hoe zijn origineel de bladen van deze fan afgewerkt?:
Zwart of blijven ze metaalkleurig?
Verder zit onderin de motor, zichtbaar nadat de carterpan verwijderd is, een metalen (opvang?) plaat:
Deze had een lichte roestaanslag, is inmiddels gestraald, maar we vragen ons af of ze hem zo terug zullen zetten of eerst behandelen. Wie weet hier iets zinnigs op te zeggen?
Dan willen we graag de thermostaat uit het inlaatspruitstuk losmaken, zodat we e.e.a. goed kunnen reinigen, maar het is ons niet duidelijk hoe die los komt. Weet iemand dat?
Tot slot, maar hier is wellicht op het forum al veel over gezegd (heb ik nog niet op gezocht): welke olie heeft deze motor het liefst?
Dit was het weer voor nu. Planning is om aan het eind van de zomer de motor de kunnen monteren, zodat er weer een grote stap gemaakt is.