Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

Re: RE: Gat in mijn motorblok

za feb 25, 2012 16:44

Ik heb er wideband lambda op en die gaf 15.5 op 1 aan, nadat een klep afbrak maar voor de vastloper 13.3 op 1 alhoewel dat op dat moment niets meer betekend natuurlijk.
Hoor van insiders dat deze waarde's al veel te arm zijn.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Gat in mijn motorblok

za feb 25, 2012 19:29

Ik heb er wideband lambda op en die gaf 15.5 op 1 aan, nadat een klep afbrak maar voor de vastloper 13.3 op 1 alhoewel dat op dat moment niets meer betekend natuurlijk.
Hoor van insiders dat deze waarde's al veel te arm zijn.
Je hoeft geen insider te zijn om wat over mengverhoudingen te kunnen zeggen lijkt me?

13.3 op 1 is wat rijk, maar voor stationair kan het wel. 15.5 op 1 is te arm, tenzij je een hele moderne motor hebt die directe injectie heeft, of andere truken om het mengsel te ontbranden voordat het helemaal "gemengd" is. Dat is een 16V boxertje niet, al helemaal niet met carbs, dus hij zal wel wat warm hebben gelopen. Of hij daardoor ook stuk is gegaan? Ik weet het niet. Misschien zal het wel wat duidelijker worden met meer foto's van de beschadigde kop, klepsteel en dergelijke. Een keertje over de toeren jagen en met een ietsje kromme klep door blijven rijden gaat uiteindelijk ook een keer fout. Dat zou aan het breukvlak en het oppervlak van de klepsteel misschien nog te zien zijn.

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

RE: Gat in mijn motorblok

za feb 25, 2012 20:17

Lijkt wel een gebroken zuiger
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Gat in mijn motorblok

za feb 25, 2012 20:54

Michiel toch? Die rode 145 met megasquirt.
Ik denk dat je op deze manier wel een mooier lopend blokje hebt, met nog net wat meer powerrr.
Ik dacht dat Reijnaje ook ging kdfi'en met zn 16v?

Ik houdt het op carbs, maar dat heeft voor mij vooral met de beleving te maken ;)
Ja maar 4 gaskleppen met kelken klinkt toch ongeveer net zo als carburateurs denk ik.
klinkt precies hetzelfde, mijn throttle body 1.7 8v klinkt ook als een carb motor.....

ik denk dat je met een 1.7IE managment op een 1.7 16v ook een heel eind komt.
dan kun je namelijk je luchtmassa meter laten vervallen.
en heb je dus 4 individule gaskleppen zonder iets ervoor, zou in theorie meer vermogen moeten geven.....

of je dan 132pk hebt weet ik niet, zal wel minder zijn dacht ik.
probeer het voor de lol een keer.... :twisted:
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

zo feb 26, 2012 03:22

15.5 op 1 leek me niet zo slecht voor rijden op constante snelheid van 120, lage belasting. Bij gas bijgeven ging die altijd naar onder de 14, bij volgas naar onder de 12. Een auto met geregelde kat regelt af op 14.7 dus 15.5 leek me zo slecht nog niet. Blijkbaar wel, zoals ook te zien aan de foto van de niet gecrashte cilinderkop. Weer wat geleerd, the hard way.
Het klonk echt als het typische, misselijk makende, geluid van een krom geslagen klep toen het gebeurde en toen had ik gelijk de motor af moeten zetten om erger te voorkomen, nu ligt alles in puin en is niets meer te achterhalen. De zuiger lag in honderd brokken in de carterpan, een klep zonder steel lag los in de motorruimte, een andere klep zat dwars geklemd in het kanaal en de andere klepstelen zaten schots en scheef geklemd, alle kleppen afgebroken. En alles was blank alu/staal alle aanslag was verdwenen door het schonende effect zoals een paar bakstenen in een cementmolen. Misschien was een klep blijven hangen door aanslag op de steel, krom gemept door de zuiger, later afgebroken etcetera.
Dus de standaard carbs van een 1700QV 8v geven op een 16v bij lage belasting een te arm mengsel, bij deellast precies goed en bij vollast te rijk, dat is mijn conclusie maar ik ga me er verder niet in verdiepen voorlopig, ik heb een pakkingset besteld voor een 1700 8v blok en ik ga dinsdag en woensdag een mooi 8v blok samenstellen uit onderdelen die ik nog heb en inbouwen. Het vandaag opgehaalde 16v blok ga ik in de toekomst wel wat leuks mee doen als een paar andere projecten zijn afgerond (het jaar 2025 ongeveer) zoals throttle bodies of een compressortje van een New Mini op lage overdruk van 0.3 ofzo en aftermarket ECU zoals megasquirt.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Gat in mijn motorblok

zo feb 26, 2012 03:41

ik denk dat je met een 1.7IE managment op een 1.7 16v ook een heel eind komt.
dan kun je namelijk je luchtmassa meter laten vervallen.
en heb je dus 4 individule gaskleppen zonder iets ervoor, zou in theorie meer vermogen moeten geven.....

of je dan 132pk hebt weet ik niet, zal wel minder zijn dacht ik.
probeer het voor de lol een keer.... :twisted:
Ik begrijp dat latere 1.7IE een MAP sensor hebben ipv luchtmassa meter maar de chip daarvan moet dan toch weer afgeregeld worden op een heel andere motor en voor de kosten van een custom ECU plus de logistiek die erbij komt kijken, koop ik liever een megasquirt en wideband controller want je blijft toch bezig en je wilt niet voor een ander luchtfilter of aanzuigbuis weer opnieuw een chip laten bakken. En en MAP sensor op throttle bodies is ook al zowat. Ik heb zo´n setje om carbs te synchroniseren en daar zit een knijpschroefje voor elk van de 4 vacuumslangen om de pulsen te dempen en dat luistert erg nauw, draai je die te ver dicht valt de meter op 0, maar bij iets te ver open zwiept de meter op en neer. Maar dit is wat voor een ander topic, ik heb diverse boeken hier over aftermarket ECU en heb de klok horen luiden, weet waar de klepel hoort te hangen maar ben nog zelf geen klokkenluider haha. Complimenten overigens voor je topic Jorrit, je hebt in een jaar meer geleerd als ik in 20.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Gat in mijn motorblok

zo feb 26, 2012 09:58

MAP en throttlebodies werkt niet, dat is een boel geklooi met uiteindelijk hooguit de precisie die je ook kan bereiken met Alpha-N. Als je geen hogetoeren-vermogenskanon wilt, is de setup met de "spin" als inlaatplenum voor een 16V prima, ook in combinatie met een MAF. Je kan er voor kiezen om die MAF bij meer dan 70% opening van je gasklep niet uit te lezen en alpha-N te doen, al dan niet met een wideband voor closed-loop. Dat laatste kan dan weer niet met de Motronics die op de 8 en 16V geleverd zijn, maar het werkt op een straatauto in ieder geval beter dan MAP en throttlebodies.

1:15.5 is echt te arm voor een "conventionele" benzinemotor. Je kan 1:15 doen of zo, ten opzichte van 1:14.7 voor optimale verbranding. Veel afwijken richting "arm" geeft een hetere, tragere verbranding en gaat je echt rendement kosten, waardoor je geen brandstof bespaart en je motor wel sneller slijt. Rijker dan 11:12.5 is voor het vermogen totaal nutteloos. Het wordt in zwaar geblazen turbomotoren wel gedaan om de temperatuur naar beneden te krijgen, maar ook daar moet je je afvragen of er geen betere methodes zijn dan koelen met benzine. Het levert je in ieder geval alleen maar minder vermogen op, dus op een ongeblazen motor moet je het gewoon niet doen. Het kan je ook schade opleveren, "bore wash" is wat je krijgt als het overschot aan benzine de olielaag op je cylinderwanden te dun maakt en wegspoelt, waardoor er daar veel slijtage optreed. Ook komt de benzine in je motorolie, waardoor die veel te dun wordt en de rest van je motor stuk kan gaan. Uiteindelijk verdampt die benzine wel weer als je motor echt op temperatuur komt, maar elke keer als je met koude motor wegrijdt, sloop je zo je blok.

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Gat in mijn motorblok

zo feb 26, 2012 10:15

Michiel toch? Die rode 145 met megasquirt.
Ik denk dat je op deze manier wel een mooier lopend blokje hebt, met nog net wat meer powerrr.
Ik dacht dat Reijnaje ook ging kdfi'en met zn 16v?

Ik houdt het op carbs, maar dat heeft voor mij vooral met de beleving te maken ;)
Het plan was Kdfi inderdaad maar het is uiteindelijk Megasquirt geworden. Puur vanwege de prijs kon een volledig afgebouwde en geteste Megasquirt kopen voor nog niet de helft van kdfi ... Kelken enzo liggen ook al klaar, ik bouw nu eerst het blok helemaal standaard op om te zien hoe ie dan loopt, daarna switch ik naar Megasquirt ...
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Gat in mijn motorblok

zo feb 26, 2012 10:18

ik denk dat je met een 1.7IE managment op een 1.7 16v ook een heel eind komt.
dan kun je namelijk je luchtmassa meter laten vervallen.
en heb je dus 4 individule gaskleppen zonder iets ervoor, zou in theorie meer vermogen moeten geven.....

of je dan 132pk hebt weet ik niet, zal wel minder zijn dacht ik.
probeer het voor de lol een keer.... :twisted:
Ik begrijp dat latere 1.7IE een MAP sensor hebben ipv luchtmassa meter maar de chip daarvan moet dan toch weer afgeregeld worden op een heel andere motor en voor de kosten van een custom ECU plus de logistiek die erbij komt kijken, koop ik liever een megasquirt en wideband controller want je blijft toch bezig en je wilt niet voor een ander luchtfilter of aanzuigbuis weer opnieuw een chip laten bakken. En en MAP sensor op throttle bodies is ook al zowat. Ik heb zo´n setje om carbs te synchroniseren en daar zit een knijpschroefje voor elk van de 4 vacuumslangen om de pulsen te dempen en dat luistert erg nauw, draai je die te ver dicht valt de meter op 0, maar bij iets te ver open zwiept de meter op en neer. Maar dit is wat voor een ander topic, ik heb diverse boeken hier over aftermarket ECU en heb de klok horen luiden, weet waar de klepel hoort te hangen maar ben nog zelf geen klokkenluider haha. Complimenten overigens voor je topic Jorrit, je hebt in een jaar meer geleerd als ik in 20.
wel veel geleerd, maar helaas niet het vermogen gehaald waar ik op gehoopt had.....

maar heb het motorblok weer uit elkaar om alles te controleren en toch nog wat verbeter puntjes gevonden.
ik heb er koppen op zitten van een 1.5 carb model, deze heeft natuurlijk geen grote uitsparingen voor de injectors.
er is alleen maar een heel klein hoekje uitgehaald, en dat was niet genoeg, dus er moest nog maar een stukje uit de kop.
beetje dom van mij om daar niet naar te kijken.....
maar dat is nu verholpen en de injector kan nu vrij sproeien.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Gat in mijn motorblok

zo feb 26, 2012 11:40

16kleppertje op carbs moet afgesteld 150pk doen, dus dat moet je evenaren met injectie. Icm verstelbare poulies zul je toch wat pk's hoger moeten uitkomen, maar ik verwacht geen sky high stijging.
Dat ex reescees blokje deed 150 pk eerst, en na afgesteld te zijn 180 :!: en aan dat blok was behoorlijk wat veranderd.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

Re: RE: Gat in mijn motorblok

zo feb 26, 2012 11:53

ik denk dat je met een 1.7IE managment op een 1.7 16v ook een heel eind komt.
dan kun je namelijk je luchtmassa meter laten vervallen.
en heb je dus 4 individule gaskleppen zonder iets ervoor, zou in theorie meer vermogen moeten geven.....

of je dan 132pk hebt weet ik niet, zal wel minder zijn dacht ik.
probeer het voor de lol een keer.... :twisted:
Ik begrijp dat latere 1.7IE een MAP sensor hebben ipv luchtmassa meter maar de chip daarvan moet dan toch weer afgeregeld worden op een heel andere motor en voor de kosten van een custom ECU plus de logistiek die erbij komt kijken, koop ik liever een megasquirt en wideband controller want je blijft toch bezig en je wilt niet voor een ander luchtfilter of aanzuigbuis weer opnieuw een chip laten bakken. En en MAP sensor op throttle bodies is ook al zowat. Ik heb zo´n setje om carbs te synchroniseren en daar zit een knijpschroefje voor elk van de 4 vacuumslangen om de pulsen te dempen en dat luistert erg nauw, draai je die te ver dicht valt de meter op 0, maar bij iets te ver open zwiept de meter op en neer. Maar dit is wat voor een ander topic, ik heb diverse boeken hier over aftermarket ECU en heb de klok horen luiden, weet waar de klepel hoort te hangen maar ben nog zelf geen klokkenluider haha. Complimenten overigens voor je topic Jorrit, je hebt in een jaar meer geleerd als ik in 20.
Bert je kunt ook een paar glicerine gevulde meters nemen dan heb je haast geen last van dansende meters zie mijn topic.

Succes met het opbouwen van je blok.

Grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Gat in mijn motorblok

zo feb 26, 2012 11:58

16kleppertje op carbs moet afgesteld 150pk doen, dus dat moet je evenaren met injectie. Icm verstelbare poulies zul je toch wat pk's hoger moeten uitkomen, maar ik verwacht geen sky high stijging.
Dat ex reescees blokje deed 150 pk eerst, en na afgesteld te zijn 180 :!: en aan dat blok was behoorlijk wat veranderd.
ik kan de poelie's nu ook daadwerkelijk verstellen omdat er een stukje uit de zuiger gefreesd is.
anders was het rokketokke bam knal en de boel stuk omdat de zuiger de klep zou raken.
nu kan de nokkenas wat eerder om betere vulling op hogere toeren te krijgen.
de injector heeft nu vrij beeld, de kleppen zijn lichter gemaakt de scherpe hoeken en overtollig vlees eraf om zwevende kleppen te voorkomen.
zou al veel beter moeten zijn dus, verwacht toch wel 10 pk meer dan de 1ste meting....

op hoop van regen, maandag in de vakantie de carrosserie afmaken en de motor er weer in.
de bumpersteun was compleet weg, ook de beugeltjes aan de zijkant waren straal verrot.
maar heb al een nieuwe beugel gefabriekt met een sleufgat erin zodat de bumper er straks heerlijk strak voor hangt. :roll:
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Gat in mijn motorblok

zo feb 26, 2012 11:59

Yea, of de good old kwikkolommen 8)
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Gat in mijn motorblok

zo feb 26, 2012 12:02

Yea, of de good old kwikkolommen 8)
het is maar net wat je gewent bent of wat je zelf vind dat lekkerder werkt toch??
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Gat in mijn motorblok

zo feb 26, 2012 14:51

Die vacuummeters slingeren omdat de druk zo ontzettend slingert. Als je je klokken dempt, moet je de MAP sensor voor je ECU exact evenveel dempen, anders zijn ze niet representatief voor wat je ECU ziet. Als je die MAP sensor gaat dempen, is ie weer veel minder precies en pakt je motor niet goed op bij snelle wisselingen van gasklepstand. Oftewel, je kan net zo goed Alpha-N gaan gebruiken, want dan heb je in de praktijk net zoveel precisie en wel een goed oppakkende motor. Met throttlebodies heb je geen goed vacuumsignaal, want je hebt geen plenum van minstens 130% van de motorinhoud om de trillingen te dempen. Met snelle nokkenassen wordt het alleen nog maar erger, want die hebben nou eenmaal een beroerd vacuum en blow back bij lagere toeren. Sowieso is die MAP alleen maar interessant bij deellast en lagere toeren, nou net waar je bij een motor met snelle nokken en throttlebodies een beroerd motorvacuum hebt. Het is gewoon geen goede combinatie van keuzes.

Hopelijk krijgt Bert z'n 1.7 er snel in gelepeld en gaat ie iets moois knutselen met 16V voor in de toekomst.

Terug naar “Projecten”