Heb net even de waterpomp bekeken, en dat ziet er nog perfect uit. Tevens de distibutieriem eraf gesloopt, nieuwe ligt al op de plank, en de spannerrol gedemonteerd. Deze moet omgebouwd worden naar een mechanische variant ipv een hydraulische. Zo ziet het er nu dus uit, voordat ik eraan begonnen ben:
Hopelijk is het na de ombouw wat schoner en netter
Ik heb de oliekamer eruit gehaalt, plunjer weggegooid. In plaats hiervan een M12 bout erin gezet. Even draad tappen en klaar! Nou kan ik hiermee de spanning van de distributieriem instellen.
Natuurlijk moeten ook de kanalen van de olie dichtgemaakt worden. In de retour kan simpelweg een dicht boutje gedraaid worden (zit nu een boutje met een oliekanaaltje in) en de toevoer heb ik dichtgelast.
Nu nog even een nieuw lager aanschaffen en de rol kan weer gemonteerd worden.
Dat nieuwe lager dat schijnt nogal een probleem te zijn. Je kan ze als een compleet spanrollager aanschaffen, dat is gebruikelijk, maar degenen die aangegeven worden in het SKF boek voor een 3.0 Alfa motor zijn 85 mm doorsnede, en die erop zat is maar 60 mm. Dat moet dus nog even uitgezocht worden....
Dit moet ik ook nog uitzoeken... Tussen de twee koelkanalen en de opening eronder dient een thermostaatklep gemonteerd te zitten. Wat hier de prciese werking van is en of die ertussen moet zal ik ook bnog even uit moeten zoeken.
Verder moet ik een nieuwe motorsteun hebben voor aan de bovenkant van het blok en een nieuwe dynamo. Beide hebben de aanrijding waardoor de Alfa total loss gereden is niet overleefd...