Michel vd Blonk
Newbie
Newbie

RE: Alfa bertone twin spark

wo dec 05, 2012 21:31

Wat een gaaf blok!!

Michel vd Blonk
Newbie
Newbie

do dec 06, 2012 08:35

Graag jullie mening over het volgende, ik heb er nu twee op het oog. Eentje uit 1992 die al een beetje als drift auto is omgebouwd en waarvan het blok al een keer van is vervangen. En eentje uit 1987 die 3,5 jaar in een garage heeft stilgestaan en waarvan alles nog orgineel is. Beide voor ongeveer hetzelfde geld.

hoornstra
Advanced Member
Advanced Member

do dec 06, 2012 10:44

Ik nam de laatste.
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Alfa bertone twin spark

do dec 06, 2012 10:45

Graag jullie mening over het volgende, ik heb er nu twee op het oog. Eentje uit 1992 die al een beetje als drift auto is omgebouwd en waarvan het blok al een keer van is vervangen. En eentje uit 1987 die 3,5 jaar in een garage heeft stilgestaan en waarvan alles nog orgineel is. Beide voor ongeveer hetzelfde geld.
Ik zou gaan voor die met t gat in de krukas.... :lol:

:wink:

Serieus, voor beiden is wat te zeggen maar 'driftauto' voorspelt in mijn ogen niet veel goeds voor de staat van het materiaal..? In dat licht is een die al wat jaren binnen staat wellicht beter hoewel dat ook geen garantie is natuurlijk. Als je toch van plan bent om zo'n motor helemaal vanaf de grond aan opnieuw op te bouwen zou ik degene kiezen die warm t mooist loopt zonder tikkende nokkenassen (TS kwaal bij veel km) en andere bijgeluiden.

Grtz,fRank

Michel vd Blonk
Newbie
Newbie

do dec 06, 2012 11:04

Die uit 1987 heeft 154 dznd gelopen. De verkoper zegt dat de bak en motor in goede conditie zijn.

Bij de andere auto krijg een paar liter vloeistoffen? Olie en koelvloeistof..., ik denk ook dat het die uit 87 word. Als ik morgen op tijd uit me werk ben zal ik eens langsgaan.

Zijn er buiten het tikken nog andere aandachts punten?

Dominic
Guru
Guru

do dec 06, 2012 11:43

Die uit 1987 heeft 154 dznd gelopen. De verkoper zegt dat de bak en motor in goede conditie zijn.

Bij de andere auto krijg een paar liter vloeistoffen? Olie en koelvloeistof..., ik denk ook dat het die uit 87 word. Als ik morgen op tijd uit me werk ben zal ik eens langsgaan.

Zijn er buiten het tikken nog andere aandachts punten?
Dat licht eraan hoe je het blok gaat verwerken.

Als je het blok niet wilt openmaken dan moet je kijken naar olie/koelvloeistof lekkage bij de koppakking en carterdruk.

Ga je het blok reviseren dan maakt dat allemaal niet zo heel veel uit pakkingen en zuigerveren vervang je dan toch.

Is het een echte "olieboot" tja dan is mi.de keuze snel gemaakt.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do dec 06, 2012 11:55

Wat is het TS- verhaal op deze foto???? :o Waar ik ook kijk, zie echt vel te weinig 'touwtjes' :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

erwingta
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

do dec 06, 2012 12:26

Dat is ook geen TS meer!
Is omgebouwd naar 4 bougies ipv. 8 om aan bepaalde reglementen te voldoen waar ombouw naar TS niet is toegestaan.
Bovendien is er gebruik gemaakt van een normale ontsteking.
Dus eigenlijk hoort dit blok niet in dit draadje, of het moet "ooit ts" zijn..... :wink:
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

do dec 06, 2012 14:16

hmm, we vissen in dezelfde vijver, die beide auto's had ik ook op het oog....

Michel vd Blonk
Newbie
Newbie

do dec 06, 2012 18:41

Hmm ik had het ook een beetje verwacht, dat ik dat tegen zou komen.

Ik ga morgen even kijken bij de alfa in enkhuizen.

Michel vd Blonk
Newbie
Newbie

ma dec 10, 2012 15:10

Nou het weekend was weer super druk dus geen tijd gehad om naar de alfa's te kijken.

Toch van de week maar ff een gaatje prikken om langs te gaan anders komt het er ook niet van.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di dec 11, 2012 12:17

Waarom wil je een complete 75TS kopen als je alleen het motorblok met wat randapparatuur nodig hebt?
Je houd een berg onderdelen over die je een tijd in de weg ligt (ik weet niet hoeveel ruimte je hebt) en waar je echt geen fortuin voor gaat vangen in de handel. En blok eruit vissen kost je ook tijd.
Koop ergens een los blok en bouw die dan gelijk netjes op. Of in iedergeval het onderblok, de kop kan je later makkelijk nog een keer aanpakken.

Trouwens als je een 75TS koopt heb je het hele plaatje nog niet compleet zoals je ergens zegt in een van je postings, ook al heb je ook een 2ltr nord. Je hebt nog steeds een uitlaatspruitstuk nodig voor een TS kop in een 105 serie en een inlaatmanifold om die webers een beetje netjes tegen de kop te kunnen monteren. En je zult iets met je ontsteking moeten doen. Iets wat net als de inlaat en uitlaatspruitstuk ook geld kost. Want als ik je verhaal lees gok ik dat je niet iemand bent die dat allemaal even in eigen beheer maakt.
Als ik je hele verhaal lees, reviseer lekker je 2ltr nord. Desnoods met setje andere hoge compressie zuigers danwel gevlakte kop en setje andere nokkenassen en wat dingetjes en datjes. Goede kans dat je aan het eind van de streep net zoveel vermogen hebt als een standaard TS op carb's voor hetzelfde geld en met veel minder gedoe. En nog origineel ook.

Lees je nog eens in op het onderwerp op de diverse forums en ga eens optellen. En gooi er nog een ruime factor onvoorzien overheen.

Gr
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op di dec 11, 2012 18:59, 2 keer totaal gewijzigd.

aso69
Advanced Member
Advanced Member

di dec 11, 2012 14:25

zo ist zeker
goede raad is normaal duur!???

ikke
Advanced Member
Advanced Member

di dec 11, 2012 19:35

Een TS in een 105 lijkt me helemaal geweldig, mits de auto een rauw ranzbakkie is, of een hele goede GTA replica waar alles dan aan klopt. Ik denk dat zelfs de waarde van een nette 105 zal dalen met een TS blok, die wil je toch zoals het eigenlijk bedoeld is, danwel gekieteld.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di dec 11, 2012 23:56

Nog een aanvulling: je moet wat op de nokkenasversteller verzinnen bij een TS. Weglaten of aansturen. Bij aansturen zo ja hoe. (motronic handhaven is het simpelste) Bij weglaten moet je een compromis zoeken in de afstelling van vrij heftige standaard inlaatnokkenas van een TS.
Als je het goed wil doen betekend dat dus een rollenbank sessie.

Gr
DJ

Terug naar “Projecten”