Zo, weer even een update plaatsen van wat er de laatste tijd allemaal is gebeurd mbt tot dit gaaf bakkie.
Velgen worden nu toch gepoederlakt, het verschil in prijs tov lakken bedraagt maar iets van €50, dus dan kan je beter voor poederlakken gaan. Spijtig van het schuurwerk wat eraan vooraf ging, want ze worden natuurlijk gezandstraald bij poederlakken anders hecht het niet. Zat nog een redelijk diepe groef in, dus dit even laten dichtlassen en weer opknappen. De velgen zitten nu binnen, ik hoop ze ergens volgende week terug te krijgen.
Ondertussen hebben we ook de beslissing gemaakt om de rolkooi toch zelf te maken, tijdrovende en moeilijke klus als je het zelf goed wilt doen. Maar het voorlopige resultaat mag er zijn vind ik!
Het achterste deel moet dit weekend nog afgelast worden en dan natuurlijk nog een kleurtje krijgen. Het voorste deel komt misschien ooit wel nog eens, maar voorlopig ben ik blij met juist het achterste deel, ook naar veiligheid in de wagen (auto wordt vooral op de weg gebruikt, waar je dus geen helm draagt en met een kooi die ook vanvoor zit is dit niet altijd even interessant als je bv een ongeval krijgt.).
Eerst moeten natuurlijk de juiste plaatsen bepaald worden waar je de kooi gaat installeren, overigens is dit toch een demonteerbare kooi geworden, was voor mij wel belangrijk.
Ons gedacht was van eerst een mooie en goede mal te maken om zo de correcte bochten te bepalen, is aardig gelukt. We hebben hiervoor betonstaal gebruikt dat makkelijk te plooien is. Mal daarna naar een plooier gebracht die een zeer keurige buis heeft geplooid, zat heel weinig verschil in met de mal. Dus dat was prima.
Eens de buis klaar was, begonnen met de steunen.
Achterste steunen heb ik spijtig genoeg geen foto van voor het proces
, maar ziet er met hechtlas zo uit.
Het moeilijkste van de hele zaak is eigenlijk bepalen van hoe de ene buis ingrijpt in de andere, Als de buis loodrecht op de andere staat is dit gemakkelijk te bepalen, dan is het gewoon dit.
Maar wanneer je onder hoeken begint te werken verandert dit dus drastisch! Dan is het gewoon goed opletten en veel passen.
Voor de volgende stappen maar even een paar hoekprofielen gemonteerd tegen het trekken, waant eenmaal de zijdelingse gelast zijn en het past niet meer kan je alles terug loshalen.
De zijdelingse buis is terug onder een hoek, dus again goed passen en denken over wat er weggeslepen moet worden. Hechtlasjes erop en op naar de volgende.
De andere zijdelingse is dus in 2 stukken en heeft dus 4 hoeken die bepaald moeten worden, overigens ook niet eenvoudig om het midden te bepalen, want die loopt dus door de andere buis. En dan is het kwestie van veel kijken om de 2de buis zo evenwijdig mogelijk te krijgen.
Ook hier hechtlasjes erop en door. Hier werd dus te snel de fout gemaakt om hechtlasjes erop te doen, omdat de gordelbuis er natuurlijk nog tussen moet. En wanneer de zijdelingse al geïnstalleerd is krijg je die er dus nooit meer tussen ( of je moet een hele dikke las willen leggen die er niet uitziet).
Er is nog veel opzoekwerk aan te pas gekomen, over hoe de gordel juist moet bevestigd worden. Dus niet zomaar op de eerste beste plaats bevestigd.
Dan moet natuurlijk alles nog afgelast worden en nog een keer passen, want het trekt meer dan je verwacht.
Zo, dat was een weekend werk maar het loont wel, mooie kooi voor €65 en veel vrije tijd. Maar voor mij is het een hobby dus die vrije tijd die je erin steekt betaald dubbel en dik terug! Ook erg veel bijgeleerd trouwens.
Volgende update komt er hopelijk snel aan met de velgen en de fotoshoot met Ben Kwanten!
Groetjes,
Wouter