GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

di aug 02, 2005 23:03

Het heeft even geduurd maar ik heb vandaag ook mijn compressor binnengekregen. Valt me niks tegen, hij ziet er niet verkeerd uit. Nou alleen nog kijken dat ik 'm onder de kap krijg want het is een behoorlijk groot ding, maar dat wist ik natuurlijk van te voren al. Een bypass-klep heb ik er standaard niet op zitten maar ik heb wel een externe bypass-klep en die past er ook wel op. Een water-to-air intercoolercore heb ik ook al. Gewoon eentje van een VW en daar de plastic zijstukken van af geslepen en wat je dan overhoud is alles van zo'n 1.5mm alu (maar dat valt goed te lassen :thumbs: ). Het heavy duty pompje heb ik in Engeland op de kop getikt en is eigenlijk voor boten bedoeld, dus die kan het makkelijk doen.

Wordt vervolgt....(maar dat gaat nog wel even duren natuurlijk :wink: )
Mooi man :!:

Maar maak ff een nieuwe topic aan, dan blijft het wat overzichterlijker.. :wink:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 03, 2005 13:38

Ik denk gewoon 'plug and play and you'll find out!' :lol:

Effe serieus: ik vermoed dat er loze gaten in je stekker zitten. als je wilt weten op welke pinnen de sonde aangesloten moet zitten, dan zoek ik dat wel 'even' voor je op. :wink:
Dat zou echt helemaal top zijn !
..Toch die trekhaak er maar wat sneller onder vandaan halen :wink:
Ik zal eens de juiste electr. schema's opzoeken en dan copiëren of inscannen.
Ik zal de schema's wel eens met mijn auto/ stekker vergelijken en dan mijn bevindingen doorgeven. dan kun je eens bij de jouwe kijken, wellicht dat de verschillen dan wel boven water komen. :roll: :idea:

Misschien vind je het leuk als ik ens langs kom om het een en ander te vergelijken, dan neem ik wel een maatje mee die die dat sleurbolleke er wel afhaalt. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Petje 75
Advanced Member
Advanced Member

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

wo aug 03, 2005 14:50

Welk sleurbolleke??????

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 03, 2005 14:54

Welk sleurbolleke??????
:blue_confused: :blue_confused: :oops: :-k :? 8-[

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 04, 2005 11:17

:( Ik heb braaf alle electr. schema's bekeken, maar zie de lambda daar niet in terug.
Dan maar ter plaatse vergelijken?? :idea: :?

kai
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

do aug 04, 2005 15:59

Afbeelding
Afbeelding

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 04, 2005 21:33

Aha, pin 23 en 24 dus! :o :thumbs:

Bij mijn schema's staat die dus niet op de kaart. :wink:

164 Q4

vr aug 05, 2005 21:05

HIJ PAST!! \:D/ . Dat viel even reuze mee want het spande erom en het leek er even op dat er grote aanpassingen gedaan moesten worden want die compressor is behoorlijk groot, maar aan de carrosserie zal niets of niet veel veranderd hoeven worden en de motor kan gewoon op z'n plaats blijven zitten (want die had ik ook iets verplaatst als het nodig was geweest).

Mijn weekend is al weer een stuk beter (ondanks dit weerAfbeelding).

kai
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vr aug 05, 2005 22:32

Q4: FOTOS !

164 Q4

vr aug 05, 2005 23:31

Hij zit d'r nog niet vast in, hij past alleen. Heeeel erg krap, maar het wil. Of wou je gewoon alleen eerst een fotootje van de compressor zelf?

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr aug 05, 2005 23:34

Hij zit d'r nog niet vast in, hij past alleen. Heeeel erg krap, maar het wil. Of wou je gewoon alleen eerst een fotootje van de compressor zelf?
Ja , en je eigen topic hier over....We zijn nieuwsgierig!!!! :wink:
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Marcel

zo aug 07, 2005 12:15

@Riniv6

Uit jouw verhaal begrijp ik dat het systeem in deellast te rijk is. In principe is een lambdaregeling, zeker bij oude systemen, vrij traag. Echter functie is alleen emissie gerelateerd. Ik vraag mij namelijk af of een systeem uitgerust met lambdaregeling jouw probleem, te rijk, kan compenseren. Je bent gelimiteerd aan functionaliteit ECU. Het volgende probleem is het vollastcontact, gasklepschakelaar, waarbij verrijking optreed.
Zie, alles is aan te passen echter begin bij het begin en dat is de basis. Ik zou waarschijnlijk terug gaan naar de standaard injectoren en via de temp.sensor kijken of ik een situatie zou kunnen creeren waarbij het systeem functioneert en hiermee extra vermogen levert. Regelbare weerstand.
In combinatie met een speciale lamdasonde, voor meting en compensatie, extern van het L-jetronic systeem, heb je een prima referentie. Ze ziet direct de gevolgen van de aanpassing. Let wel, bepreking blijjft het l-jetronic en ontstekingsysteem.

Groeten en veel succes,

Marcel.

164 Q4

zo aug 07, 2005 14:29

Ik wil even daaraan toevoegen dat een compressor van het type rootsblower wel een heel andere druk opbouw heeft als bijv een turbo of een radiale compressor. De druk is bij lage toeren in principe hetzelfde als bij hoge toeren. Het is daarom ook veel makkelijker voor je injectie om daarop te reageren omdat er eigenlijk ook niet zoveel vreemds gebeurd en bij zo'n lage druk als Rini gebruiken wil hoeft de ontsteking ook niet later gezet te worden.

Wat ik over de injectoren even kwijt wil; je kunt niet zomaar hele grote injectoren gebruiken zonder daarbij je ecu erop aan te passen. Anders krijgt hij veel te veel brandstof. Een oplossing zou ook kunnen zijn een AFC (air/ fuel controller) te gebruiken dan kun je zelf over het hele bereik de brandstof wat terug regelen zodat het wel klopt.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 07, 2005 14:41

De temperatuursensor gaan beinvloeden om het mengsel aan te passen is geen goed idee. Het regelt immers maar een klein percentage van het geheel af. Lees het book "Maximum Boost"van Corky Bell er maar eens op na, gaat wel over turbosystemen maar dit is ook toepasbaar op compressorgeladen motoren. :thumbs:

Als je dan toch de brandstofhoeveelheid wil verminderen bij een Jetronic dan moet je de veer in de luchtmassameter strakker zetten. De ECU denkt dan dat er minder lucht binnenkomt en zal dientengevolge ook minder benzine injecteren. Aangezien een Jetronic niks anders is als een bak met weerstanden is dit wel de makkelijkste manier. Anders moet je uitzoeken welke weerstand er met de hoeveelheidsberejkening te maken heeft en dan die gaan vervangen door een andere, net zo lang tot je iets gevonden hebt dat werkt... [-o<

Een Roots compressor heeft theoretisch inderdaad altijd dezelfde laaddruk maar doordat er altijd enig verlies optreed langs de schoepen is dit in de praktijk niet waar. Vooral bij lage toeren is het verlies namelijk hoog en daardoor de laaddruk lager. Bij stationair is er bv echt niet veel druk voorhanden. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

164 Q4

zo aug 07, 2005 14:58

Zo'n AFC wordt tussen de luchtmeter geplaatst. Vooral in de jappen-turboscene is dit een veelgebruikt apparaat. Bij verschillende toerentallen kun je als het ware electronisch 'de veer' van de luchtmeter verstellen.

In de praktijk heb je natuurlijk wel te maken met verliezen maar dat zou de injectie wel op moeten kunnen vangen. Wat hij doet qua druk is goed voorspelbaar. Het idee van een compressor op een normale wagen schroeven is natuurlijk niet nieuw en ik heb al vaak gezien dat er nauwelijks iets aangepast hoefde te worden. Moet je niet teveel druk willen hebben.

Terug naar “Projecten”