Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (alles afgesteld

za dec 03, 2011 13:39

Er zat toch gewoon een brandstofdrukregelaar op? Waarom heb je die er dan af gehaald en op een andere plek een andere regelaar gezet?
ik had er een regelbare brandstof druk regelaar op gezet, maar een beetje in de war geraakt door de beschrijving die erbij zat.

er stond alleen input en output op, dus logisch beredeneerd dat je de input vanaf de brandstofpomp krijgt.
nee zo werkt het niet, je krijgt de input vanaf de brandstof rail.

dat was de fout....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (alles afgesteld...)

ma dec 05, 2011 07:29

Maar waarom een andere als er een prima werkende op zit? Alle injectoren die jij opnoemde die je probeerde willen 3 bar hebben. De regelaar die er op zit, levert 3 bar. Dat lijkt me dan de juiste regelaar?

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (hij loopt.. yes

ma dec 05, 2011 08:51

rond de 3 bar en dit wordt door het vacuum teruggeregeld naar 2,6 bar bij lage motorbelasting.
De relatieve druk ten opzichte van de druk in het inlaatspruitstuk is altijd hetzelfde, daarom zit die vacuumaansluiting er ook op. Tot waar ie wordt teruggeregeld is totaal niet relevant, zolang de druk waarmee de brandstrof het inlaatspruitstuk in geblazen wordt maar altijd even veel is.
Dit is wel degelijk relevant want als je de brandstofdruk gaat meten zie je op je meter geen correctie voor de onderdruk in het inlaatspruitstuk. En meten is weten, zeker bij een diagnose als deze.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (hij loopt.. yes

ma dec 05, 2011 10:32

rond de 3 bar en dit wordt door het vacuum teruggeregeld naar 2,6 bar bij lage motorbelasting.
De relatieve druk ten opzichte van de druk in het inlaatspruitstuk is altijd hetzelfde, daarom zit die vacuumaansluiting er ook op. Tot waar ie wordt teruggeregeld is totaal niet relevant, zolang de druk waarmee de brandstrof het inlaatspruitstuk in geblazen wordt maar altijd even veel is.
Dit is wel degelijk relevant want als je de brandstofdruk gaat meten zie je op je meter geen correctie voor de onderdruk in het inlaatspruitstuk. En meten is weten, zeker bij een diagnose als deze.
kijk met u kan ik praten.... :P

omdat er veel veranderd is aan de motor, moet de brandstofdruk daar op aangepast worden.
met de standaard regelaar is er niks bij te regelen.
bij de "regelbare" regelaar kun je je lambda precies zo afstellen als je zelf wilt.....

want daar gaat het om, het co klopt al van geen kanten meer en is veel te hoog. (6,000)
maar volgens de motor tuner is het co wel aardig, voor een motor op throttle bodies
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (alles afgesteld...)

ma dec 05, 2011 23:16

Brandstofdruk regelt het sproeibeeld en maar heel beperkt de inspuithoeveelheid. Als de hoevelheid brandstof aangepast moet worden, moet je de openingstijd van de injector aanpassen in de ECU. Als jij aan je brandstofdruk gaat zitten klooien, kan je de hele ECU opnieuw gaan inregelen op de rollenbank.

True, je moet als je diagnose van de brandstofdruk wilt meten wel kijken of de vacuumdoos werkt. Meestal lekt er benzine uit als ie niet werkt, maar hij zou vast kunnen blijven zitten. Een regelaar die het nog deed voor je het blok wisselt zou ik zelf alleen niet zo snel verdenken.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (alles afgesteld

ma dec 05, 2011 23:46

Brandstofdruk regelt het sproeibeeld en maar heel beperkt de inspuithoeveelheid. Als de hoevelheid brandstof aangepast moet worden, moet je de openingstijd van de injector aanpassen in de ECU. Als jij aan je brandstofdruk gaat zitten klooien, kan je de hele ECU opnieuw gaan inregelen op de rollenbank.
+1... :wink:

En hoe zit het met het bijregelen door de lambdasonde? Zit die ook nog in het systeem ?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (alles afgesteld

di dec 06, 2011 10:56

Brandstofdruk regelt het sproeibeeld en maar heel beperkt de inspuithoeveelheid. Als de hoevelheid brandstof aangepast moet worden, moet je de openingstijd van de injector aanpassen in de ECU. Als jij aan je brandstofdruk gaat zitten klooien, kan je de hele ECU opnieuw gaan inregelen op de rollenbank.

True, je moet als je diagnose van de brandstofdruk wilt meten wel kijken of de vacuumdoos werkt. Meestal lekt er benzine uit als ie niet werkt, maar hij zou vast kunnen blijven zitten. Een regelaar die het nog deed voor je het blok wisselt zou ik zelf alleen niet zo snel verdenken.
heeft u ook gelijk in, hij gaat ook naar de tuner om de ecu aan te passen op de motor.
dan geeft hij zijn maximale vermogen en loopt hij het mooist.....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (alles afgesteld

di dec 06, 2011 10:57

Brandstofdruk regelt het sproeibeeld en maar heel beperkt de inspuithoeveelheid. Als de hoevelheid brandstof aangepast moet worden, moet je de openingstijd van de injector aanpassen in de ECU. Als jij aan je brandstofdruk gaat zitten klooien, kan je de hele ECU opnieuw gaan inregelen op de rollenbank.
+1... :wink:

En hoe zit het met het bijregelen door de lambdasonde? Zit die ook nog in het systeem ?
ja die zit ook nog in het systeem, dus die zou nog moeten werken.....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (alles afgesteld...)

di dec 06, 2011 19:16

Dan zou je toch geen CO van 6 mogen hebben lijkt mij? :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (alles afgesteld

di dec 06, 2011 19:50

Dan zou je toch geen CO van 6 mogen hebben lijkt mij? :?
schijnt redelijk te zijn zei de motortuner.

hij moet over 200 km weer op de bank dan kan ik er nog eens naar kijken of ik dat goed had.
misschien heb ik ook wel verkeerd gekeken.
of eerdere waardes onthouden, dat ik daar mee in de war ben....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (alles afgesteld...)

wo dec 07, 2011 07:27

CO van 6 is wel heel hoog voor een injectiemotor hoor. Dan verbrandt ie echt beroerd, of hij staat bot te rijk. Als je lambda echt zo goed in de buurt van de 1 zit (eigenljik is dat een afgeleide waarde van de hoeveelheid O2 tegenover de hoeveelheid CO2 in je uitlaatgassen), zou hij niet te rijk staan, als ie niet overslaat. Hopelijk krijgt Stephan het er een beetje uit voor je.

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (alles afgesteld

wo dec 07, 2011 14:50

CO van 6 is wel heel hoog voor een injectiemotor hoor. Dan verbrandt ie echt beroerd, of hij staat bot te rijk. Als je lambda echt zo goed in de buurt van de 1 zit (eigenljik is dat een afgeleide waarde van de hoeveelheid O2 tegenover de hoeveelheid CO2 in je uitlaatgassen), zou hij niet te rijk staan, als ie niet overslaat. Hopelijk krijgt Stephan het er een beetje uit voor je.
na het chippen moet het beter zijn, maar die waarde van 6 kan ik ook nog wel eens mee in de war zijn.
het was eerst een co van 7, daarna 6 en toen zijn we gaan afstellen, wat het nu precies is weet ik niet.....
als het goed is lager
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

za dec 10, 2011 18:51

vandaag wou de 33 niet meer op 4 lopen, de hele dag meten en dingen voor de zekerheid maar eens omwisselen.
maar helaas, ze wil niet meer op 4 lopen, 2 of 3 gaat wel maar de 4e cilinder komt er niet bij.

bij cilinder 1 en 3 zit het probleem, dus misschien een lekke kop.:cry:

er is brandstof en er is een vonk, de bougie's zijn goed, dus het zou goed moeten zijn maar helaas.....
ook was er enige roetvorming in de inlaatkelken, niet goed dus.
sinds vandaag valt het mij op dat die roetvorming er in zit, dus backfire gehad of iets dergelijks. :cry:

morgen maar weer even proberen en anders op de ambu naar school met de 33.

ook komt er gigantisch veel olie achter de rechterkeering vandaan, lek dus.
links is de motor mooi droog en cilinder 4 en 2 doen goed mee, nou doen als enige mee dan.....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

za dec 10, 2011 20:32

Heb je geen compressietest gedaan?

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (gatver....)

za dec 10, 2011 21:07

Heb je geen compressietest gedaan?
jawel, op school al, daarna de boel afgesteld.
maar vandaag liep de motor in een keer heel beroerd en ik kreeg het niet anders.
ik denk een lekke koppakking, want aan de rechter kant zijn beide bougies nat.
dus geen verbranding, maar wel vonk.....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Terug naar “Projecten”