Voor de stoelen zijn geleverd heb ik de hele cabine ontdaan van alle viezigheid en plakresten.
Met name het dak was een ramp, hier zat schuimrubber isolatiemateriaal tegen aan geplakt en na verwijderen hiervan bleef er ontzettend veel materiaal achter.
Tip voor een ieder: doe zulk soort dingen VOORDAT er een kooi in gaat!
Maar alles is nu mooi schoon:
In eerste instantie wil ik de auto gaan rijden met het dashboard er in.
Het dashboard is niet echt zwaar, ik vind het mooi en karakteristiek voor de giulietta en alles kan zonder onnodige problemen op een logische plek worden gemonteerd en geinstalleerd.
Omdat ik kenteken hou en eerst veel trackdays wil rijden is een plekje voor de papieren, etc ook wel handig.
Als de auto eenmaal rijdt kan er in een later stadium altijd nog naar racy alternatieven worden gekeken.
Het dashboard pas gemaakt op de kooi:
Eindelijk werden de stoelen geleverd, 2 stuks Sabelt Indianapolis, 2 sets beugels tbv ondermontage en 2 sets Sabelt 6 punts gordels.
De originele stoelframes heb ik enkele weken geleden al uit de Giulietta gevreesd.
Met de stoelen los in de auto ben ik mijn zitpositie gaan zoeken.
Het viel niet mee want ik kwam met de voorste punten uit ter hoogte van de balk waar de de torsieveer zit gemonteerd (a la 75).
Uiteindelijk een positie gevonden waarbij de voorste montagepunten vlak langs de voorste kant van de balk komen.
Een contraplaat zal onder de bodem op de plek helaas niet lukken vanwege de geringe ruimte.
Mocht dit in de toekomst problemen geven dan zal de balk moeten worden aangepast.
Dit laat ik voorlopig even rusten en ik ben er van overtuigd dat de huidige montage degelijk en sterk is.
Ik kon dus verder aan de slag om steunplaten te maken en monteren.
Omdat ik best wel wat aan de bodem heb moeten repareren heb ik voor extra stevigheid gekozen en over de hele lengte van de steun 1 grote plaat per kant gemaakt.
FIA eis is minimaal 40 cm2 per montagepunt, hier voldoe ik dus ruim aan.
Met de contraplaten in de auto en de gaten voor de beugels geboord kon ik met een gemonteerde stoel ook de positie bepalen voor het 5e en 6e punt van de gordels.
Bestuurderskant:
Passagierskant:
Gordelplaatjes onder auto:
Het enige dat ik nog moet doen is contraplaten maken voor onder de auto tbv de achterste punten van de stoelen.
Hier is voldoende ruimte voor en dit klusje zal zo zijn geklaard.
Na de gedane werkzaamheden de stoelen op proef in de auto gemonteerd en 1 set gordels op proef gemonteerd:
In andere topics is er wat discussie geweest over de mongtage van de gordels (wel of niet om kooi, etc.)
Naar mijn interpretatie van ASJ (en tevens gebruiksaanwijzing Sabelt) is bovenstaande wijze conform.
En even proefzitten natuurlijk:
Nu zullen de stoelen en het dashboard er weer uit moeten want als eerstvolgende stap zal ik de gehele cabine, alle inslagen en de kofferruimte gaan spuiten.
Dit wil ik voor de herfst hebben afgerond.