Stille
Junior Member
Junior Member

RE: 75 Turbo met 34.000km!

wo nov 14, 2007 19:51

Injectoren laten reinigen? Toch eerst willen weten of dat het effectief is, kost ook wat geld dat ultrasoon reinigen..

Vandaag de Klauwen er eindelijk afgekregen, niet gemakelijk. Een geluk dat ik het allemaal op een brug heb kunnen doen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
:shock: Zien er uit als nieuw!!!!
75 TB '87 project (knalrode)

jef 75
Guru
Guru

wo nov 14, 2007 20:01

die blokken kunnen geen mm opschuiven,ik denk dat je het sleepprobleem direct gevonden hebt .

nogmaals bedankt voor de 75 :wink:

wouter75
Full Member
Full Member

do nov 15, 2007 09:42

Injectoren laten reinigen kost ongeveer 80 tot 100 euro. Echt goedkoop is het niet. Toch wou ik achteraf dat ik ze had laten reinigen en geen motorschade had op gelopen. Bij mij druppelde de injectoren alleen maar en was van verstuifing niet echt sprake. Echter is volgens verschillende mensen met verstand van zaken geen overbodige luxe om de injectoren na elke 100kkm te controleren. En van stilstaan gaan ze alleen maar meer verkleven.

Wouter
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Fly75QV

zo nov 18, 2007 00:27

Gaaf projekt Stille!!!! alleen die zwarte ramen :roll:

Stille
Junior Member
Junior Member

RE: 75 Turbo met een hoop meer dan 34.000km!

di jan 08, 2008 14:42

De winter heeft zwaar zijn tol geëist aan mijn Alfa, ziehier mijn verhaal;

Na enkele uren aan de remmen en handrem gewerkt te hebben was de TB in principe klaar voor de eerste keuring in 12 jaar. Stationair draaide hij nog iets te hoog dus nog snel even de motorkap opengezet om wat te wijzigen. De wagen had daarvoor enkele weken nog in de vrieskou gestaan (maand december). Alfa gestart en naar voor gaan zien, er komt wat rook tssn de bougies naar boven. Ik denk gewoon wat condens mss, niets erg, maar ik zie op meerdere plaatsen wat 'damp' ontsnappen. Ook langs voor en achter. Direct uitgeschakelt en een nadere inspectie gedaan..

Afbeelding
Afbeelding
Yep, een barst!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit is aan de achterkant getrokken, dus boven de aandrijfas, hier zit even een stuk alu uit het blok?? :?

Ok hier is dus iets serieus missgegaan. Blok gebarsten door vrieskou? klopt, ik ben er vergeten anti-vries in te doen en toen stond hij daar een maand buiten bij -8°. Ik heb er zo vaak opnieuw water in moeten doen om lekken op te sporen of darmen te vervangen, dus simpel vergeten na de zoveelste keer anti-vries bij te doen.
Beginnen met demonteren dan maar!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voorkant motor is net hetzelfde als aan de achterkant: een stuk alu van 8x8cm er gewoon uitgesprongen, daar waar het water dus loopt. Ik heb gelukkig nog een reserve blok liggen dus dacht eerst te dat stuk te vervangen boven de pakking, is er meer stuk dan volgt een blok wissel, maar weet dus niet of de reserve het nog wel goed doet.

Maar is dit nu echt mogelijk dat water zo krachtig is dat het gewoon een blok kan splijten door uit te zetten?

Stille
Junior Member
Junior Member

di jan 08, 2008 14:45

Ik heb ook mijn topic titel moeten veranderen, onlangs nog iemand ontmoet die deze TB kende van jaren geleden. Een kennis van hem reed er toen mee, maar toen stond er al >150.000km op de teller. Dus dat is ook even rechgezet!

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: RE: 75 Turbo met een hoop meer dan 34.000km!

di jan 08, 2008 15:14

De winter heeft zwaar zijn tol geëist aan mijn Alfa, ziehier mijn verhaal;

Na enkele uren aan de remmen en handrem gewerkt te hebben was de TB in principe klaar voor de eerste keuring in 12 jaar. Stationair draaide hij nog iets te hoog dus nog snel even de motorkap opengezet om wat te wijzigen. De wagen had daarvoor enkele weken nog in de vrieskou gestaan (maand december). Alfa gestart en naar voor gaan zien, er komt wat rook tssn de bougies naar boven. Ik denk gewoon wat condens mss, niets erg, maar ik zie op meerdere plaatsen wat 'damp' ontsnappen. Ook langs voor en achter. Direct uitgeschakelt en een nadere inspectie gedaan..

Afbeelding
Afbeelding
Yep, een barst!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit is aan de achterkant getrokken, dus boven de aandrijfas, hier zit even een stuk alu uit het blok?? :?

Ok hier is dus iets serieus missgegaan. Blok gebarsten door vrieskou? klopt, ik ben er vergeten anti-vries in te doen en toen stond hij daar een maand buiten bij -8°. Ik heb er zo vaak opnieuw water in moeten doen om lekken op te sporen of darmen te vervangen, dus simpel vergeten na de zoveelste keer anti-vries bij te doen.
Beginnen met demonteren dan maar!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voorkant motor is net hetzelfde als aan de achterkant: een stuk alu van 8x8cm er gewoon uitgesprongen, daar waar het water dus loopt. Ik heb gelukkig nog een reserve blok liggen dus dacht eerst te dat stuk te vervangen boven de pakking, is er meer stuk dan volgt een blok wissel, maar weet dus niet of de reserve het nog wel goed doet.

Maar is dit nu echt mogelijk dat water zo krachtig is dat het gewoon een blok kan splijten door uit te zetten?
Yep dit is een typisch gevalletje vorstschade... Pfff wel pijnlijk. Kop van t andere blok trekken, ff (laten) opfrissen en monteren. Vergeet niet je olie te wisselen daar zit nu zeker water bij....
Shut up and ride!

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jan 08, 2008 19:15

Verd... Johan da's ...!!!! :shock:
Ander blok maar compleet overhangen (weet je zeker dat dit goed is?) ?
Enne vwb die kmstand: Daarover hebben we al vaker onze twijfels gehad remember> Nah die is nu weggenomen.... :?
Suc6 kerel, grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Stille
Junior Member
Junior Member

di jan 08, 2008 21:29

Jah tuurlijk hoor, het was duidelijk genoeg maar nu heb ik idd zekerheid en mag de topic titel gewijzigd worden :) .

Nog een vraag over de turbo; hoe is die het beste te verwijderen? Heel de kop van het blok zit los, alleen turbo hangt er nog aan.

Afbeelding

deze vijzen zijn losgemaakt

Afbeelding

en ook die 3 (zie 't cirkeltje telkens), maar ik krijg het er niet af.

Groeten,

Stille

patje1100
Guru
Guru

di jan 08, 2008 21:48

zo..forces of nature zeg

Stille.@ downpipe moet los ( dat is een beetje gepriegel met steeksleutel 15). Dus niet die 3 moeren in je cirkeltje, maar iets verder naar beneden... tenminste.. ik maak die altijd los... bij de klem dus)

Beugel naar onderblok moet los ( 2x sleutel 13)

olie leidingen los

koelvloeistof leidingen los ( in jouw geval nu de waterleiding :cry:

en dan die 4 moeren waarmee de turbo op het spruitstuk zit moeten los en dan trek je de turbo zo naar achteren

Ben je die 2 bouten aan de onderkant van de kop ( voorkant) niet vergeten los te maken?

alfasud1972
Guru
Guru

di jan 08, 2008 23:08

Ik heb ook mijn topic titel moeten veranderen, onlangs nog iemand ontmoet die deze TB kende van jaren geleden. Een kennis van hem reed er toen mee, maar toen stond er al >150.000km op de teller. Dus dat is ook even rechgezet!
Helaas vermoedde ik dat al (zie begin topic), de algemene staat wees dat eigenlijk al wel al uit. Dikke pech met de motor, het ander blok is ook een origineel turbo blok?

alfa147man
Full Member
Full Member

wo jan 09, 2008 10:21

Is enkel de cil.kop kapot of is het blok ook ergens gebarsten?
zitten er in een motorblok geen 'vriespastilles'? Zo van die metalen afsluitdekseltjes die kapotspringen als het blok bevriest
Toch wel indrukwekkend om te zien wat de kracht van opvriezend water is :?
Succes met de wederopbouw.
** 147TS, 75TS **

Stille
Junior Member
Junior Member

wo jan 09, 2008 15:15

Ben je die 2 bouten aan de onderkant van de kop ( voorkant) niet vergeten los te maken?
Die had ik nog net op tijd gezien/gevoeld voor ik met de koevoet eraaan kwam :D Goede tips, ik ga direct met die downpipe beginnen los te maken.
het ander blok is ook een origineel turbo blok?
Ja gelukkig wel, met turbo en spruitstuk. Turbo ziet er nog in orde uit (maar ja wie weet) en spruitstuk is al gelast geweest.
Is enkel de cil.kop kapot of is het blok ook ergens gebarsten?
zitten er in een motorblok geen 'vriespastilles'? Zo van die metalen afsluitdekseltjes die kapotspringen als het blok bevriest
Als de kop er helemaal af is kan ik zien hoe de rest eruitziet. Ik hoop natuurlik alleen de kop. Van die vriespastilles heb ik absoluut geen idee. Blijkbaar niet hé :wink:

Heb ik voldoende aan alleen een nieuwe koppakking te bestellen?
Bedankt voor jullie antwoorden!!

Groeten

clecke
Member
Member

wo jan 09, 2008 16:23

Koppakking bestellen????????? Liggen er nog niet genoeg in de loods dan???? ](*,)
Alfa Spider 2.0 V6 TB 1998
Alfa GTV 1750 1970
ex.
Alfa 159 Sw 1.9JtdM 2008
Alfa 156 Sw 2.4 JTD 2000
Alfa Spider 1600 Junior 1975
Alfa 75 TS numerata 1992 # 3202
Alfasud 1.5 1981
Alfa 75 1.8ie 1989
Alfa 75 TS numerata 1992 # 2855

bralfa
Guru
Guru

wo jan 09, 2008 16:25

Neem gelijk in- en uitlaatpakking(en) mee en klepdekselpakking is wel zo lekker. Pakking tussen turbo en downpipe?

Niet gaan lopen klieren met gebruikte spullen. Kun je over een paar weken lekkages gaan verhelpen.
Shut up and ride!

Terug naar “Projecten”