Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Opbouw Alfa 33 1.7iE S 16v Q4 SW

ma nov 16, 2009 22:17

Dat is zeker geen slecht plan Hylke. Nu ben ik het alweer vergeten; heb jij de traploos regelbare AC of met de aan uit draaiknop? Traploos regelbaar toch?

Het is wel het mooiste om een conreet werkend voorbeeld bij de hand te hebben, alleen moet de middenconsole misschien los om alle draden goed te kunnen volgen......
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

do dec 10, 2009 19:46

De laatste tijd heb ik diverse kleine zaken aan de Q4 gedaan, maar weinig om op foto vast te leggen. Zo heb ik oa een nieuw stuk remleiding gemaakt, wat lichte beginnende roest op de bodemplaat aangepakt en de kachelventilator werkend gemaakt.

Belangrijker is dat ik geprobeerd heb om te achterhalen welke eigenaren de Q4 heeft gehad, maar ver ben ik niet gekomen...
De vorige eigenaar heeft mij ooit verteld dat de Q4 SW ooit van de Duitse douane is geweest. Van het Centro Storico heb ik de melding gekrgen dat de Q4 nieuw voor de Duitse markt is geleverd, maar is verkocht aan een persoon met een italiaanse naam, woonachtig in Brunssum (NL) (tegen de Duitse grens). Vreemd.
Nu zit bij Brunssum de Nato basis dus wellicht is hier een link? Wie denkt er met mij mee?
In die regio ken ik in Nederland alleen Kozole en Leo Martens als dealers, maar zaten er rond 1993 in die regio nog meer dealers? Of net over de grens in Duitsland? Tips zijn welkom.

Ook ben ik benieuwd naar de mogelijkheden om bv in Duitsland de historie van een auto te achterhalen.
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Visconti_Racing
Newbie
Newbie

vr dec 11, 2009 09:35

Serge,

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik heb nog ergens een orginele handleiding voor een airco t.b.v. een type 2 liggen. (is alleen lastig in te scannen vanwege het grote formaat)

Echter ik weet niet of die bedrading hetzelfde is als van een type 3, deze airco heeft namelijk een aparte bediening voor rechts onder het stuur (2 knoppen), dus niet in de middenconsole.

Gr.

Edwin

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

zo dec 13, 2009 21:47

Edwin, de handleiding zal afwijken maar kan misschien wel van pas komen, graag dus!

Gisteren was het weer Q4 klusdag. De bodem heb ik rond de dop in de voetenbak af kunnen werken. Verder is de opbouw van het motorblok begonnen! Ik weet nu al dat ik onderdelen tekort ga komen dus ben een lijst aan het maken met de gewenste delen, dit worden voornamelijk zenders, slangen, spietjes etc. In ieder geval zit nu 1 kop weer op het onderblok, maar mijn momentsleutel heeft de geest gegeven dus de kop kon nog niet op moment aangehaald worden. Even investeren in een nieuwe sleutel dus.

Verder wilde ik de afgelopen week de achterspoiler weer netjes maken (lak bladderde af) maar mijn grondlaag reageerde met de lak...... van de drup in de regen dus..... Inmiddels ben ik weer bij de onderdelenboer langs gegaan dus kan het schuren en spuiten weer opnieuw gaan beginnen.

Grofweg de klussen die nog uitgevoerd moeten worden:

- opbouw en monteren motorblok
- aan de praat krijgen van de airco
- remmen ontluchten en testen
- nieuwe fuseekogel
- interieur afbouwen (na montage van motor en bak ivm bedrading voor de 4wd)
- Voorbumper en motorkap monteren
- achterbumper netjes afhangen
- Wassen en poetsen!

Een plaatje van het blok met 1 kop.
Afbeelding
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Opbouw Alfa 33 1.7iE S 16v Q4 SW

wo jan 06, 2010 09:11

Belangrijker is dat ik geprobeerd heb om te achterhalen welke eigenaren de Q4 heeft gehad, maar ver ben ik niet gekomen...
De vorige eigenaar heeft mij ooit verteld dat de Q4 SW ooit van de Duitse douane is geweest. Van het Centro Storico heb ik de melding gekrgen dat de Q4 nieuw voor de Duitse markt is geleverd, maar is verkocht aan een persoon met een italiaanse naam, woonachtig in Brunssum (NL) (tegen de Duitse grens). Vreemd.
Nu zit bij Brunssum de Nato basis dus wellicht is hier een link? Wie denkt er met mij mee?
In die regio ken ik in Nederland alleen Kozole en Leo Martens als dealers, maar zaten er rond 1993 in die regio nog meer dealers? Of net over de grens in Duitsland? Tips zijn welkom.

Ook ben ik benieuwd naar de mogelijkheden om bv in Duitsland de historie van een auto te achterhalen.
Ik heb nader contact met het Centro Documentazione van Alfa Romeo gehad. In eerste instantie wilden ze geen informatie verstrekken, maar op mijn vraag of de naam van de eerste eigenaar wellicht Kozole was (de dealer in die regio) werd dat (helaas) ontkend. Ik hoopte dat dat misschien de link was..... Wel heb ik de voornaam en de initialen van de achternaam gekregen, maar kan daar weinig mee. Beiden zijn wel Italiaanse namen volgens het Centro Documentazione.

Wie heeft de gouden tip om mee verder te zoeken?
Laatst gewijzigd door Sergio op di feb 02, 2010 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

wo jan 06, 2010 10:46

Misschien helpt een doosje rozen aan het adres van het Centro?
Of wellicht tulpen?

:wink:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

di feb 02, 2010 18:48

Hylke, de tulpen hebben niet geholpen, heb je nog een advies? :wink:

Weer een (plaatjes-) update. Door de kou heb ik een tijdje niet geklust, maar dit weekend toch een paar schroefjes aangedraaid, voornamelijk aan het motorblok. Mijn momentsleutel was overleden dus allereerst had ik een mooie nieuwe gekocht (rib uit mijn lijf!).Het blijkt dat mijn Q4 hoogstwaarschijnlijk door de toenmalige dealer Sanders in Brunssum afgeleverd zou zijn, heeft iemand informatie over deze (inmiddels verdwenen) dealer? Graag vind ik meer info over mijn auto terug en deze auto zal vast nog in het geheugen van de medewerkers van de dealer meoten zitten (dit type is nooit officieel in NL geleverd).

Hieronder een paar plaatjes:

Afbeelding
Onderkant van ónder'blok

Afbeelding
Zuigers rechts

Afbeelding
En de pakking gemonteerd

Inmiddels zitten beide cylinderkoppen er op, oliepomp erin en oliecarter eronder. Ik was 2 nokkenassen (C&B) kwijt maar heb die thuis teruggevonden dus die kunnen er binnenkort ook in :)
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Hylke
Moderator
Moderator

di feb 02, 2010 21:07

Ik probeer me voor te stellen hoe het is om twee nokkenassen kwijt te zijn.
Eerst de schuur omgeploegd, vloekend en tierend, daarna met een rode kop naar huis.
Daar alle kastjes open trekken, om ze vervolgens in de keukenla te vinden.

:lol:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

di feb 02, 2010 21:16

Ik probeer me voor te stellen hoe het is om twee nokkenassen kwijt te zijn.
Eerst de schuur omgeploegd, vloekend en tierend, daarna met een rode kop naar huis.
Daar alle kastjes open trekken, om ze vervolgens in de keukenla te vinden.

:lol:
Tussen de pollepels en de slalepels :wink:

Het was meer dat ik ze thuis niet zo snel kon vinden, toen er van uit ging dat ze dan al gewoon in mijn stalling lagen, ik naar mijn stalling ging en er daar achter kwam dat ze toch thuis moesten liggen.... Nu ligt mijn stalling nogal ver van mijn huis af, even heen en weer zat er dus niet in, maar ik was al lang blij dat ik ze in ieder geval thuis gevonden had :)
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

wo feb 03, 2010 01:27

goed bezig serge!
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

tulipwoodracer
Junior Member
Junior Member

di feb 14, 2012 21:38

De laatste tijd heb ik diverse kleine zaken aan de Q4 gedaan, maar weinig om op foto vast te leggen. Zo heb ik oa een nieuw stuk remleiding gemaakt, wat lichte beginnende roest op de bodemplaat aangepakt en de kachelventilator werkend gemaakt.

Heij Serge,
Al lezende kom ik hier terecht. Ik weet niet of je vragen nog allemaal leven, maar ik kan het niet laten toch te reageren.
Interessante vraag over de herkomst van je wagen. Een Brunssummer met een Italiaanse naam is niet zelden, de mijnen trokken in de beste jaren veel gastarbeiders uit de `mediterranee'. Een italiaan die werkt bij de Nato-basis Joint Forces Command in Brunssum, vroeger Afcent is ook een mogelijkheid. Maar dat kan ook een Amerikaan met italo-europees bloed zijn geweest (..sic).
Een Alfa-dealer uit de jaren 90 in Limburg was en is natuurlijk Garage Creemers in Roermond (al bijna 50 jaar Alfa-dealer). Daar kun je eens bellen, meneer Creemers-senior kan je heel snel aangeven of hij je kan helpen. Misschien heeft hij een oud archief, of weet hij een weg om uit te vinden waar je auto vandaan komt. Ze hebben daar het hart op de juiste plek.
Duitse Alfagarages in de buurt van Brunssum zijn momenteeel in Heinsberg, www.auto-conen.de/. Ik weet niet ehoelang die al dealert zijn van Alfa, van Fiat in ieder geval al heel lang. Maar mogelijk kunnen ze je op weg helpen.

Heel veel verder heb ik je niet geholpen. Maar ik ben wel benieuwd of je er nog uitkomt.
Groet uit Roermond, Thei
Garage
... 33 dingen te doen: junior member, senior alfist ad 1996

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

wo feb 15, 2012 08:19

Bedankt voor deze tip, Thei. Ik heb dit project een tijd laten liggen maar de vragen zijn nog niet beantwoord en uiteraard achterhaal ik graag de historie van deze auto.

Het wordt tijd om het hele project rond de Q4 SW weer eens vlot te trekken maar tijden zijn veranderd,huis en gezin slokken de tijd op.
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Terug naar “Projecten”