Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

za jul 30, 2005 23:37

Dan ga ik ook eens kijken! Heb er nog wel een liggen.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

zo jul 31, 2005 23:33

hee kai, heb je nog op alfetta.nl die advertentie van die kitcar doorgekregen van me van marktplaats?
Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

ma aug 01, 2005 08:20

Ja dacht al dat ie van jou was...

Het is zon lelijke dutton, wel goed voor n kenteken maar op t moment geen financien.

Ik heb nog steeds geen plaatj3es gezien van jouw mooie interieur !!!

Giulia Super

Re: RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

zo feb 04, 2007 21:30

De reden waarom de hydraulische riem ontspanner er op zit is dat de riem bij de eerste omwentelingen met starten van de motor niet over het tandwiel van de cilinder rij 1 springt, de riem raakt daar namelijk maar 5 tanden en ligt daar vrij vlak overheen. Met starten is er bij de eerste omwenteling nog geen oliedruk en wordt mooi gebruikt om de spanner te regelen en staat de riem veel strakker dan normaal.
Laatst gewijzigd door Giulia Super op vr sep 14, 2007 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

di feb 27, 2007 20:26

oke heb nog ff een vraag welk ik niet kan terug vinden;

het tappen in het blok welke maat tap word hier doorheen gejaagd en hoe zit het met de grote van het gat kun je gelijk tappen of moet er eerst groter geboord worden??????

zou iemand me dat nog ff kunnen vertellen :D
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

wo mar 14, 2007 21:32

Ik heb van de week ook de spanner gemechaniseerd. Tappie M7 ging goed in het gat. Nu maar hopen dat ik al het slijpsel naar buiten heb gekregen...... :?

Ben nog een beetje aan het zoeken naar de ideale spanning. Vindt toch wel dat het spul warm erg strak staat. Zijn er originele richtlijnen voor de mechanische spanner?
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

wo mar 14, 2007 21:58

Staan merktekens op

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

Re: RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

wo mar 14, 2007 22:44

Staan merktekens op
Ik heb voor de 'budget' oplossing gekozen (of ik was gewoon te lui om een échte mechanische spanner te halen...... :wink:)

Moet het dus zonder merktkens doen........................ :cry:
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

vr mar 16, 2007 09:03

Staan merktekens op
Ik heb voor de 'budget' oplossing gekozen (of ik was gewoon te lui om een échte mechanische spanner te halen...... :wink:)

Moet het dus zonder merktkens doen........................ :cry:
budget je bedoeld de orginele spanner droog leggen?

bij van pelt kost zo een spanner met tap eind 120 euro daar ga ik zelf niet voor klooien en je hebt gelijk merk tekens.... :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

vr mar 16, 2007 11:56

Je stelt m af op gevoel !

Als de riem te strak staat kun je m heel duidelijk horen.
Een gierend geluid.
Wanneer je niets hoort zit je goed.

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

Re: RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

vr mar 16, 2007 21:15

Je stelt m af op gevoel !
En zo hoort het ook !.................denk dat ik het gevoel nu wel goed heb......... :D

Heb de nokkenassen wel even op merktekens gedaan.........vertrouw daarbij nog niet helemaal op m'n gevoel. :wink:
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
Ruben75
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: vr mei 05, 2006 18:01
Locatie: Apeldoorn

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

do mei 08, 2008 10:54

Het is een oude koe, maar ik zie dat die al eens eerder uit de sloot is gehaald, dus hierbij nog een keer...

Ik heb de aanpassing gedaan zoals beschreven, prima gelukt allemaal!
Over het afstellen van de riem heb ik alleen nog een vraag:
Na monteren van de spanner had ik 'm behoorlijk strak en was er aardig wat gierend geluid hoorbaar. Vervolgens in stapjes losser gaan stellen, op een bepaald punt hoorde ik de riem stationair helemaal niet meer, maar als ik gas gaf hoorde ik 'm wel heel iets zoemen. Is dit goed? Of moet de riem dusdanig los dat je 'm helemaal nooit hoort en ook niet een beetje?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

do mei 08, 2008 11:50

Als je de (ont)spanner monteert met een paspen (boortje 5mm) in de daarvoor bedoelde gaten en dan de veer het aandrukwerk laat doen en dan de boel vastdraait, heeft de riem de juiste spanning en zou je die niet moeten horen. Na vastzetten wel het boortje eruit halen!

Hoor je niet een v-snaar?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

do mei 08, 2008 11:53

Zelf heb ik het gevaarte vervangen door een mechanische van de latere v6-en.
De lagers van de rol van de originele (ont-)spanner waren nml. versleten en ik kon zo snel geen vervanger vinden en de originele rol was niet meer los leverbaar (de gehele ont-spanner trouwens ook niet meer).

De mechanische spanner werkt prima maar is inderdaad een beetje "tricky".
Heb zelf ervaren dat de riem een tand versprong toen ik de cardan-as onbewust de verkeerde richting opdraaide.
Gelukkig direct opgemerkt en alles weer op tijd kunnen zetten.

mooi spul he? die alfa's....
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Gebruikersavatar
Ruben75
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: vr mei 05, 2006 18:01
Locatie: Apeldoorn

Re: RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

do mei 08, 2008 16:57

Als je de (ont)spanner monteert met een paspen (boortje 5mm) in de daarvoor bedoelde gaten en dan de veer het aandrukwerk laat doen en dan de boel vastdraait, heeft de riem de juiste spanning en zou je die niet moeten horen. Na vastzetten wel het boortje eruit halen!

Hoor je niet een v-snaar?
Ach, ik zie nu pas hoe het ding precies werkt... Boortje had ik wel gebruikt, maar ik had de spanner nog extra opgespannen.

Als ik nu de spanner ontspan met het boortje, vervolgens de 2 M8 moeren los draai en de veer het werk laat doen, vervolgens de moeren weer vast draai en dan het boortje eruit haal, moet de riem in ieder geval de juiste voorspanning hebben?

Terug naar “Projecten”