Hoorde vandaag dat er bij de 156ers wel eens voorkomt dat het aircocondensslangetje wel eens niet goed vast zit of niet lang genoeg is.
Dat is een van de oorzaken. Andere oorzaken zijn verkeerd opkrikken of op de 2 kolomsbrug zetten, waardoor de felsrand onder op de kokerbalken open gaat staan. De kit die hier tussen zit scheurt dan gelijk, waardoor je een mooi plekje hebt voor modder en pekel om zich te verzamelen. De stansgaatjes die je hier op de foto's ziet die voor afwatering zijn, zijn niet verzinkt en volgens mij zelfs niet in de primer gezet. De plaat zelf is wel verzinkt, maar maar eenzijdig. Als je de gaten dicht hebt zitten met bodemschutz kan er geen condens en airco-afwatering uit lopen, dan worden je vloerkleedjes wel zompig, dat is natuurlijk een prima klimaat om hard te gaan roesten. Wat ook beginpunten voor roest zijn, zijn alle gaatjes waar nylon blokjes in zijn gezet waar je schroefjes in doet om de skirts en andere bodemdingen mee vast te zetten. Ook daar is er niet veel gedaan aan het beschermen van de uitgestanste rechthoekjes. Alles onder het vloerkleed is nogal "Italiaans" afgewerkt, dus er wil wel eens kit op blank metaal gedaan zijn, wat weer los gaat zitten waar weer roest onder komt enzovoorts enzovoorts. Als je langer met je wegwerpauto wilt doen, zal je al dit soort punten moeten nalopen en oplossen, anders rot je bella gewoon weg op den duur.
Uiteindelijk hebben ze bij de Fiat groep een vrij eenvoudige policy, als het langer dan 10 jaar uit produktie is, maken we geen nieuwe onderdelen meer, als we de oude te veel hebben gaan ze naar het oud ijzer of de handel in en onze dealers hoeven ook geen personeel of gereedschap meer te hebben zodat ze er onderhoud op kunnen uitvoeren. Binnen de EU geldt de 10 jaar onderhoudsplicht en langer vinden ze niet interessant kennelijk. Een auto maken die langer dan 10 jaar roestvrij blijft is dan ook totaal niet interessant en veel te duur in de produktie als je die filosofie volgt. Dat je daardoor een auto krijgt die in 10 jaar op 0 euro afgeschreven moet worden waardoor de 2ehandswaarde laag is waardoor mensen liever Duits of koreaans of zo kopen, tsja, dat snappen ze nog niet zo daar in Milaan....