Appels en peren idd. Een stabi is belast met torsie en niet alleen een simpele balk. Mea culpa.
Dan nog om ff mijn eer een beetje te redden (en een heel klein beetje topic-ontsporing - excuses hiervoor).
Een ligger die statisch is neemt de belasting op afhankelijk van zijn doorsnede. Als je uitgaat van een ligger die puur en alleen doorbuigt (komt in de praktijk nauwelijks voor) zal hij belast worden door krachten in de lengterichting. Nederlands is niet mijn eerste taal (niet eens mijn tweede of derde) dus mijn nomenclatuur was misschien niet helder en consequent. Deze krachten in de langsrichting zijn dus 'drukspanning' en 'trekspanning'. Goed verder.
Als een ligger statisch is (dus niet dynamisch=in beweging) moeten de krachten in een snede door de ligger elkaar opheven. Gezien dat de bovenkant van de ligger wordt belast door een 'drukspanning' en de onderkant door een 'trekspanning' moeten de krachten toenemen met de afstand tot de centroid van je doorsnede. Deze centroid is dus ook je neutrale as waar de krachten nul zijn.
Dis is puur teoretisch omdat een ligger nooit door pure doorbuiging belast is.
Een H of een I profiel komt dicht bij een ideale ligger door een grote hoogte te hebben in vergelijking tot de breedte maar hij zal ook een deflectie zijwaarts hebben. Daarom zijn de flensen aan de boven en onderkant aangebracht om de zijdelinge krachten op te nemen en neutraliseren. Dan nog zal de vertikaale deel van de ligger werken als een kolom en dezelfde neiging hebben om te gaan vervormen als de vertikale belasting te groot wordt.
![Afbeelding](http://www.du.edu/~jcalvert/tech/beam6.gif)
Hoe meer materiaal je wegneemt van de vertikaal belaste deel van je ligger, hoe minder belasting kan hij idd nemen zonder versterking in de vorm van vertikale schotten in de ligger. Verder heb je met een raatligger het probleem dat hij minder goed tegen een puntlast kan, dus een geconcentreerd belasting op een punt ipv zelfde belasting verspreid over een groter deel van de ligger maar dat ze alleen worden gebruikt om het weerstandsmoment te verhogen vind ik tamelijk kort door de bocht - maar goed.
Van die zelfde redenen is een buis erg ongeschikt als ligger. Een massief ronde (boomstam bv.) redelijk goed en lekker makkelijk te berekenen.
En nee - er is geen verschil tussen een materiaalbreuk en een constructiebreuk op zich. Alleen bij de bovengenoemde geconcentreerde puntlast kan je misschien argumenteren dat de ligger op zich de belasting wel aan kan maar het materiaal niet.
Nu terug naar de holle stabis.