Dit weekend (mijn weekend) weer wat gespeeld met de Lego voor volwassenen. De Nissan KA24DE zuigers in het opgeboorde 1.7 16v blok gemonteerd, 1 om te beginnen, met nog een goede originele 1700 krukas die ik had, waarschijnlijk is het die die origineel in deze '82 Sud zat toen ik die kocht in 1996 maar het blok was van een 33 QV, nog leuk mee gereden in de Sprint toen 20 jaar geleden. Ik wou die eigenlijk niet gebruiken omdat een 8v krukas niet gehard is maar inmiddels had ik ook al een geharde 16v krukas laten slijpen naar 2e ondermaat en dan is de harding ook weg, het maakt allemaal niet zoveel uit als lagers en olietoevoer in orde zijn. Zuiger kwam tot 1.4 mm onder de rand.
![Afbeelding](https://myalbum.com/photo/n0bss5XZzPUj/1k0.jpg)
Reken de reken, met de vlakke cilinderkop van de 1.5 105pk zou de compressie 13:1 worden, iets te enthousiast.
Om het goed uit te kienen uitgegaan van een 1.5 105pk, tenslotte zijn de koppen die ik gebruik daar van afkomstig. De rand van de Nissan zuiger komt 1 mm lager uit en de kom ligt 6 mm dieper dan de rand. Door het gebruik van een 72,2 mm krukas ipv een 67,2 komt de rand 2.5 mm hoger uit...dus 1.5 mm van de rand eraf ge(daan, methode blijft onvermeld onconventioneel met conventionele middelen) daardoor komt de rand van de Nissan zuiger gelijk uit met de Alfa 1.5 105 pk zuiger, alleen het middendeel van de Nissan zuiger ligt 1,5 mm hoger, wat zorgt voor een goede compressie verhouding, ik schat 10,5-11 wat wel moet kunnen met de C&B nokkenassen en Superplus.
Ruimte boven de 1e compressieveer van 5 mm naar 3,5 mm, moet kunnen, er zijn standaard zuigers die maar 3 mm hebben.
![Afbeelding](https://myalbum.com/photo/DD3dtf8QJJBr/1k0.jpg)
Ook nog 16v drijfstangen lichter gemaakt door die vreemde overbodige rechthoek eraf te slijpen, precies om 20:00 stond ik klaar om er een te doen, maar ik heb toch maar effe 2 minuten gewacht {niet uit respect maar om niet te provoceren) beetje slordig maar met de lamellenschijf en daarna polijsten gaan die echt niet kapot.
![Afbeelding](https://myalbum.com/photo/gdU9dCUEEo5M/1k0.jpg)
Daarna het onderblok opbouwen, 1e zuiger met drijfstang ging prima, je kon de krukas fijn doordraaien met de juiste weerstand, bij de 2e zuiger klopte het niet, krukas draaide veel te zwaar. Dit was de oorzaak, past niet goed op een krukas van 49,98.
![Afbeelding](https://myalbum.com/photo/XLaSBV0R51Kd/1k0.jpg)
Ik zou niet weten hoe zoiets kan gebeuren maar het blijkt maar weer dat je alles moet controleren bij gebruikte onderdelen van 25 jaar oud.