Nou ja, als je de suggestie krijgt iets gratis op te halen, dan doe je dat natuurlijk, als goed Alfisti.
Vanmiddag stond er dus een aanzienlijk beter stoeltje in de garage dan de parachute die ik als bestuurdersstoel gebruikte.
Aangezien het een bijrijdersstoel was, en dus de leuningverstelling en gordel-inklik-ding aan de verkeerde kant zaten meteen maar eens een fotografisch stappen plan voor de wissel gemaakt. Les zoveel in het onderhoud-van-een-75-voor-dummies, de zitting wissel:
De rail waren al van de wissel-zitting verdwenen, dus direct de linker en rechter bevestiging van de rugleuning lossen. Even het plastic kapje van de verstel-kant halen: schroefje zit onder het rode afdekkertje:
Aan de andere kant waren de twee inbussen gewoon los te draaien. Na ook de veertjes aan de onderkant van de zitting die de rugleuningflap op z'n plek houdt los gewipt te hebben had ik de zitting van de rug gescheiden:
Nu de oude stoel uit de 75 rommelen. Natuurlijk zijn de inbusboutjes net ff lastig te bereiken met de hobby-inbus set die ik had. Maar tenslotte de twee inbusjes voor, en de twee achter in de stoelrail los gekregen:
Stoel uit de 75 tillen, zodat de rail en rug omgezet kunnen worden. De rail, die weer met 4 inbusjes vast zit, van de oude zitting over gezet naar de nieuwe.
Natuurlijk kwam ik toen een verrassing tegen. Doordat de gordel-inklik-gizmo aan de rail vast zit, kwam ik er nu achter dat het makkelijker is om eerst de leuning te monteren en dan pas de rails. Want dan kan je tenminste bij alle schroefjes...
Maar goed, zelfs ik ben niet voor een gat te vangen, en ben ik liever lui dan moe, dus...ff een dop d'r op en uit de weg gedraaid:
Andere kant, de verstel kant. Beetje WD40 d'r over kan vast geen kwaad:
Kapje d'r weer op, inclusief 't rode schroefje-afdekkertje:
Klaar voor terug-montage:
K*tten en kl*ten om de boutjes weer netjes op z'n plek en vast te krijgen (dikke klauwen icm kleine hoekjes), maar uiteindelijk lijkt 't weer net alsof er niks gebeurt is:
Alleen zit 't wel 10 keer beter!
Verder niks met apk te maken, maar wel een leuk klusje om even tussendoor te doen. Ook voor een prutser als ik!