Maar wat weegt de auto van Gerben? Dit is een straatauto met een hoop extra's, dus reken maar dat het qua gewicht makkelijk over de 1300 kg heen gaat terwijl Gerben zijn auto zomaar eens 200-300 kilo minder weegt. Dat maakt toch wel enig verschil gok ik zo.
Bovendien kun je met deze grotere remmen met normale straatremblokken blijven rijden, dat is een stuk betaalbaarder en het remt meteen, niet pas als er hitte in de schijven of blokken aanwezig is. De goede raceremblokken zijn flink aan de prijs en ze veslijten vaak je schijven ook nog eens vrij rap. Met deze grotere schijven, klauwen en blokken kun je gewoon vervangingsspul van de automaterialenzaak gebruiken en zal je toch goed remmen. En natuurlijk ziet het er ook wat beter uit.
Een raceauto met een straatauto vergelijken gaat niet echt op
Raceremblokken zijn meestal erg schijf vriendelijk in mijn ervaring, ze zijn idd duurder dan std spul maar maken een groot verschil.
Vergelijken van een racer met een straatauto gaat idd niet op, omdat je op straat nooit, maar dan ook nooit, een half uur lang VOL gas afwisselt met VOL remmen.
Je bent op het circuit een half uur lang non-stop alle energie die maximaal door de motor kan worden opgewekt en die niet opgaat aan bochtenwerk en overige verliezen, in je remmen aan het stoppen.
Dat is een niveau van belasting die je op straat nooit zal meemaken, tenzij je een bank overvalt.
In mijn optiek, als het werkt op een racer, werkt het ook op een straatauto. Die 200 kilo maximaal aan gewichtsverschil maakt dan echt niet uit omdat je nooit onafgebroken 30 minuten zo rijdt als op het circuit.
Mijn advies, gewoon eerst eens het std spul netjes maken, fijne blokken er in (CL RC5+) en lekker rijden.