Pagina 5 van 11

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

Geplaatst: wo jan 28, 2009 10:55
door Joel
Maurizio,
Een rolkooi constructie voor de gastank;-) Nee, ik denk dat ik de tank maar ga omruilen voor een cilindertank. Ik vertrouw liever op de wijsheid van ervaringsdeskundige Berlinista dan op mijn eigen weggezakte sterkteleer theorie. Het voordeel van een ufotank was dat je nog wat kofferbakruimte overhoud maar met een stangenstelsel er doorheen ben dat voordeel ook kwijt.

Stef, verlichting heb ik verder niets meer aan gedaan maar lost zichzelf op nu het 's ochtends weer wat vroeger licht is. Maar bedankt voor de tip. Xenon staat eigenlijk niet meer op m'n lijstje.

Wilbert, bedoel je met set dat het een op maat gemaakt setje is voor een Giulia? Ben benieuwd naar je ervaringen.

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

Geplaatst: wo jan 28, 2009 10:59
door Zaagauto
De ruimte die je opoffert met een cylindertank boven de achteras valt mee hoor.

Ken meerdere Berlina's (inclusief die van mijzelf) met die set-up en ik merk het eigenlijk nauwelijks.

Afgezien van daarvan is de concentratie van het gewicht boven de achteras beter dan er achter (Porsche durft na 50 jaar geklungel te beweren dat ze NU al al die nadelen hebben weten op te heffen...) ook al zit het dan ietsje hoger dan in je reservewielbak.

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

Geplaatst: wo jan 28, 2009 11:13
door Joel
Altijd al een Porsche willen hebben...

M'n oude Berlina had tank ook boven de achteras Tja, wat is beter, gewicht hoog boven de achteras of laag achter de achteras? Maar goed, is geen overweging meer, Berlinista heeft me bang gemaakt en ik ga voor een cilindertank boven de as.

Te koop: 55L ufo tank met certificaat!

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

Geplaatst: wo jan 28, 2009 12:05
door Wilbert ARparts
Nee, die geluidsisolatie is universeel spul, niet specifiek voor de 105.

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

Geplaatst: wo jan 28, 2009 15:28
door Dominic
HI ,
als je nu echt eens wil weten hoe je de gasinstallatie perfect werkend wil krijgen,
moet je een keer met Jeroen Bosma gaan praten.
www.bs-autotune.nl
Aardige gast en veel kennis op dit gebied.
Suc6 Dominic

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

Geplaatst: wo jan 28, 2009 15:31
door Maurizio
Ik vertrouw liever op de wijsheid van ervaringsdeskundige Berlinista dan op mijn eigen weggezakte sterkteleer theorie.
:lol: watje.
Hoef je niet lang over te denken, kont wil naar beneden door de massa van tank en inhoud. Dus de twee voorgestelde stangen (op de demper toren <-> achterwand) worden op trek belast.
Dwz hoeft niet veel te zijn (rond 30~35 mm wanddikte 1.5~2mm)
Even wat aandacht besteden aan de plek waar en hoe je de buis laat aangrijpen op de carrosserie (bjiv in de buurt vd bevestigingsgaten bumper ken bertjes niet zo qua carroserie).
Mocht je advies nodig hebben, ik woon in de buurt.
M'n oude Berlina had tank ook boven de achteras Tja, wat is beter, gewicht hoog boven de achteras of laag achter de achteras? Maar goed, is geen overweging meer, Berlinista heeft me bang gemaakt en ik ga voor een cilindertank boven de as.
Hoog gewicht zorgt voor meer rol tijdens hoeken. Laag achter de as zorgt voor meer inveren tijdens het nemen van langsrichels.
Wat is erger..... ik zou voor minder rol kiezen :twisted:


[EDIT]
Net bij thuiskomst even in de kofferbak van de berlina gekeken, kon het niet laten :lol:
Valt me tegen hoe hoog de schokdemper toren tov de koffervloer uitsteekt. Dus toch eens iets beter naar kijken......

Re: RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior)

Geplaatst: wo jan 28, 2009 19:14
door Andretti Molletti
PS als iemand al eens een TP sensor gemonteerd heeft op carbs, graag tips welke sensor past.
Standaard op de laatste 75-tigs... ik heb ergens een dellorto setje liggen MET gasklepsensor...
daarnaast MOET je wel een aantal gaten boren en balnspijpjes voor je vacuum maken om zeg maar één vacuum te krijgen... zo te zien is je verdamper vacuum gerelateerd?
Waarom die twee stappenmotoren?? (En niet eentje??)

Ik ben ook benieuwd of je constante gas injectie zoals dit voldoende goed kunt afstellen.. (lees snel), vooral met accelereren (Daarom is je vacuum zo onwijs belangrijk)... ik denk dat dit systeem bedoeld is voor één gasklep voor de hele motor "systemen". Maar een uitdaginmgh is het zeker!

Die tank... bespaar jezelf een hoop geld en luister naar Maurizio.. een balkje, een pijpje en sterk zat die achterkant! :lol: 8)

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

Geplaatst: wo jan 28, 2009 22:07
door berlinista
k heb xenon in de Berlina: Vette shit!


Rik

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

Geplaatst: do jan 29, 2009 08:39
door Joel
Dré,
Ik moet idd vacuum van de 4 kanalen samenvoegen, zo krijg je een beter MAP signaal.
De verdamper regelt een constante overdruk van ik geloof 0.95 bar boven MAP. De hoeveelheid gas wordt gedoseerd door die 2 stappenmotors. Eentje regelt stationair en deellast, een tweede komt er bij voor vollast bereik. Omdat je gasklep positie meet, kan je ook vollast verreiking e.d toepassen.

Het systeem werkt idd het mooist met 1 gasklep aan het begin van een wat langer inlaattraject. Daarom zat ik er eerst aan te denken er bijvoorbeeld een motronic inlaatspruitstuk op te zetten. Maar ik wilde toch ook op benzine kunnen blijven rijden. Alle leidingen zo kort mogelijk houden en dan moet het goed gaan. Als het niet werkt dan kan ik het later altijd nog ombouwen.

Inbouwen doe ik zelf, uiteindelijk afstellen en ECU programeren enzo wordt gedaan door een specialist. Een van de weinige in NL die ervaring heeft met gasinjectie op oldtimers en bovendien een Alfa liefhebber. Weet wat ie doet maar heeft geen zin (meer) in meer van dit soort one off projectjes waar veel tijd in gaat zitten en weinig mee te verdienen valt dus ik noem z'n naam maar niet.
EDIT 06-Okt-2009: Inmiddels heeft de specialist zelf ook een Bertone gekocht en na inbouw in z'n eigen auto dit systeem verder ontwikkeld. Voor de geinteresseerden: De set is nu beschikbaar bij Luccio Engineering (www.luccio.nl)

Ik zoek zo'n soort gasklep sensor, vlgs mij is dat direct pas te maken op uiteinde van gasklep as. Maar heb alleen een plaatje en geen merk/type nr:
Afbeelding
Die sensor op de 75s, is dat niet gewoon en schakelaar die alleenmaar 'gas los' detecteert voor fuel cut off? Of echt een 0-5V potmeter?

Hmm, misschien toch maar een frame lassen voor de tank? Ik heb gister eens gemeten maar boven de achteras is wel heel weinig plek voor een tank, is maar iets van 25 cm hoog. Volgens mij krapper dan bij een Berlina. Hoeveel liter kan je daar kwijt Rik?

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

Geplaatst: do jan 29, 2009 10:30
door Harry Tijssen
De 155 8v en V6 hebben zo'n zelfde gaskleppositiesensor als op de foto.
Zijn in 3 standen te verstellen.
Zal het onderdeelnummer even voor je opzoeken.

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

Geplaatst: do jan 29, 2009 10:38
door Harry Tijssen
Nummer 12 op de tekening met onderdeelnummer 7637025, prijsaanvraag kun je laten doen bij Tuynder of AR-Parts.


Afbeelding
Afbeelding

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

Geplaatst: do jan 29, 2009 12:19
door Joel
Harry, bedankt. Ik ga vanavond toch al bij AR Parts langs dus kan ik even navragen.

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

Geplaatst: do jan 29, 2009 12:23
door Harry Tijssen
Is goed. :wink:
Doe Wilbert de groeten van mij.

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

Geplaatst: do jan 29, 2009 12:47
door Wilbert ARparts
Hey, die is in voorraad, wel met nummertje 60512672. Bij deze dus gereserveerd! :)

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

Geplaatst: do jan 29, 2009 12:53
door Harry Tijssen
Dat is mooi Wilbert, waar zit het verschil qua nummers in??