za sep 22, 2012 21:41
Turbo-vrienden,
Graag deel ik de ervaringen over de Turbo in een 105. Ik heb redelijk wat ervaring met zo'n motortje want rij al aardig wat jaren op de Ring met een 75 Evo. Ik heb inderdaad het wrak van Wouter gekocht met het idee om het ding weer snel aan de gang te krijgen. De carrosserie was best hard maar toch te krom om mee verder te gaan. Dus op zoek naar een harde koets, wat uiteindelijk een GT 1300 Junior uit 69 is geworden. Een brievenbus met plat dashboard. Bij het slopen wat het Turbo wrak bleek dat een deel van de techniek te gebruiken was (motor, bak, remmen) maar een groot deel niet. Je kon wel zien dat er veel verschillende mensen aan de auto hadden gewerkt, met soms unieke vondsten maar soms ook rommelwerk. Soms ook kwestie van financiele aspecten natuurlijk.
Dus maar van voren af aan begonnen met alle gevolgen van tijd en kosten. Brievenbus kaal gemaakt, slechte plekken aanpakken, doorlassen, strakmaken, dashboard laten aanpassen voor andere electra en meters en nieuwe draadboom laten maken. Onderstel aangepakt, nieuwe bussen, rubbers etc. Gereviseerde langere achteras met verse sper. De motorruimte van een brievenbus is nog smaller dan een gewone 105, dit met name aan de inlaatkant. Er zijn drie grote uitdagingn op mechanisch gebied waar wij nu nog mee bezig zijn:
1. Intercooler bovenop de motor is geen plek voor en toch sub-optimaal. Dus naar voren, nieuwe maatwerk intercooler, maatwerk pijpleidingen.
Inmiddels bijna klaar maar nog niet helemaal.
2. Hierdoor ook een ander inlaatspruitstuk nodig. Omgekeerd 1.8 IE ding of toch wat anders,als je nou toch bezig bent. Nog niet klaar.
3. De turbo zit inderdaad bijna tegen het stuurhuis aan, hierover veel slechte berichten gehoord. De downpipe is nog meer aangepast, in de "heatshield-wrap" nog een hitteschild om het stuurhuis heen en bovendien letten op de remmen omdat het alleen past met hangende pedalen.
De hele auto is inmiddels van binnen en onderkant gespoten en opbouwen kan binnenkort beginnen. Ik hoop begin volgend jaar te kunnen rijden en dat is 2 jaar later dan eerst gedacht. Uiteraard is dit dadelijk een zeer unieke en snelle Bertone maar ik verwacht in het begin best nog kinderziektes en problemen. Ik heb e.e.a. qua werk zwaar onderschat. Als je zo'n Turbo project goed wil doen kost het veel tijd en geld. Ik denk dat de vorige eigenaars van dit project dit kunnen bevestigen en zij waren ook nog niet klaar. Conclusie tot nu toe kan ik nog niet geven, het is wel voor mensen die een uitdaging zoeken...en wellicht de snelste 105 mogelijk willen bouwen. Overigens in de bochten zijn niet de PK's maar stuurmanskunst veel belangrijker. Groeten, Jouke.
59 Giulietta Sprint Veloce, 65 Giulia Sprint GTA, 66 Giulia Sprint, 69 GTA 1300, 69 GT Turbo, 71 1750 GTAm, 73 Giulia Super, 73 2000 GTV, 77 Alfetta GTV, 84 GTV 6 3.5 Savali, 87 75 Evo, 90 75 3.0 V6, 91 33 1.7 16V, 94 155 Q4 etc.