Bert,
Goed om te horen dat het blok niet tegenvalt
dat het geen 146 blok blijkt te zijn vind ik dan weer vervelend..
check ook je PB..
Totaal geen probleem dat het geen 146 blok! Ik weet niet eens of er verschillen of verbeteringen zijn voor de 146 t.o.v. de 33, hooguit modernere injectie denk ik maar dat gebruik ik dus niet. En dit blok ziet er prima uit.Bert,
Goed om te horen dat het blok niet tegenvalt
dat het geen 146 blok blijkt te zijn vind ik dan weer vervelend..
check ook je PB..
Aha, dat geldt dan voor de 1.5 105 pk nokkenas in een 1700 nokkenashuis maar volgens mij kun je het complete nokkenashuis van de 1.5 op de 1700 kop schroeven met eventueel 1mm dikkere of dunnere vulplaatjes..nokkenassen van een motor met mechanische klepbediening kan niet in een kop met hydraulische bediening.
de nokkenassen lijken gelijk maar de glij lagers van een nokkenas van een mechanische stoter is een paar mm kleiner in diameter.
zal dat het verschil zijn.....Aha, dat geldt dan voor de 1.5 105 pk nokkenas in een 1700 nokkenashuis maar volgens mij kun je het complete nokkenashuis van de 1.5 op de 1700 kop schroeven met eventueel 1mm dikkere of dunnere vulplaatjes..nokkenassen van een motor met mechanische klepbediening kan niet in een kop met hydraulische bediening.
de nokkenassen lijken gelijk maar de glij lagers van een nokkenas van een mechanische stoter is een paar mm kleiner in diameter.
Wat niet gaat is een origineel sud klephuis met de gedeelde stoters op een 1700 kop schroeven, mocht je dat al willen, er zit hoogteverschil in.
Ik heb hydraulische stoters. Ik dacht toch echt dat de 1.5 105 pk en 1.7QV dezelfde maten kleppen hebben en dat de 1700 een grotere inlaat op de kop heeft, misschien heb jij een 1700IE kop bekeken. Ook zit er verschil in waar de bovenste spie van de klep zit oftwel ook de belaste veerlengte. In elk geval kan ik nu niets stellig beweren zonder kans op vergissingen.ben het even kwijt, heb jij een 1.7 8v met mech of hydr stoters?
hier nog wat info over boxermotoren uit mijn herinnering...
volgens mij kun je de kleppen van een 1.7 8v met hydr stoters ook niet uitwiselen met 1.7 8v mech stoters. heeft te maken met de lengte?
in mijn sudtijd reed ik met een sudje (uiteraard..) met daarin een een 33 1.5 motor, 95 pk uitvoering (dus met imbusnokkenasafstelling (mooi scrabblewoord..))
ooit heb ik in engeland eens een set 40mm dellorto's met kelkjes gekocht die van een racer af zouden komen..niet gehinderd door enige kennis van zaken heb ik die toen zo op de inlaatspruitstukken van de 1.5 geschroefd. plug and play zeg maar. sud kwam goed vooruit.
sud is uiteraard niet meer, motorblok heb ik nog steeds. ligt naast een 1.7 8v met hydr stoters. heb zo wat dingetjes kunnen vergelijken.
inlaatspruitstuk 1.5 is in en uit 36 mm. inlaatspruitstuk 1.7 is in 40 uit 36. lijkt dus alsof de inlaatkanalen van de koppen dezelfde maten hebben.
de stangetjes van de mechanische benzinepomp verschillen van lengte, net zo als het kunstof opvulplaatje. kan dit te maken hebben met een evt verschil in opbrengst?
ook bij de oliepomp was er een verschil, weet het niet meer uit mijn hoofd helaas..
mocht je wat nodig hebben om te vrgelijken of te proberen, hoor ik het wel.
Bert, denk er wel aan dat het 16 v blok al een behoorlijke tijd in de opslag ligt. ik zou niet zomaar vertrouwen op de riemen, spanrollen en ook even naar de waterpomp kijken!
Dat de lagers van de 1.5 105 nokkenas kleiner zijn had ik nog niet gezien en ik had de nokkenashuizen gemeten van het pasvlak tot de lageruitsparing en die was gelijk maar ja, als het lager dus niet even groot is, is het toch niet gelijk dus. Zal komende week eens alles goed bekijken. Mogelijkheden zijn nog 105pk klepstoters in het 1700 nokkenashuis, maar die zijn kleiner geloof ik of mechanische klepstoters van Fiat/Volvo of iets wat past in het 1700 nokkenashuis, eventueel de boringen ruimen naar een grotere maat. Misschien zijn de stoters van de aloude Nord ook passend te maken, hebben die niet "shim under bucket", enfin allemaal van later zorg wat mij betreft maar interessant om uit te zoeken ooit.zal dat het verschil zijn.....Aha, dat geldt dan voor de 1.5 105 pk nokkenas in een 1700 nokkenashuis maar volgens mij kun je het complete nokkenashuis van de 1.5 op de 1700 kop schroeven met eventueel 1mm dikkere of dunnere vulplaatjes..nokkenassen van een motor met mechanische klepbediening kan niet in een kop met hydraulische bediening.
de nokkenassen lijken gelijk maar de glij lagers van een nokkenas van een mechanische stoter is een paar mm kleiner in diameter.
Wat niet gaat is een origineel sud klephuis met de gedeelde stoters op een 1700 kop schroeven, mocht je dat al willen, er zit hoogteverschil in.
Met 36 of 40 mm carb? De in en uitlaat kleppen van de 105 pk zijn gelijk aan de 1700 maar ik dacht toch dat het kanaal wat kleiner was bij de 1.5 maar dat kan denk ik makkelijk vergroot worden naar 40mm voor de originele carb van de 1700.Komplete kop van een 1.5 105 pk past inderdaad gewoon op ee 1.7 ligt hier ook nog klaar voor mn zoon zn racert.