Om iets zinnigs te kunnen zeggen zul je toch eerst gewoon moeten meten:
- clinderbus/zuigerspeling.
- spelingzuigerveren in groeven van de zuiger
- lagerspeling krukas en drijfstanglagers. (plastigauge)
- vrije lengte klepveren.
- speling zuigerpen in zuigerpen bus van drijfstang. Moet spelingsvrij voelen, ideaal zakt die de pen op zwarte kracht langzaam door de bus.
Aan de hand van de foto's (dus met enig voorbehoud!!) :
- Hoonpatroon zijn alleen de diepe krassen die altijd over blijven. Bussen zijn gewoon glad.
- Nokkenassen zie ik zo niks schrikbarends aan. Voor de zekerheid alle nokken even nameten en onderling vergelijken. Hoe zien de klepbekers eruit? De bovenkant moet netjes zijn krassen en putjes etc.
- Lager of de foto is echt niet nieuw meer.
Een kop van de motor halen en er geen nieuwe klepgeleiders inzetten is echt zonde van al het werk. Vermoedelijk zijn deze geleiders ook gewoon verre van nieuw. Dat is eigenlijk meestal het geval. Met in de geleider zwabberende kleppen zullen deze nooit goed afdichten en de nieuwe klepseals gaan het ook zwaar krijgen.
Klepzittingen heb ik zelf nog nooit vernieuwd. Nog niet nodig geweest. De dunste klepstelplaatjes zijn dacht ik iets van 1.20mm?? Zolang de dunste plaatjes die uit de motor komen nog iets van 1.70 of 1.80 zijn red je het wel nog wel een tijd. Zittingen laten slijpen na plaatsen nieuwe geleiders. Schuren is alleen nabehandeling! Met te lang schuren verziek je klep en zitting! Mogen eventueel best paar kleine zwarte putjes zichtbaar blijven op de zitting.
Als de metingen gunstig zijn kan je oude bussen en zuigers wellicht hergebruiken met een vers hoonpatroon op de cilinderwanden en nieuwe zuigerveren.
Als metingen gunstig zijn en ze zien er netjes uit kan je wellicht de lagers hergebruiken als het budget moet. Zelf zou ik het niet snel doen.
Ingezakte klepveren kunnen zwevende kleppen op leveren. Maar voor een straatauto met standaard toerenbegrenzer is dat risico beperkt. Maar zou ze wel even meten.
Vergeet ook niet ieder geval de overstort van oliepomp even te inspecteren en te kijken of zuigertje soepel beweegt. De splitsing van de oliepomp heeft geen paspennen (

) dus als je dat los haalt: netjes opgevoel terug zetten en controleren of pomp soepel blijft draaien.
Gr
DJ