Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

ma mei 06, 2019 23:06

Zaterdagavond heb ik de nieuwe motorsteun erin gezet, een redelijke makkie omdat het die aan de uitlaatkant was. De oude was pas een paar jaar oud, dus alles ging ook nog eens makkelijk los. Volgens mijn specialist was hij tóch kapot, maar ik kan er niks aan zien.... :roll: Nu kost het de wereld niet, dus we zien het wel. Komende week moet ik met de Giulia gaan werken, de Abarth is pas einde van de week klaar vanwege 't wachten op wat onderdelen.

Ondertussen heb ik een setje 10548 nokkenassen opgespeurd. Dat wordt een leuke klus voor de komende maanden/weken. Omdat het een iets meer tijdrovende klus is, durf ik nog niet te zeggen waneer ik 't ga doen. Ook omdat mijn vrouw op het punt van bevallen staat. (>37wkn nu)
Samen met de nokkenassen wil ik wellicht kijken voor een setje open filters. Van de ene kant wil ik de originele luchtfilterbuis dwars over de motor behouden, die vind ik gewoon heel mooi. Maar ik zou ook wel wat meer "growl" willen, omdat ik de auto eigenlijk alleen maar gebruik als een 4-deurs sportauto. Ik rijd er 99% van de tijd alleen in en vooral heel erg sportief. Ik wil dan zoals altijd wél kijken voor een historisch verantwoorde aanpassing, dus niet zomaar een setje broodtrommels van K&N. Wellicht eerder een setje gebogen trompetten die ook op de snelle 1600's van de GTA en Ti Super zaten.

En als laatste en op korte(re) termijn wil ik de versnellingsbakolie vervangen. Ik vind 'm wat luidruchtiger en hakeriger geworden het laatste jaar, dus denk dat het tijd is om de olie te vervangen. Nu heb ik gezien dat er 2 mogelijkheden zijn om de bakolie bij te vullen. Via de bijvulplug (duh!) of van bovenaf via het interieur. Bepaalde voors/tegens?

Welk type olie adviseren jullie? Ik lees vooral 75W90 of 80W90.
En als ik via de bovenkant of bijvulplug bijvul, kan ik ergens zien of aflezen hoeveel olie er in zit? (voor als ik alleen iets wil bijvullen)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di mei 07, 2019 05:46

De bijvulplug is tevens max nivo.
Overlopen=vol :lol:

Gr
DJ

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2271
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di mei 07, 2019 07:46

ik heb er zelf Kroon classic gear MP90 in gegooid. Zowel in de bak als in het diff (zonder sper).

het minerale spul plakt wat beter dan het semisynthetische spul, dus handiger voor een auto die wat langer stil staat.

In de achteras kan je best dikkere olie nemen. 75w140 had ik in de juul. Wordt hij echt stiller van ook. Maar als je een goed diff hebt volstaat 75w90, 80w90 of mp90 ook. Bij voorkeur mineraal dus, maar ik weet dat daar de meningen over uiteenlopen.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Freek
Member
Member
Berichten: 166
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:00
Locatie: Noord Brabant

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di mei 07, 2019 08:44

In de versnellingsbak zit 1,85 liter olie. Persoonlijk vind ik het makkelijker om dat via de cardantunnel in de toren te gieten. Gebruik gewoon 75W90 in een gereviseerde bak. Voldoet prima.
'58 Chevrolet Apache 3200
'65 Giulia Super 1600
'79 Spider Veloce 2000

'81 Mercedes Benz W126 380SE

"It's immaterial which way the nose of the car is pointing, provided the car is traveling in the right direction." -Stirling Moss-

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2271
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di mei 07, 2019 08:52

Koop voor een paar tientjes een oliepompje. Werkt ook.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1758
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di mei 07, 2019 09:15

https://www.conrad.nl/p/hazet-2162-4-kr ... uks-804555

Dit is echt een ideaal gereedschap voor v bakken enzo te vullen. Gaat een halve liter in dus je hebt m zo gevuld. En Hazet, dus kwaliteit. En goedkoop. Zit een lang slangetje bij

Scalino
Full Member
Full Member
Berichten: 475
Lid geworden op: zo jan 18, 2015 23:03

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di mei 07, 2019 11:37

https://www.conrad.nl/p/hazet-2162-4-kr ... uks-804555

Dit is echt een ideaal gereedschap voor v bakken enzo te vullen. Gaat een halve liter in dus je hebt m zo gevuld. En Hazet, dus kwaliteit. En goedkoop. Zit een lang slangetje bij
Ah, dat is handig. Ik zit nu altijd te emmeren met een handpomp, dan lijkt dat een stuk makkelijker :thumbs:
Tim

'66 1600 Ti
'69 GT 1300 Junior
'03 156 GTA SW

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

di mei 07, 2019 23:41

Vandaag bij de automaterialenhandel maar een spuit gehaald voor 2 tientjes en bij Stevens paar litertjes Agip Rota 75W90 gehaald. (ook meteen voor de Spider)De aftapplug van mijn bak heeft zo te zien al een zwaar leven achter de rug, zag er niet meer fris uit en kantjes waren al afgevlakt. Hij zat ook nog muurvast en bij te veel kracht schoot de dop of sleutel er vanaf. Uiteindelijk heb ik 'm maar laten zitten en alleen de olie gewoon bijgevuld (ging nog aardig wat in!)
Voor nu vind ik het even belangrijker dat er gewoon voldoende bakolie in zit, die plug er een keer uit freubelen doe ik wel een andere keer. Morgen eens voelen wat het effect is. 8)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2271
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

do mei 09, 2019 08:41

over open filters gesproken.....

deze heeft me altijd geboeid.
https://shop.alfa-oldtimer.ch/sprint-fi ... ettor.html

wel erg prijzig en vraagt een rollenbanksessie.
maar naast het geluid ook functioneel in je koppelkromme
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

za mei 11, 2019 22:46

Linkje werkt niet, maar denk ik zelfde als deze? https://victorparts.com/en/sprint-filte ... ettor.html
Die vierkante dingen vind ik persoonlijk heel erg lelijk, haha! :lol:
Rollenbanksessie is iets dat ik sowieso eens wil laten doen als er andere nokkenassen en eventueel andere filters op zitten.


Vandaag ben ik weer even bij de Spider geweest. Was eigenlijk op doortocht en heb alleen even snel de nieuw bestelde verdelerkap en rotor geplaats, had dus ook geen gereedschap bij me. Heb wel even de schakelrelais gechecked, er zater er 2 achter de passagiersstoel. Bij de auto op contact zetten hoor en voel ik beiden klikken, als ik start dan klikt één van de 2 ook nog. (de zwarte grotere) De pomp hoor ik geen geluid maken als ik hem op contact zet, volgens mij moet je die toch horen zoemen?

Dit is trouwens de brandstofpomp die er onder hangt. (zelfde als 75 lijkt me?) Door gebrek aan tijd en gereedschap (staat in een parkeergarage onder appartementencomplex) nog geen directe spanning op gezet.
Wat moet ik doen, gewoon spanning erop en dan starten? (m.a.w. wat wil het zeggen als hij wel of niet start?)

Afbeelding



Op Autodoc heb je ze inderdaad vanaf 11 piek: https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/ ... 000-veloce
opvallend is wel dat bij sommigen staat dat ze rond de 0,2-0,3 bar druk hebben, terwijl de originele van MM op 3 bar zit.
Geen idee of het wat uit maakt verder?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo mei 12, 2019 06:34

Ja dat maakt uit. Opbrengst injector is afhk van openingstijd en (mindere mate) drukval over de injector.
Die 0,2 a 0.3 bar pompen zijn pompen voor carb's.

Als je rechtstreeks spanning op de pomp zet moet de pomp gaan draaien, dat hoor je en voel je. Of de auto dan ook start is een ander verhaal. Dat is ook niet wat je test/uitsluit met rechtstreeks spanning op pomp zetten.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Graduate86
Guru
Guru
Berichten: 1013
Lid geworden op: za sep 21, 2013 09:08
Locatie: Appingedam

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo mei 12, 2019 11:48

Ik heb bij mijn Spider Graduate ('86) ook problemen gehad met de brandstofpomp en /of relais.
Ik heb toen de voeding op de brandstofpomp via het contact geschakeld, maw als ik de contactsleutel omdraai begint de pomp te draaien.
Zal ws ook wel aan het relais liggen maar ik heb het op deze manier opgelost.
Is al wel een jaartje of 15 of meer geleden denk ik maar werkt nog steeds.
Gehad: Giulietta 1.6, 33 1.3S, 33 1.7 IE, 145 1.7 16V,156 1.6 16V, Spider 3.0 V6, GT 1.9 JTD, 155 2.0 TS, GTV 2.0 TS 16V, 156 1,8 TS, 166 2.5 V6,Spider2.0 '99, Nu Spider Graduate 2.0 '86,33 1.4 IE '92, ,159 1750TBI'10, Giulia GT Junior '71, Spider 939 '07

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1758
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo mei 12, 2019 12:33

Bij een injectiesystemen zorgt de Brandstofpomp niet voor druk, dat doet de drukregelaar bij de brandstofrail. De pomp heeft een opbrengst in liters per uur die ongeveer gelijk moet zijn met de oude. De regelaar bied weerstand tegen flow en dat zorgt voor druk. Maar er zit dus wel een verschil tussen injectie en carburateur brandstofpompen

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4777
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo mei 12, 2019 21:23

Net even directe spanning op de pomp gezet en hij begon meteen met draaien, hoorde ook meteen de benzine in de tank borrelen.
Heb dus nog steeds geen vonk. Bobinekabel even uit de verdeler getrokken en op kleppendeksel gelegd, maar geen vonk. Bobine zelf is goed, want heb ;m al eens gewisseld met een nieuwe en gaf geen effect.Verder zijn verdeler, rotor en bougies nieuw, evenals bovenste vliegwielsensor.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica

zo mei 12, 2019 21:26

Zet eens rechtstreeks spanning op de bobine.

Gr
DJ

Terug naar “Projecten”