Ik heb 't toch maar gedaan, mijn originele luchtfilterhuis vervangen door een setje kelken. Heb er lang over getwijfeld, omdat ik het standaard "cross-over" luchtfilter van de 1e serie 105-jes gewoon het mooist vind. Maar ik vond de auto daardoor altijd wel te lief klinken en voor mijn gevoel werd hij ook wat beperkt in de beademing van de carburateurs. (Kleine aanzuigopening van luchtfilter huis dat ook nog eens pal boven/naast het hete uitlaatspruitstuk hangt
)
Zoals altijd wil ik het liefst aanpassingen doen die period correct zijn of tenminste zo uit zien. Daarom vind ik een gewoon setje "broodtrommels" van K&N of andere fabrikant gewoon al geen optie.
Daarom gekozen voor een setje open kelken die toentertijd ook op de GTA's zaten. Niet subtiel, maar dit was in '65 wel dé manier als je meer lucht en/of geluid wilde hebben. Om het af te maken heb ik gelijk de bougiekabels vervangen door een setje nieuwe die ook in de oude stijl gemaakt zijn, dus de bekende donkergroene dunne kabels zoals alle Nordjes in die sixties affabriek afgeleverd werden.
De kelken voorzie ik overigens wel van een paar Pipercross-sokjes om wel nog iets van filterende werking te hebben.
Merk ik verschil? Nou en of! Of het veel meer vermogen oplevert denk ik niet, maar de motor reageert nu nóg een stuk feller op het gaspedaal. Ook lijkt hij vanaf 3000rpm een stuk beter in de toeren te klimmen, omdat hij daar minder beperkt wordt door de maximaal aanzuigbare lucht van het oude systeem. Althans zo voelt het nu aan.
Het geluid is onderin de toeren wel randje hoor, zeker onder de 3K toeren is het best rauw. Daarboven klinkt hij wel echt gaaf. Ik heb nauwelijks hoeven pielen aan de carburateurs, maar hang 'm binnenkort wel nog een keer aan het CO-apparaat om hem even te finetunen.
Op termijn nog een setje andere nokkenassen en dan hebben we weer een fijn 1600'tje, waarbij ik vooralsnog niet verlang naar een 1750 ofzo.
Klinkt ook prettig:
https://www.youtube.com/watch?v=3OP88f62K18
en
https://www.youtube.com/watch?v=WOaw2gL7mY0