Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: 33 SurfWagon > dikke remmen, lager, nu + foto's

di jan 18, 2011 23:22

Wat is het met katten en foto's??
1) kat krijgt te weinig aandacht vergeleken met oud ijzer
2) kat is niet verplicht vanaf bepaald bouwjaar
sorry melige bui te lang op geweest en ik heb niks met katten, zal ze niet aanhalen maar ook niet aan de kant schoppen.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

di jan 18, 2011 23:25

Ik denk dat de originele uitlaat beter is...(cilinders die 180 graden uiteen zijn gekoppeld ipv 2 ploffen links, 2 ploffen rechts)
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

di jan 18, 2011 23:36

Ja? Dat durf ik me af te vragen.
Bij de originele heb je duidelijk verschil in lengtes zitten.
Overigens heeft een 16v ook de rechte versie evenals de CSC spruitstukken en het spul wat AHM gebruikt op de 33 racer (daarbij zit er bij de achterste koppen een extra bocht zodat ze even lang zijn).

Ik denk dat de latere (kat) versies vooral zo zijn vanwege de emissie eisen.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

wo jan 19, 2011 08:09

De banken hebben per cylinder 360 krukasgraden verschil. De 2 linkse met elkaar koppelen en de 2 rechtse ook zal dus de meest "rustige" flow opleveren. Door langere primary headers te nemen (de "rechte" dus) houdt je meer koppel onderin, zonder dat dat bovenin vermogen kost. Alles heeft voor en nadelen, je kan er van uitgaan dat aan deze uitlaten behoorlijk gerekend is, zowel de lengtes als de diameter zijn op elkaar afgestemd voor beide systemen.

Zomaar dikkere pijp monteren na de koppeling zou ik toch even doorrekenen. Als je de flow speed naar beneden haalt met die dikkere pijpen, heb je kans dat je "foute" resonanties krijgt waardoor je motor gaat inhouden bij bepaalde toerentallen.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

wo jan 19, 2011 08:33

De banken hebben per cylinder 360 krukasgraden verschil.
dit is niet zo,ontsteking is 2 keer links dan 2 keer rechts, rechtsvoor, 180 later rechts achter, dan links achter dan links voor dus per bank 180 graden uitelkaar
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

wo jan 19, 2011 09:07

zeg ik het toch nog verkeerd, volgorde is rv, ra, lv, la. dus optimaal ide voorste en de achterste cilinders met elkaar te verbinden zoals dus ook de csc doet bijvoorbeeld.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

wo jan 19, 2011 10:27

zeg ik het toch nog verkeerd, volgorde is rv, ra, lv, la. dus optimaal ide voorste en de achterste cilinders met elkaar te verbinden zoals dus ook de csc doet bijvoorbeeld.
ik ben wat laat met reageren maar idd, slechtste is dus de standaard linkse op de foto, daarna die rechts naar achter loopt en nog beter die van CSC
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

wo jan 19, 2011 10:42

mij lijkt die links op de foto beter dan de rechtse omdat deze de juiste cilinders met elkaar verbind. wat heb je aan gelijke lengtes als 2 pulsen steeds vlak na elkaar komen en dan een hele tijd niets?
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

wo jan 19, 2011 11:24

Interessante discussie jongens, ik redeneerde alleen met mijn boerenverstand over de lengte, wat AHM gebruikt en dat de oudere ie versies meer PK's hebben.
En dat ik al een enorm verschil merk met de kat die er eerst onder zit en de katvervanger + eindemper. Echt een enorm verbeterde gasrespons en geen dipje meer bij de 2200 rpm.

Wat het verhaal van whizz en bert samen betreft kan ik me dus voorstellen dat ik op lagere touren een beroerdere flow krijg, en juist hoog wat meer vanwege de gelijke lengtes.
In dat geval zou de ruimere pijp dat alleen stimuleren en onderin de toeren negatief effect geven... klopt dat of heb ik een beroerd boerenverstand :lol:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

wo jan 19, 2011 11:26

mij lijkt die links op de foto beter dan de rechtse omdat deze de juiste cilinders met elkaar verbind. wat heb je aan gelijke lengtes als 2 pulsen steeds vlak na elkaar komen en dan een hele tijd niets?
heb je toch juist met de linkse?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

wo jan 19, 2011 11:30

mij lijkt die links op de foto beter dan de rechtse omdat deze de juiste cilinders met elkaar verbind. wat heb je aan gelijke lengtes als 2 pulsen steeds vlak na elkaar komen en dan een hele tijd niets?
heb je toch juist met de linkse?
euh nee natuurlijk niet :roll:

1324 en de cilinders zijn natuurlijk 1324 opgesteld...
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

wo jan 19, 2011 11:43

ik heb het ooit ergens gelezen maar weet het nu ook even niet meer, maar ik doe nog eens een gooi :wink:

de lengte (spruitstuk links) van cilinder 1 zo lang is komt hij vrijwel gelijk aan met cilinder 2...
daarnaast is het verschil tussen de cilinders 3 en 4 veel kleiner
gevolg is dat er 2 verschillende drukgolven gaan komen tov 2 dezelfde van het rechtse spruitstuk
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

wo jan 19, 2011 12:07

beste lijnmotorpiloot qv75, wat betreft ontstekingsvolgorde van een boxer heb je het mis. het is helaas praktisch onmogelijk om een 4 cil boxer mooi afwisselend link en rechts te laten ontsteken, dat zou namelijk inhouden dat de zuigers alle 4 tegelijk naar links gaan en weer naar rechts...vandaar ook de typische boxersound. als je de 33 nog had zou je even op het verdelerkapje kunnen kijken hoe de bougiekabels lopen. wat betreft de verdere discussie weet ik het ook niet.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

wo jan 19, 2011 12:14

CSC is ook links, rechts gekoppeld als de linker echter met gelijke lengtes, let ook op de diameter van het eindstuk:
http://www.alfastrada.nl/fotosminiatuur.php?id=947

lijkt me bij het origineel dat wat gerben zegt wel redelijk kan kloppen, de lange is nml van cil 2 dus de plof van 1 is al lang gepasseerd?
de cil volgorde van vooraan de auto gezien is

Achter
L3-4R
L1-2R
Voor

Ontstekingsvolgorde is 1-4-3-2 toch? of 2-3? ik weet het niet meer :?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Gillezzz
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: vr feb 12, 2010 13:13
Contacteer: Website

RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

wo jan 19, 2011 14:49

Bij de 1.7 (AR33401) in mijn auto is het 1-3-2-4. :wink:

Terug naar “Projecten”