Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

do jan 20, 2011 08:12

Mocht je er eentje willen bestellen dan doe ik met je mee. :lol:
Wel, group-buy, iedereen de hand opsteken die meedoet laten we een container komen! Ik hou wel van een gokje en heb vaker rechtstreeks in die landen wat besteld, maar dit lijkt me toch een iets te grote gok. Hebben ze die gemaakt op basis van een foto ofzo, en dyno tested jaja. Voor 120 euro zou ik het wel gokken en eventueel iets vermaken om het passend te krijgen maar verzendkosten, invoerrechten en risico is allemaal hoog lijkt me.
helaas niks voor een lampredi motor anders had ik mee gedaan

loopt de 145 uitlaat niet iets scheef weg en de 33 gewoon recht naar achter?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

Re: RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

do jan 20, 2011 09:41

Ik had vorig jaar zo´n CSC spruitstuk gekocht maar dat heeft Jorik Cooperioni toen van me overgenomen en daar was ik toen eigenlijk wel blij mee want was achteraf toch veel geld, 350 euro. Hopelijk meld Jorik zich hier om zijn bevindingen met de CSC te delen.
spruitstuk brengt vooral veel meer koppel bij lage en midden toeren, zo veel dat je bij de 16V die duw bij 3500tpm niet meer hebt
geluid met group N OMP en CSC sprtuistuk: http://www.youtube.com/watch?v=NTnd0LNZOsU

Hutzezon heeft op de 33 racer getest met CSC en levert geen tot nauwlijks vermogens winst.

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 868
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

do jan 20, 2011 09:53

Afbeelding
Klopt het dat een boxer als bovenstaande ook een rustige loop heeft en geen balansassen nodig heeft?

Oh ja, en bovenstaand is toch het principe van een boxer? Als je gedeelde tappen hebt dan spreek je toch van een V-motor met 180gr blokhoek?
(zoals de testarossa)
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Vitorio
Full Member
Full Member
Berichten: 442
Lid geworden op: di okt 06, 2009 14:52
Locatie: Ijsselstein

Re: RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

do jan 20, 2011 10:30


Klopt het dat een boxer als bovenstaande ook een rustige loop heeft en geen balansassen nodig heeft?

Oh ja, en bovenstaand is toch het principe van een boxer? Als je gedeelde tappen hebt dan spreek je toch van een V-motor met 180gr blokhoek?
(zoals de testarossa)
Zo heb ik het wel begrepen, voor zover ik weet is de boxer een van de weinige motor vormen die altijd in balans is, net als een 6-in-lijn en een v12

Leuke site van die maleisische tjoenert trouwens, helaas geen 1.7 8v spruitstuk...

Gebruikersavatar
Gillezzz
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: vr feb 12, 2010 13:13
Contacteer: Website

RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

do jan 20, 2011 10:36

Ja en ja Rutger.

Ik heb een antwoord van SpeedWorks en het Maleisische spruitstuk is alleen nog in chroom leverbaar voor omgerekend 280 Euro inclusief verzenden per TNT. Hoe zat het ook alweer? Daar komen nog invoerrechten (3-19%) en 19% BTW bovenop geloof ik?

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

do jan 20, 2011 11:08

Ik had vorig jaar zo´n CSC spruitstuk gekocht maar dat heeft Jorik Cooperioni toen van me overgenomen en daar was ik toen eigenlijk wel blij mee want was achteraf toch veel geld, 350 euro. Hopelijk meld Jorik zich hier om zijn bevindingen met de CSC te delen.
spruitstuk brengt vooral veel meer koppel bij lage en midden toeren, zo veel dat je bij de 16V die duw bij 3500tpm niet meer hebt
geluid met group N OMP en CSC sprtuistuk: http://www.youtube.com/watch?v=NTnd0LNZOsU

Hutzezon heeft op de 33 racer getest met CSC en levert geen tot nauwlijks vermogens winst.

Martijn
dat is ook geen standaard blok dus niet te vergelijken

+8pk +20Nm is resultaat van een standaard 16V blok op de rollenbank
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

do jan 20, 2011 11:23

Maar bij een 145 moet je nog rekening houden met het subframe (toch?).

Ik heb wel een ideetje om het rechte spruitstuk aan te passen zodat de voorste cilinders bij elkaar uitkomen.
Eens kijken hoeveel werk het is.

Maar aan de andere kant, als het niets brengt, waarom de moeite nemen?
Ik zal louis eens een mailtje sturen..
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

do jan 20, 2011 12:14

Wel goed tellen he! Als je de auto aankijkt :lol: en dus tegen de distributiezijde aankijkt heb je linksvoor cilinder 1, linksachter cilinder 2, rechtsvoor cilinder 3 en rechtsachter cilinder 4.

Even schematisch:

Vliegwielzijde

2 4

1 3

Distributiezijde


Of ik moet me vergissen, wat natuurlijk vrij onwaarschijnlijk maar niet geheel uit te sluiten is. :roll: :wink:
De zeer onwaarschijnlijke situatie doet zich toch voor dat je je vergist. Je begint te tellen vanaf de distributiezijde. Dus:
passagierskant voor: 1
bestuurderskant voor: 2
passagierskant achter: 3
bestuurderskant achter: 4

of in jouw schema:

vliegwiel zijde
__________4
3
__________ 2
1
distributiezijde

Omdat alle drijfstangen een eigen kruktap hebben zitten de cilinders niet recht tegenover elkaar maar iets versprongen.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Gillezzz
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: vr feb 12, 2010 13:13
Contacteer: Website

RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

do jan 20, 2011 12:42

Hmm dan heb ik de kabels van 2 en 3 verkeerd om zitten. Bof ik dat het een DIS-bobine is... :lol:

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

do jan 20, 2011 16:51

Ongeveer het slechtste spruitstuk wat je kunt hebben is wat standaard op een Subaru Boxer zat
Afbeelding
Heeft dezelfde ontstekingsvolgorde als de Alfa boxer. De 2 pulsen die vlak na elkaar komen, gaan samen 1 buis in zonder eerst een stuk eigen pijp te hebben zoals bij de Alfa´s, dus de 2e puls heeft steeds een volle buis voor zich, dit wordt dan min of meer 1 grote puls steeds en dan een tijd niets, en dat aan beide kanten. Maar...de ene buis is veel langer dan de andere, dus wat gebeurt, beide grote pulsen komen ongeveer tegelijk bij het verzamelpunt (turbo)! Dus steeds 1 hele grote puls en dan een hele tijd niets en daarom maken die Subarus zo´n typerend pulserend geluid, ik vond het altijd stoer klinken maar het is dus eigenlijk gewoon slechte tuning. Daarom zijn daar ook veel aftermarket spruitstukken voor te koop die beter presteren maar dan is de typerende sound weg en dat willen veel van die mannekes niet. Ik las over een fatsoenlijk spruitstuk dat bij de lagere toeren 7 procent meer koppel (dus pk) opleverde dan standaard, bij hogere toeren maakte het al minder uit. Aangezien het standaard Alfa spruitstuk al vrij goed is (beide versies) zal de te behalen winst minder zijn.
Dus de theorie (en bewezen praktijk) dat zo´n goed afgestemd spruitstuk meer trekkracht geeft bij lagere toeren, maar niet veel vermogenswinst geeft als je het hebt over topvermogen, klinkt aannemelijk mijns inziens.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

do jan 20, 2011 16:59

Ja en ja Rutger.

Ik heb een antwoord van SpeedWorks en het Maleisische spruitstuk is alleen nog in chroom leverbaar voor omgerekend 280 Euro inclusief verzenden per TNT. Hoe zat het ook alweer? Daar komen nog invoerrechten (3-19%) en 19% BTW bovenop geloof ik?
Nou, ik zou dat niet gokken en in dat geval voor de CSC gaan van 350 euro, dan weet je wat je krijgt, en dát je het krijgt binnen een week ofzo, ik had het toen voor dat geld rechtstreeks via ebay uit Italie.
Maar als ik eens tijd en zin heb bak ik zelf wel iets dat lijkt op dat van de petrolhead, het hudige heb ik toen ook zelf gemaakt omdat een standaard verkrijgbaar 16V spruitstuk geen plaats heeft voor de binnenboord remmen die ik toen nog had.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door bert308 op do jan 20, 2011 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

do jan 20, 2011 17:03

Hmm dan heb ik de kabels van 2 en 3 verkeerd om zitten. Bof ik dat het een DIS-bobine is... :lol:
Volgens mij mag je bij wasted spark 1 en 2 verwisselen of 3 en 4!
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Gillezzz
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: vr feb 12, 2010 13:13
Contacteer: Website

RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

do jan 20, 2011 17:31

Hoe kan het dan dat 'ie als een zonnetje loopt? Heeft de 33401 een andere ontstekingsvolgorde dan de rest van de boxers of tellen jullie allemaal verkeerd en niet ik? I'm lost lol... :lol:

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

do jan 20, 2011 18:00

Hoe kan het dan dat 'ie als een zonnetje loopt? Heeft de 33401 een andere ontstekingsvolgorde dan de rest van de boxers of tellen jullie allemaal verkeerd en niet ik? I'm lost lol... :lol:
Ik telde als Huib hierboven aangaf, als je daar 2 en 3 verwisseld krijgt cil 2 een vonkje als ie net aangezogen heeft maar met de zuiger nog onderin, weinig effectief en als de inlaatklep nog open is met leuke effecten!
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: 33 SurfWagon > ander spruitstuk

do jan 20, 2011 18:14

Hoe kan het dan dat 'ie als een zonnetje loopt? Heeft de 33401 een andere ontstekingsvolgorde dan de rest van de boxers of tellen jullie allemaal verkeerd en niet ik? I'm lost lol... :lol:
Je cilinders zijn gewoon genummerd aan de bovenkant :wink: staat mooi groot en duidelijk het nummer op. Inderdaad zoals Huib en de andere beschrijven, 1 en 3 aan dezelfde bank en 2 en 4 aan de andere.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Terug naar “Projecten”