Ongeveer het slechtste spruitstuk wat je kunt hebben is wat standaard op een Subaru Boxer zat
Heeft dezelfde ontstekingsvolgorde als de Alfa boxer. De 2 pulsen die vlak na elkaar komen, gaan samen 1 buis in zonder eerst een stuk eigen pijp te hebben zoals bij de Alfa´s, dus de 2e puls heeft steeds een volle buis voor zich, dit wordt dan min of meer 1 grote puls steeds en dan een tijd niets, en dat aan beide kanten. Maar...de ene buis is veel langer dan de andere, dus wat gebeurt, beide grote pulsen komen ongeveer tegelijk bij het verzamelpunt (turbo)! Dus steeds 1 hele grote puls en dan een hele tijd niets en daarom maken die Subarus zo´n typerend pulserend geluid, ik vond het altijd stoer klinken maar het is dus eigenlijk gewoon slechte tuning. Daarom zijn daar ook veel aftermarket spruitstukken voor te koop die beter presteren maar dan is de typerende sound weg en dat willen veel van die mannekes niet. Ik las over een fatsoenlijk spruitstuk dat bij de lagere toeren 7 procent meer koppel (dus pk) opleverde dan standaard, bij hogere toeren maakte het al minder uit. Aangezien het standaard Alfa spruitstuk al vrij goed is (beide versies) zal de te behalen winst minder zijn.
Dus de theorie (en bewezen praktijk) dat zo´n goed afgestemd spruitstuk meer trekkracht geeft bij lagere toeren, maar niet veel vermogenswinst geeft als je het hebt over topvermogen, klinkt aannemelijk mijns inziens.