Ondertussen begin ik wel een beetje klaar te raken met het zoveelste elektrische probleem. Het is al 3 jaar lang een kwestie van oplappen na een kortsluiting, kabelbreuk of kapotte sensor. Iedere keer denk ik "en nu gaat dat ding GVD op carburateurs", maar recente investeringen (afgelopen winter complete revisie van injectie) houden me dan tegen. Maar ik vrees dat het moment nu wel nabij is. Heb 't gevoel dat ik wel weer de boel kan fixen, maar dan is het wachten tot de volgende keer dat hij weer stuk is.
Wellicht dat ik 'm dan nog één keer probeer op te lappen op de injectie, zodat ik hem daar nog ff mee door de APK kan trekken. (februari 2022) Kan ik daarna op m'n gemak de boel ombouwen naar carburateurs. Ik heb bijna alles al thuis liggen om hem om te bouwen, volgens mij mis ik alleen nog de voorpijp en benzinepomp. Heb nog ergens setje (te reviseren) Solexen liggen, of ik regel me dan nog een set Dellorto's.
Ik kan mezelf eigenlijk gewoon het beste quoten, want het is weer raak. Tijdje niet met de Spider gereden, vandaag even naar de stalling gereden om te kijken of het beestje nog zin had in een laatste ritje voor de boel per 1 december weer achter slot en grendel moet. Maar helaas, zelfde euvel als de post hierboven. Startmotor draait, maar auto slaat niet aan. Alleen toen ff snelle check en zag daarbij weer geen vonk. Maargoed, de laatste alinea van mijn eigen quote komt dus weer opborrelen.
In maart moet ik voor de apk en begin dus te twijfelen wat ik wil/moet gaan doen. Hem nog 1 keer aan de praat krijgen voor de APK en dan op het gemak maar bij de volgende failure ombouwen naar carbs. Of gewoon nu maar de handdoek werpen en deze winter maar beginnen aan mijn carbconversie...
Om alvast wat concreter te worden plemp ik hier ff het lijstje onderdelen neer dat ik nodig denk ik te hebben. Mis ik iets? (of zijn er andere dingen waar ik op moet letten?)
- carburateurs uiteraard (heb solexen van een late Spider S2 op de plank liggen)
- lichtfilterbak + huis etc (heb ik)
- inlaatspruitstuk met rubbers/pakkingen etc (heb ik, correcte versie met juiste poortdiameter)
- gashevel/scharnier
- uitlaatspruitstuk non-kat (heb ik)
- voorpijp zonder katalysator + middendemper
- ontsteking?
- brandstofpomp?
- nokkenasversteller afdekken met blindplaatje?
Mijn 2 vraagstukken nu eigenlijk nog ontsteking en benzinepomp. Ik heb nu de originele elektronische ontsteking er op, maar die kan ik volgens mij niet 1-op-1 blijven gebruiken. Moet ik iets aanpassen of gewoon een andere verdeler erop prikken?
En er hangt voor 't rechter achterwiel een brandstofpomp, maar is dat voldoende om het gemis van de mechanische pomp die op carb-blokken zit op te vangen? Of moet ik nog ergens een extra pomp plaatsen? Retourleiding kan ik denk ik gewoon afdoppen op de tank lijkt me dan.
Edit: Hier vind ik al wat interessante info over het stukje brandstofpomp en ontsteking i.r.t. de ECU die nu in de auto zit.
https://www.alfabb.com/threads/carburet ... te.689640/