Pagina 7 van 7

RE: Renovatie velgen

Geplaatst: vr jul 27, 2012 16:02
door bert308
Bij BBS boutjes is het gewoon 10mm ring voor de moertjes en iets van 7,8 of 9 voor de boutkoppen. Ondanks dat de boutkoppen er anders uitzien, pastte een 12 kantig ringsleuteltje er op.
Trouwen OZ Racing is een ander merk dan Speedline 8)
Zo'n 3 delige velg is een dankbaar object om de rand van te polijsten en het hart te spuiten. Op de duitse Ebay heb ik edelstalen nieuwe boutjes en moertjes gekocht bij verkoper Felgenfuchs.

RE: Renovatie velgen

Geplaatst: vr jul 27, 2012 16:45
door BugAlfa
OZ is wel degene die het model velg op de markt gebracht heeft voor de Alfa 75(paste ook op m'n Sprintje dat ik in '85 had met enig aanlopen als er volk op de achterbank zat(verholpen met gele Koni's), later waren de 16" op de SZ wel van Speedline makelij . Alessio heeft ze ook gekopieerd met "plastic" boutjes .

RE: Renovatie velgen

Geplaatst: za jul 28, 2012 00:35
door Tommy Spons
Haha dank je bugalfa, die achtergrond info wist ik niet te beroofden, maar het is mij zo wel verteld..
Ik en bij gereedschap zaken, auto zaken, tuning bedrijven en weet ik het geweest, maar niks lijkt te passen.... Als ik de dikte van het boutje op meet kom ik op ongeveer 7,5 M uit...
Misschien kan ik ze met een beitel laten schrikken (door de beitel plotseling te laten zien) en ze dan met de genoemde 12 kantige doppies los te draaien... Ik buig me er nog ff over!

Thanks for now!!

Re: RE: Renovatie velgen

Geplaatst: za jul 28, 2012 09:42
door frankalfa
Hey,

Ik ben inmiddels in het bezit van oz racing 15" speedlines en die bestaat uit drie delen en zit vast met 30 boutjes en moertjes... Ik wil die boutjes vervangen, maar niemand schijnt een passend gereedschap te hebben :( weet een van jullie toevallig wat voor soort/maat sleutel ik daar voor nodig heb?
Heb hier ook eeen set 3-dlge OZ-en die nog uit elkaar moeten. Volgens mij is het een 10kantig boutje ipv 12kant? :shock: Heb me er nog niet heel erg in verdiept overigens.

Grtz,fRank

RE: Renovatie velgen

Geplaatst: ma jul 30, 2012 15:44
door Tommy Spons
Je hebt inderdaad gelijk! Het zijn 10 kant boutjes! Nergens te vinden die sleutels daarvoor :(
Alleen op een duitse site gevonden maar kosten €55,- per stuk (!!!!!)
Heeft iemand deze heeeel toevallig te leen/te koop??

RE: Renovatie velgen

Geplaatst: do aug 02, 2012 23:45
door Geert-Jan
Deze velgen zijn nu in mijn bezit (of het waren anderen, ze komen iig bij Erwin vandaan) en ik ga deze werkwijze maar weer eens herhalen! Ik denk dat ik gewoon lekker blijf poetsen met Belgom, en ik kan ze natuurlijk als ik wil ook gewoon weer omruilen met de Azev's. To be continued (het eerste schuurwerk is al gedaan, en ook zijn de boutjes reeds verwijderd).

RE: Renovatie velgen

Geplaatst: vr aug 03, 2012 00:11
door Erwin
Yep, zijn deze velgen :oops:
Ook dezelfde 33 trouwens :oops: :oops: :oops:
Afbeelding

RE: Renovatie velgen

Geplaatst: wo jul 03, 2013 18:40
door bunkerrat
Hallo,

ik ben nieuw hier en alleen lid geworden voor dit topic. Ik rij zelf in een VW Polo uit 1988 en ben lid van het Polo 86C Register en heb via Ebay een setje 2-delige look Speedlines gekocht. Nu is mijn vraag met welk boortje ik de plastic boutjes eruit kan boren en of ik helemaal door kan boren. Of is er een andere manier om de boutjes eruit te krijgen? Ik kan ze er niet uit tikken aan de achterkant. Dit zijn mijn 14 inch 5,5J brede speedlines in de huidige staat.

Afbeelding

RE: Renovatie velgen

Geplaatst: wo jul 03, 2013 19:02
door Erwin
Ehhhh...... Een Polo heeft toch een steek van 4x100 en een naafgat van 57.1?
Als deze velgen onder een 33 hebben gezeten gaat dit niet netjes passen of je moet schuifbouten gebruiken.
Naafgat van een 33 is 58.1. Maar dat is en ander onderwerp. Ik zou 1 boutje met een hamer stuk tikken, dan zie je wel welke maat boor je nodig bent om het restant eruit te boren.
Wel grappig dat dit onderwerp steeds weer opnieuw tot leven komt.

RE: Renovatie velgen

Geplaatst: wo jul 03, 2013 22:01
door Hans33sw
Je kunt ze vanuit de achterkant er uit meppen en een dreveltje oid. Ik zie geen problemen hoor, nette vulring, schuifbouten en gaan met die banaan.

RE: Renovatie velgen

Geplaatst: do jul 04, 2013 07:06
door bunkerrat
Ik zei in mijn vorige bericht dat ik de boutjes er NIET uit kan tikken vanaf de achterkant. Dus daarom vroeg ik of er een andere manier is. Maar kan ik de gaatjes gewoon doorboren zonder dat de velg "zwakker" wordt?

RE: Renovatie velgen

Geplaatst: do jul 04, 2013 07:48
door Erwin
Gewoon boren met 4.2mm dan draad tappen m5 en er rvs imbusboutjes indraaien.
Succes! Wel ff foto plaatsen als je klaar bent :D

RE: Renovatie velgen

Geplaatst: za jul 13, 2013 22:48
door fasani
Het is verstandig om speciaal vet te gebruiken als je RVS in aluminium draait, je wilt ze niet meer loshalen maar als je de velgen weer eens onder handen moet nemen dan krijg je de RVS boutjes er zeer moeilijk uit doordat deze reageert op het aluminium en muurvast gaan zitten.