Gister maar eens langs de RDW geweest om het systeem te laten keuren. Ongeveer een jaar geleden had ik mijn eerste RDW ervaring bij het op kenteken krijgen van de Bertone en daar was me al opgevallen dat ze moeilijk kunnen doen over de kleinste dingentjes maar andere zaken helemaal niet bekijken. Ik wist dan ook echt niet wat ik moest verwachten van de LPG inbouw keuring en had me ingesteld op wat afkeurpunten aangezien het nou niet echt een plug en play systeem is wat ik heb ingebouwd. Nou, dat vermoeden bleek juist. Begon al met de eerste vraag bij het loket. "Waar is de inbouwhandleiding?" Ja, die is er dus niet...... "Nou, dat wordt dan sowieso afkeur"
Keurmeester was ook niet echt blij met het bij elkaar geraapt zooitje (alle componenten zijn nieuw) Tankcertificaat was niet goed, terwijl het toch echt een tankcertificaat is. Hele lijst met ingebouwde delen met E nummers enzo had ik genoteerd, maar die moesten natuurlijk nog leesbaar zijn na inbouw. Nou zit de verdamper bijvoorbeeld vertopt in de wielkast, dus dat wordt al moeilijk.
Geen ontluchting op mof die over koppeling van vulslang zit en de keurmeester vond ook dat er nog wel een extra klemmetje om de LPG leiding moest. En nog wat kleine dingetjes. Maar of systeem gasdicht was, dat is niet gecontroleerd.... Vreemd. Maar goed, paar puntjes oplossen, heb ik 8 weken de tijd voor. Moet lukken.
Ondertussen rijd ik lekker rond, prijs aan de pomp is inmiddels flink gestegen van 27.8 cnt/l begin dit jaar naar 33.9 cnt/l nu. Nog altijd lekker cheap natuurlijk en wat ik daarmee bespaar daar kan ik weer leuke dingen van kopen. En dat heb ik dan vorige week maar weer eens gedaan... Een Alfaholics Fast Road Handeling kit inclusief voorstabi met kogels ligt al een paar maanden te wachten om ingebouwd te worden en nu heb ik alweer wat ander moois gekocht: een setje C&B Massimo Stradale nokkenassen voor de 2L die er nog in moet komen. De 1600 die er nu inzit verbuikt/lekt erg veel olie en ik wil sowieso wat meer power. De 2L heb ik al een tijdje staan en zat nog altijd te twijfelen of ik de makkelijke weg zou kiezen en die er met een nieuw pakkingsetje zo in zou hangen, of dat ik dat blok eerst helemaal uit elkaar zou trekken en mooi opbouwen met wat go faster tricks... Nu wordt het dus dat laatste.
Oja, een electrische fan ligt ook al klaar, die gaat er deze week nog in. Dat is alvast 10pk ;-) Daarnaast heb ik nog wat klein onderhoud moeten doen. Zo vielen m'n achterste zijruitjes er zowat uit omdat de rubberen scharniertjes aan de B stijl afgescheurd waren. En ja hoor, die zijn gewoon nog nieuw te koop!
Nog even over de gasinjectie: ja, dat systeem van BS Autotune is misschien nog mooier (oa wideband lambda) Het Landi Renzo systeem dat ik erin heb zitten komt van Luccio Engineering. Zit in Amsterdam, heeft nog een paar nieuwe setjes liggen. Een echte Alfa liefhebber die echter alweer een paar jaren alfaloos was. Toen ik begin dit jaar bij hem was met de Bertone was hij direct weer zo enthousiast en heeft hij er zelf ook direct weer eentje gekocht. En hetzelfde systeem ingebouwd.
www.luccio.nl