KTL = Kathodische TauchLackierung, zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/KTL
Dit proces wordt bij moderne lakstraten voor de automobielindustrie gebruikt. De koets hangt aan massa en het bad hangt aan een positieve spanning.
Wagner mag af en toe een auto in zo'n straat mee laten lopen, maar dan moet-ie wel helemaal schoon zijn om verontreiniging van de baden te voorkomen.
De koets wordt daarom eerst chemisch ontlakt (natronloog, dus geen zuurbad) en vervolgens gefosfateerd.
De kleur van de karrosserie naderhand hangt af van de kleur dat het bad op dat moment heeft in de lakstraat, die kun je dus niet zelf kiezen.
Deze keer is het groen, maar soms is het ook zwart of donkerrood.
Voordat men KTL toepaste werd een andere variant gebruikt, namelijk ATL (= Anodische TauchLackierung), waarbij de koets aan de plus hing en het bad aan massa.
Maar dat had als nadeel dat dan gedurende het proces de koets iets oploste in het bad (redoxreactie).
ATL is dus minder goed dan KTL.