Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

vr mei 13, 2005 09:53

Zolang je geen plexiglas motorkap hebt, boeit het geen drol hoe het eruit ziet, als het maar gaat werken, TOP project! :thumbs:

En al had je een plexiglas motorkap, dan nog: eerst zorgen dat het werkt, dan pas eventueel mooi maken. Alsof ze in de racerij naar hun motoren staan te kijken en ze dan afkeuren omdat ze niet mooi zijn... :roll:

Engine dress up kits, allemaal pimp-my-ride niveau. Looks zijn meegenomen, maar geen doel op zich als jee een compressor opbouwt. Het gaat om RIJDEN!!!

Yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

kroehlur

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

vr mei 13, 2005 10:54

Begrijp mij niet verkeerd, hoor. Ik vind het een uitermate leuk project en ik ben best jaloers. Ik zou ook graag zo een rijijzer voor de deur willen hebben. Eerst (goed) werkend maken, geluidsopnames maken en hier posten :biggrin: en dan komt de rest gewoon allemaal goed.

Top werk. :thumbs:

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

vr mei 13, 2005 11:37

Precies, eerst zorgen dat het allemaal betrouwbaar rijdt dat is toch wel het aller belangrijkste. Dat een ander de kleurtjes van die slangen niet mooi vindt, is volgens mij niet zo belangrijk..........
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 284
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

vr mei 13, 2005 19:14

Bedankt voor de complimenten en het klinkt echt super :D

Wat betreft de kleuren... sja ik vind het zelf ook niet de mooiste combinatie, maar zo kreeg ik het nu eenmaal binnen. Als alles perfect werkt ben ik wel van plan de rode buizen zwart te maken en de flexibele inlaatslang te vervangen door iets beters.
Het inlaatspruitstuk omdraaien zie ik niet zitten. Dit brengt een hoop extra werk met zich mee.. en waarvoor? ik vind dat ( overdreven? )buizenwerk nou net echt storend eigenlijk.

Morgen weer verder, kijken of ik die spanner goed krijg. Hopelijk ligt het daaraan en niet aan de manier waarop de compressor erin ligt (paar mm scheef ofzo) omdat de achterste ophangbeugel van de compressor iets verbogen was tijdens het vervoer.
Maar.. komt goed.
- Alfa Stelvio 2.0
- Alfa Giulia Super
- Maserati Quattroporte Sport GT S

Gebruikersavatar
Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2780
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 14:44
Locatie: Groningen

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

vr mei 13, 2005 19:40

Zo he!! Ben heel benieuwd hoe dat rijd en klinkt, aangezien een standaard 75 QV al lekkerre voorwaartsdrang heeft! :lol:

Mooi project hoor! :D

164 Q4

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

vr mei 13, 2005 21:33

FF voor de duidelijkheid: ik loop hier niks af te zeiken hoor, maar die buizen zijn net een storend iets, voor de rest is het een leuk project. Of die kleuren nou mooi zijn of niet is dan nog een tweede, zeker als het gewoon zo geleverd wordt maar mij ontgaat de logica van dat buizenwerk. Waarom nou zo'n gigantische omweg maken, hij kan beter zo kort mogelijk zijn. Kijk, als er nou een lucht/lucht intercooler tussen zat dan moet je wel maar dit heeft absoluut geen nut. In tegendeel zelfs, dit geeft alleen verliezen. Afgezien daarvan lijkt het wat amateuristisch. Dat is zonde want als er nou even een beetje werk aan besteed wordt kun je het krijgen alsof bij wijze van spreken de race afdeling van Alfa dit speciaal gemaakt heeft, met een betere werking. Dan lijkt het en werkt het.
En dat gelul over: 'maakt niet uit hoe het lijkt, als het maar werkt' vind ik vaak wat krom. Laten we eerlijk zijn: Waarom rijden we mooi gestylde en gecompliceerde alfa's??? Koop dan een lelijke Opel kadett. Het ziet er niet uit maar ja, als het maar werkt :wink: . En groot kans dat die nog betrouwbaarder loopt als de gemiddelde Alfa :shock: (iig, minder onderhouds gevoelig).

Maar goed, wat stuurman aan wal aangaat: Als ik zover ben dat ik in de 164Q4 mijn compressor heb (laat nog even flink op zich wachten hoor want ik heb het wel heel druk nu) zal ik wel wat foto's posten van mijn idee hoe het lijken moet.

Maar zoals ik al zei, ik vind het wel een leuk project. Ik ben alleen een pietje precies maar dat zal het duitse bloed wel zijn dat ik in mij heb (die Deutsche Gründlichkeit :wink: ).

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

vr mei 13, 2005 21:37

ik vind het een leuk project en het is een uitdaging dus dat maakt het sowieso aantrekkelijk maar wat moet je nou betalen voor die 40-50 pk extra????
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

164 Q4

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

vr mei 13, 2005 21:50

Even een plaatje van hoe het vrijwel altijd gemonteerd wordt in betrekking tot; lekkere korte leiding tussen compressor en inlaat. Lelijk blok verder, in dat opzicht ziet dit er ook niet uit.

Afbeelding

Maar dit functioneerd gewoon beter als een te lange toevoer. Daarom mag je het van mij rustig zo laten natuurlijk, het is tenslotte jouw feestje. Maar ik zeg het alleen maar even.

@Ravado: het is 'm nog niet eens die 'paar' pk's die je er met een roots-blower bij krijgt. Zijn grootste sterkte zit hem in de gigantische power die je linear van het stationaire toerental erbij krijgt. Niks geen lag of andere flauwekul (moet je alleen je leidingen niet te lang hebben :wink: ) maar gelijk vanuit onderin bij gasgeven trekkracht alsof er een 5.0V8 in ligt :twisted: . Geen radiale compressor nemen want die trekken onderin niet.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

vr mei 13, 2005 21:52

oke ik snap het wat je bedoeld maar hoe is de prijs en de slijtagevoeligheid vh blok en de compressor?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

vr mei 13, 2005 22:01

40-50pk is conservatief. Meer is makkelijk mogelijk. Ook nog met standaard motor.
Maar meer PK is gewoon de poelie van de compressor veranderen. Een rustig begin lijkt me wel verstandig als upgraden zo eenvoudig is.

164 Q4

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

vr mei 13, 2005 22:05

Als hij zo'n setje uit de US besteld heeft zal het dus zo'n pak 'm beet Afbeelding zijn geweest. Slijtagegevoelig zijn die Eaton's gelukkig niet. Die krengen kunnen heel lang mee gaan. Die koppelingen die er in zitten kunnen op de duur wel wat gaan slijten zodat ze wat speling krijgen en natuurlijk de lagertjes kunnen een keer af zijn maar dat is allemaal zo te krijgen tegen redelijke prijzen.
Slijtage van het blok wordt natuurlijk wel wat hoger zoals altijd als je er meer vermogen uit haalt maar het belangrijkste punt is natuurlijk dat je het allemaal gezond houdt. Je moet dus geen rare dingen gaan doen wat detonatie of dergelijke opleverd ( veel te hoge druk bijv.) want dan kon het wel eens heel snel gedaan zijn met je blokje. En daar zal het vooral bij het doe-het-zelven heel snel mis kunnen gaan. De juiste meetapperatuur gebruiken en ogen en oren bij het testen goed open houden.
Laatst gewijzigd door 164 Q4 op ma mei 16, 2005 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

vr mei 13, 2005 22:07

als je veel pk's wil zal je toch je compressieverhouding moeten verlagen.dus in dit geval:met lage druk rijden anders is het snel einde oefening :(

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

vr mei 13, 2005 22:19

best nog veel geld, blijft een leuk project! :thumbs:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
matra sports
Guru
Guru
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

za mei 14, 2005 08:43

Nog steeds een mooi project ! Als alles naar wens is lekker afwerken naar eigen smaak ! Ben benieuwd.
Ook fijn dat je ons mee laat delen :wink:
Groeten
Jos

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 284
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

ma mei 16, 2005 21:02

Hij doet het... nog steeds niet.
Zaterdag eens goed gekeken waarom de riem er af liep. Eerst dacht ik dat het enkel door de spanner kwam maar dat bleek anders.. De compressor zelf lag niet in 1 lijn met de krukaspoelie (wat eigenlijk wel het geval had moeten zijn). Dus compressor eraf en boutgaten groter gemaakt zodat de compressor kon schuiven in de ophangbeugels. Er was maar een paar mm voor nodig om het goed te krijgen.
Dat was probleem 1, het tweede probleem was idd de spanner, deze bleef de riem eraf duwen. Hij moet versteld worden in lengte en in dwars richting, maar dit moet super nauwkeurig zijn anders blijft hij eraf lopen.
Ik ben zaterdag zover gekomen dat de riem blijft liggen, maar je ziet hem nog wel heen en weer lopen op de spanrol. Dus toch maar weer weggezet en geen viva italia dit jaar.
Dinsdag avond weer verder prullen.
Laatst gewijzigd door RiniV6 op ma mei 16, 2005 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- Alfa Stelvio 2.0
- Alfa Giulia Super
- Maserati Quattroporte Sport GT S

Terug naar “Projecten”