Zo,vanmorgen vroeg met de 75 naar mn werk gereden,om aan het herstel van de schade te beginnen.
Eerst een opel omega van "mijn" brug af geknupt,en mn 75 erop gezet.
Rustig aan begonnen met het demonteren van alle spullen.
Grilletje losgehaald,linker koplamp losgehaald,koplamp eruit.
Toen kon ik pas zien hie erg de schade is.
Hele koplampframe was naarbinnen gevouwen,welke ik dus weer uitgevouwen heb,morgen laatste stukje daaran vouwen als ik de nieuw koplamp heb.
Daarna begonnen met het spatbord links te demonteren,wat erg voorspoedig ging,tot ik bij het laatste boutje kwam,degene waar ook de bumpersteun mee vast hoor te zitten,deze was verschrikkelijk verrot,een sleutel,dop en tang schoten er allen vanaf.
Toen maar met de slijptol aan de gang gegaan,en dat montagehoekje van het spatbord afgeslepen,zodat alles er toch af kon.
Eenmaal met het spatbord verwijderd van de auto kwam ik tot een vrij lelijke ontdekking.
Ik wist al dat mn bella ooit eerder schade had gehad,aangezien er op sommige plekjes te zien was dat alles wat neus was ooit rood was geweest,maar ik ontdekte een ongerepareerde scheur in de bovenste balk waar het spatbord op gemonteerd zit,hier zat wat strijkkit overheen,en meer niet.
Heb toen eerst de bumper gedemonteerd,waarbij ik al snel ontdekte dat de linker bumpersteun mee rop een wokkel leek dan op een bumpersteun.
Toch alle moeren eraf gekregen,alle schroefjes eruit,en alle stekkertjes los(rechter koplamp was inmiddels ook verwijderd)
Bumper eraf gehaald,en toen een slijptol met een roterende staalborstel ter hand genomen.
Alle strijkkit die in de scheur zat eruit getold,alles goed kaal gemaakt,en vervolgens een lasaparaat erbij gepakt.
Vervolgens "vakkundig" de scheur gelast en vervolgens de hele balk in de zwarte tectyl gezet.
Toen moest ik nog allebij de bumpersteunen aan de zeikant verwijderen,die waren immers afgebroken/-gescheurd bij de aanrijding.
Zoals al vermeld was de linker kant geen beweging in te krijgen door de sleuchte boutkop,waar ik een slijptol voor terhand genomen heb,en tussen het laatste restje spatbord en bumpersteun doorgeslepen heb.
Gelukkig had ik wel een bril op,maar ik had beter een gelaatsmasker op kunnen hebben,want de plastic bumpersteun begon te smelten,waarbij deze wat plakjes rochting mijn gezicht slingerde,met als gevolg een klein blaartje op mn kin,en een wat groter stuk op mn wang wat huidloos is geworden.
Toen was de rechter bumpersteun aan de beurt,waar gelukkig nog een stuk betere boutkop aanwezig was,zodat ik daar niet hoefde te slijpen,met als risoco mn rechter spatbord ook op het spel te zetten.
Samen met een yoegoslavische collega/vriend de rechter bumpersteun verwijderd,hij deze vasthoudend met een gigantische waterpomptang,en ik al ratelend.
Vervolgens nog even de voorste linker bumpersteun weer redelijk in model getrokken,nog wat kleine stukjes recht(er) gemaakt,en nog wat getectyleerd.
Morgen eerst richting mijn "redders in nood" patje33 en jef75.
Bij patje haal ik een linker spatbord op met verbreder,welke nog in goede staat is,en ook nog in de goede kleur
Daarna doorrijden naar belgie om bij jef 75 een voorbumper en een koplamp met knipperlicht op te halen.
Als dat alles geregeld is(wat voor 10 uur in de ochten zal(moeten) zijn)weer richting de kop van noordholland om samen met een vriend van me(alhoewel ik beter vriendJE kan zeggen,ik ben anderhalve kop groter
) de 75 weer geschikt te maken voor zijn dagelijkse strijd tegen de elementen,mijn vervoer,en om het wegbeeld weer een beetje op te leuken
Hier nog even 2 mooie nokia foto's van het gelaste stuk,en hoe de 75 er bij staat.
Ik zal proberen te onthouden om morgen mijn camera mee te nemen,zodat ik knappere foto's kan maken.
Groeten een Sander die er weer vertrouwen in heeft.