Gebruikersavatar
Menno445
Moderator
Moderator
Berichten: 257
Lid geworden op: di jun 01, 2010 14:42
Locatie: Assen

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(verstopt)

di nov 13, 2012 20:39

Niemand zegt, dat het gemakkelijk is...
Niemand zegt, dat er niet veel aangepast kan/ 'hoeft te' worden....

Als ik naar de eerste foto kijk op pagina 1, dan zie ik, dat de bak onder de compressor al hoog is en deze bovendien hoog boven het blok zweeft....
Ik snap, dat als de bak rechthoekig is en in het midden hangt, al snel tegen van alles (o.a. startmotor) aan zal komen....
Ik snap, dat het al veel werk is om het zover te krijgen.....

Maar daarmee is nog steeds niet gezegd, dat het totale pakket niet lager kan. => uitdaging! ;)

Zoals ik al eerder aanhaalde: waar een wil is, is een weg!

(je moet deze post niet negatief opvatten, ik bedoel het opbouwend)
Exact!
En ik neem ook aan dat veel mensen het niet negatief bedoelen, maar als je zo'n project topic opent kan je reacties verwachten die wat hard op je aankomen.
Nu:
156 1.9 Jtd 150pk '03
33 Imola '93
33 1.7 16v QV '94
33 1.7 16v QV S '92
33 1.7 16v QV '94

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4213
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(verstopt)

di nov 13, 2012 20:57

Je zou de compressor eigenlijk om moeten draaien.
De geribte kant naar onder en de opening naar boven.
Dan wordt het veel lager en zou je een originele inlaat kunnen ombouwen en gebruiken, waardoor alles onder de kap past.

En als ik ook alle kritiek zo negatief had genomen, had ik ook geen 75 compressor gehad, succes!

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(verstopt)

di nov 13, 2012 21:24

Je zou de compressor eigenlijk om moeten draaien.
De geribte kant naar onder en de opening naar boven.
Dan wordt het veel lager en zou je een originele inlaat kunnen ombouwen en gebruiken, waardoor alles onder de kap past.

En als ik ook alle kritiek zo negatief had genomen, had ik ook geen 75 compressor gehad, succes!
nee, daar heb ik ook aan gedacht, maar dan zit je met de ontsteking.
en die lijkt mij toch vrij belangrijk...... :P
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4213
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(verstopt)

di nov 13, 2012 21:25

Nouja, ik heb er zo een paar gezien!
Zal eens kijken of ik er foto's van heb!
Misschien helpt het je verder.

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(verstopt)

di nov 13, 2012 21:28

Ik volg het met interesse Jorrit en die luchthapper komt wel goed. Wel voor je die gaat strakplamuren weer eerst die grondverf met thinner afvegen anders houd de plamuur niet kan ik uit ervaring melden!
Vraag me wel af wat er aan de hand is dat de inlaatbuis zo koud wordt, om die nu te gaan verwarmen is symptoom bestrijding lijkt me. Door de lage druk in die buis kan alles makkelijker verdampen en verdampen onttrekt warmte maar wat er precies aan de hand is :?:
Ik zou toch wel willen weten welke klepstoters je hebt. Niet meer de originele met inbus dus maar wel gedeelde nokken. De stoters met inbus zijn 36mm diameter maar als je die vervangt door stoters van 36mm met vulplaatjes bovenop, dan zijn die vulplaatjes maar 34mm ofzo, en volgens mij is dat te smal voor de gedeelde nokken want de totale breedte van de 2 nokken is zodanig dat bij het openen van de klep, aanvankelijk het vulplaatje op de stoter alleen geraakt wordt met de binnenkanten van de nokken. Beter zou dan een stoter zijn van 36mm met de shim onder de stoter, zodat je wel de volle 36mm beschikbaar hebt voor de nokkenas. Maar dan kan je alleen kleppen stellen door het nokkenashuis eraf te halen, en dan verstoor je de koppakking want dan moeten ook de kopbouten eruit...
waarschijnlijk komt er iets anders op of pas ik de inlaat aan waardoor de boel veel lager komt.

ik weet niet hoe ze dat gedaan hebben met die koppen, maar er zitten vulplaatjes in van 30.4mm doorsnee.
wel zijn het gedeelde nokken.
het is wel mogelijk om kleppen te stellen met de koppen erop, alleen is het wel wat een gepruts....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(verstopt)

di nov 13, 2012 21:32

Niemand zegt, dat het gemakkelijk is...
Niemand zegt, dat er niet veel aangepast kan/ 'hoeft te' worden....

Als ik naar de eerste foto kijk op pagina 1, dan zie ik, dat de bak onder de compressor al hoog is en deze bovendien hoog boven het blok zweeft....
Ik snap, dat als de bak rechthoekig is en in het midden hangt, al snel tegen van alles (o.a. startmotor) aan zal komen....
Ik snap, dat het al veel werk is om het zover te krijgen.....

Maar daarmee is nog steeds niet gezegd, dat het totale pakket niet lager kan. => uitdaging! ;)

Zoals ik al eerder aanhaalde: waar een wil is, is een weg!

(je moet deze post niet negatief opvatten, ik bedoel het opbouwend)
dat doe ik ook zeker niet, ik heb om tips en advies gevraagd dus vat ik de posts ook zo op.
de bak komt niet tegen de inlaat aan, maar de inlaatbuis zelf.
het werkt nu eindelijk, en er zit heel heel heel veel tijd in de inlaatconstructie, dus helemaal overnieuw beginnen ga ik niet.
tenminste nu nog niet.....
de motor ligt nu ook al 1cm lager omdat de motorsteun nu anders is.
die was gescheurd dus heb er 2 stukken dikwandige buis tussen gelast
en het rubber zit nu onder de steun als een soort buffer.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(verstopt)

di nov 13, 2012 21:55

ik weet niet hoe ze dat gedaan hebben met die koppen, maar er zitten vulplaatjes in van 30.4mm doorsnee.
wel zijn het gedeelde nokken.
30.4mm is goed voor een normale nokkenas met enkele nok die niet zo breed is maar bij de gedeelde nokken raken dan alleen de binnenkanten van de nokken het vulplaatje bij het openen van de klep, je kan dat zien als je het kleppendeksel eraf haalt en de motor met de hand ronddraait. Het zal geen 100.000 km mee gaan voorspel ik! Je kan kijken of er al een bepaalde aftekening op de nokken zit, gepolijst waar ze de stoter raken en nog zwart waar niet. Maar goed, als het stuk loopt kan je er altijd nog standaard nokkenashuizen en nokkenassen opzetten, een wat tammere nokkenas werkt misschien wel beter met een compressor omdat door minder klepoverlap er minder mengsel ongebruikt door de uitlaatklep geperst wordt.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(verstopt)

di nov 13, 2012 21:58

ik weet niet hoe ze dat gedaan hebben met die koppen, maar er zitten vulplaatjes in van 30.4mm doorsnee.
wel zijn het gedeelde nokken.
30.4mm is goed voor een normale nokkenas met enkele nok die niet zo breed is maar bij de gedeelde nokken raken dan alleen de binnenkanten van de nokken het vulplaatje bij het openen van de klep. Het zal geen 100.000 km mee gaan voorspel ik! Je kunt als je het kleppendeksel eraf haalt kijken of er al een bepaalde aftekening op de nokken zit, gepolijst waar ze de stoter raken en nog zwart waar niet. Maar goed, als het stuk loopt kan je er altijd nog standaard nokkenashuizen en nokkenassen opzetten, een wat tammere nokkenas werkt misschien wel beter met een compressor omdat door minder klepoverlap er minder mengsel ongebruikt door de uitlaatklep geperst wordt.
het werkt prima, de kepstoter word in zijn geheel geraakt en de nok ook.....
ik ga alleen niet voor niks dat klepdeksel eraf halen, het is een hel het ding dicht te krijgen....
maar ik heb geen idee, waarom het volgens u anders is dan dat het daadwerkelijk is.
dan zal het toch een ander soort nokkenas zijn......
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(verstopt)

di nov 13, 2012 22:19

Kijk dit is wat ik bedoel. Dit is de enige foto die ik heb en er zitten hier geen klepstoters in maar de boring voor de stoters is 36 mm. De buitenkanten van de nokken zijn ook zowat zo breed. Maar bij het draaien van de nokkenas raken de nokken in eerste instantie de stoter niet in het midden waar die op zijn breedst is maar uit het midden waar die smaller is, dan komen alleen de binnenkanten van de nokken op de stoter. Dit is al zo bij standaard gedeelde nokkenassen en stoters met inbus, bij wildere nokkenassen en kleinere stoters wordt dit erger. Maar waarschijnlijk hebben de bouwers van jouw koppen veel ervaring en is het in de praktijk niet een probleem gebleken, dus "if it ain't broke, don't try to fix it". En zeg niet steeds U tegen mij :lol:
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(verstopt)

di nov 13, 2012 22:25

Kijk dit is wat ik bedoel. Dit is de enige foto die ik heb en er zitten hier geen klepstoters in maar de boring voor de stoters is 36 mm. De buitenkanten van de nokken zijn ook zowat zo breed. Maar bij het draaien van de nokkenas raken de nokken in eerste instantie de stoter niet in het midden waar die op zijn breedst is maar uit het midden waar die smaller is, dan komen alleen de binnenkanten van de nokken op de stoter. Dit is al zo bij standaard gedeelde nokkenassen en stoters met inbus, bij wildere nokkenassen en kleinere stoters wordt dit erger. Maar waarschijnlijk hebben de bouwers van jouw koppen veel ervaring en is het in de praktijk niet een probleem gebleken, dus "if it ain't broke, don't try to fix it". En zeg niet steeds U tegen mij :lol:
Afbeelding
als mijn hersenen mij niet in de steek laten lijkt het of mijn gedeelde nokken dichterbij elkaar zitten en smaller zijn??

misschien een one off productie??

DENK U NIET?? :roll:
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(verstopt)

di nov 13, 2012 22:34

Ik hoop en verwacht niet dat op Uw jonge leeftijd Uw hersenen U al in de steek laten. Dan zal dat het zijn dat een motorenbouwer met ervaring speciale nokkenassen heeft laten maken en ik feliciteer U dat U deze waarschijnlijk ver onder kostprijs incl. bewerkte koppen verworven hebt.
Succes verder!
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(verstopt)

do nov 15, 2012 21:28

Ik hoop en verwacht niet dat op Uw jonge leeftijd Uw hersenen U al in de steek laten. Dan zal dat het zijn dat een motorenbouwer met ervaring speciale nokkenassen heeft laten maken en ik feliciteer U dat U deze waarschijnlijk ver onder kostprijs incl. bewerkte koppen verworven hebt.
Succes verder!
dank u, dat zal wel goed komen denk ik, denkt u niet.....??
als ik het klepdeksel eraf heb zal ik speciaal voor u even een fototje maken.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(verstopt)

do nov 15, 2012 22:29

doe geen moeite
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(verstopt)

za nov 17, 2012 17:16

joeptjoep filmpje

joeptjoep filmpje
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore(verstopt)

zo nov 18, 2012 09:41

waarschijnlijk klinkt het geluid op film anders als in de realiteit. Ik kan geen backfire horen, wel een misfire.
Tevens zie ik zwarte rook bij gas geven, dan denk ik gelijk aan een te rijk mengsel.
Heb je de 4gas tester er al eens aangehad om te zien wat het mengsel doet?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Terug naar “Projecten”