Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo jan 15, 2014 12:59

Het beste resultaat: 272 pk / 523 Nm!!
Gefeliciteerd! =D>
Denk dat je je oorspronkelijke doel nu ruimschoots hebt behaald!

DE grote vraag: What's next? :D
Dank je! Vermogensdoel is zeker gehaald!

What's next: een sterker dubbelmassa vliegwiel, want deze zal de 500+ Nm niet blijven accepteren verwacht ik.
Helaas zijn die niet zo te koop, dus zal ik zelf iets moeten verzinnen...

Jobo
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:39
Locatie: Lochem
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo jan 15, 2014 13:22

Allemachtig!! :shock:

Knap werk!!
Alfa 166 type 2 2.4 JTD 2005
Alfa 33 type 2 Red 1.7 carbs 1988, Racer (119 pk)

ex:
Alfa 156 1.9 JTD 8v 2002, projectdiesel ( 170 pk/380 nm)
Alfa 155 2.5 v6 12v SB 1992
Alfa 164 3.0 v6 12v 1989
Alfa 156 1.6 16v 1999
Alfa 75 1.8 ie 1987

Gebruikersavatar
fly-by
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: di jun 22, 2010 17:44
Locatie: Waregem (BE)

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za jan 18, 2014 13:26

heb je al 0 tot 100 tijden met de extreemste mapping?
Schitterend project Joël! heerlijke jtd!
272 pk :shock:
gelieve niet op mijn bella te zeveren!

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za jan 18, 2014 14:16

+ 500Nm, da's pas lekkerrrr... voor je nekwervels! :lol:

Ennuh, what's next? Misschien PU-bussen in de motorsteunen? En een dubbelmassa-vliegwiel, dan zou je haast moeten gaan shoppen bij Duitse premium-merken die dikke zes- of zelfs achtpitter diesels hebben, of bijv. een vliegwiel van een 2.4 20v JTDm (ik weet niet hoeveel reserve dat die heeft?). Óf van een twinturbo JTD die o.a. in de Lancia Delta ligt.. (geen idee of dat überhaupt een DMV is hoor?).

Heb je overigens weleens zo'n set-up overwogen, zo'n twinturbo? :idea: :?:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo jan 19, 2014 09:27

heb je al 0 tot 100 tijden met de extreemste mapping?
Schitterend project Joël! heerlijke jtd!
272 pk :shock:
Nee, nog geen 0-100 gemeten hiermee. Verschil zal niet denderend zijn aangezien het koppel in de 1e en 2e versnelling is begrensd. Daarbij is de grip nu slechter vanwege de winterbandjes. Een 100-200 acceleratie zegt meer, ik hoop nu wel onder de 15 sec te zitten.
+ 500Nm, da's pas lekkerrrr... voor je nekwervels!

Ennuh, what's next? Misschien PU-bussen in de motorsteunen? En een dubbelmassa-vliegwiel, dan zou je haast moeten gaan shoppen bij Duitse premium-merken die dikke zes- of zelfs achtpitter diesels hebben, of bijv. een vliegwiel van een 2.4 20v JTDm (ik weet niet hoeveel reserve dat die heeft?). Óf van een twinturbo JTD die o.a. in de Lancia Delta ligt.. (geen idee of dat überhaupt een DMV is hoor?).

Heb je overigens weleens zo'n set-up overwogen, zo'n twinturbo?
Vliegwiel van een 2.4 20v en 1.9 biturbo JTD zijn compleet anders, maar misschien dat daar iets van gemaakt kan worden. Probleem is eigenlijk, hoe meer cilinders, hoe lager de belasting op het vliegwiel. Dus mijn situatie is zo'n beetje het ongunstigst.

Een biturbo (geen twin-) setup heb ik wel aan gedacht. Maar dat biedt geen voordeel tov wat ik nu heb, want dat zou nog meer koppel bij lage toeren genereren die mijn aandrijflijn niet kan handelen. Ik heb nu met deze turbo het koppel rond 2000 rpm al sterk begrensd (20-25%) om de boel heel te houden. Nee, waar ik baat bij zou hebben is een grotere 60mm compressor voor meer topend.

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo jan 19, 2014 11:25

Een biturbo (geen twin-) setup heb ik wel aan gedacht. Maar dat biedt geen voordeel tov wat ik nu heb, want dat zou nog meer koppel bij lage toeren genereren die mijn aandrijflijn niet kan handelen. Ik heb nu met deze turbo het koppel rond 2000 rpm al sterk begrensd (20-25%) om de boel heel te houden. Nee, waar ik baat bij zou hebben is een grotere 60mm compressor voor meer topend.
OK, maar gaat een grotere compressor je dan wel wat opleveren qua driveability? Ik doelde in mijn idee vooral op sequentiële turbocharging.. óf een set-up zoals in de Delta S4, met een supercharger voor de lage toeren en een grote turbocharger voor de hoge toeren.. de aandrijving van een supercharger kost dan wel wat vermogen, maar het lijkt mij dat de wijze waarop de boost in de lagere toeren word opgebouwd wel mooi gecontroleerd is, maar dat zou je met sequentiële turbocharging ook kunnen bereiken... een grote turbocharger voor de hogere toeren geeft je dan meer topend.. eigenlijk zoals BMW de laatste jaren inspeelt op de trend van downsizing van motoren.
Probleem is eigenlijk, hoe meer cilinders, hoe lager de belasting op het vliegwiel
Ohw ja, da 's waar ook... een vierpitter ''klapt'' meer omdat je minder arbeidsslagen per omwenteling hebt.. dikke kans dat een zespitter niet eens een DMV heeft?.. Dan zou ik toch denken aan passend maken van zo'n TST JTD, de sterkste variant heeft standaard al 400Nm koppel... 'k weet niet hoeveel reserve dat vliegwiel heeft, maar die houd 't wellicht wel langer uit?...

Anyway, feli's met de mooie resultaten tot nu toe, knap gedaan! :thumbs:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo jan 19, 2014 14:08

Een biturbo (geen twin-) setup heb ik wel aan gedacht. Maar dat biedt geen voordeel tov wat ik nu heb, want dat zou nog meer koppel bij lage toeren genereren die mijn aandrijflijn niet kan handelen. Ik heb nu met deze turbo het koppel rond 2000 rpm al sterk begrensd (20-25%) om de boel heel te houden. Nee, waar ik baat bij zou hebben is een grotere 60mm compressor voor meer topend.
OK, maar gaat een grotere compressor je dan wel wat opleveren qua driveability? Ik doelde in mijn idee vooral op sequentiële turbocharging.. óf een set-up zoals in de Delta S4, met een supercharger voor de lage toeren en een grote turbocharger voor de hoge toeren.. de aandrijving van een supercharger kost dan wel wat vermogen, maar het lijkt mij dat de wijze waarop de boost in de lagere toeren word opgebouwd wel mooi gecontroleerd is, maar dat zou je met sequentiële turbocharging ook kunnen bereiken... een grote turbocharger voor de hogere toeren geeft je dan meer topend.. eigenlijk zoals BMW de laatste jaren inspeelt op de trend van downsizing van motoren.
Mijn huidige turbo levert meer dan genoeg druk in de lage toeren, dat wordt momenteel maar voor 80% benut. Dus ik kan daar best wat capaciteit inleveren met behoud van het huidige koppel en meer adem bovenin creeeren.
Natuurlijk haal je met een kleine en grote turbo een zeer brede koppelrange, maar dan moet de aandrijflijn daar wel op ingericht zijn.
Probleem is eigenlijk, hoe meer cilinders, hoe lager de belasting op het vliegwiel
Ohw ja, da 's waar ook... een vierpitter ''klapt'' meer omdat je minder arbeidsslagen per omwenteling hebt.. dikke kans dat een zespitter niet eens een DMV heeft?.. Dan zou ik toch denken aan passend maken van zo'n TST JTD, de sterkste variant heeft standaard al 400Nm koppel... 'k weet niet hoeveel reserve dat vliegwiel heeft, maar die houd 't wellicht wel langer uit?...

Anyway, feli's met de mooie resultaten tot nu toe, knap gedaan! :thumbs:
Ongetwijfeld hebben die dikke diesels allemaal dubbelmassa vliegwielen, niet alleen voor comfort, maar ook ter ontlasting van de krukas en versnellingsbak.
Dat vliegwiel van de Delta biturbo JTD kan inderdaad wel interessant zijn, al weet ik dat daar een heel ander type bak op zit, volgens mij van GM.

Bedankt voor het compliment!

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za feb 01, 2014 21:56

Weer een tweetal updates:

Eerste is de adapterring op het luchtfilter. De huidige is met 67mm doorlaat het smalste punt in het aanzuigtraject voor de turbo.
Dat zat me al langer niet lekker, dus heb ik een nieuwe ring ontworpen die niet in diameter beperkt wordt door de standaard O-ring in het luchtfilterhuis. Deze sluit namelijk af in het huis d.m.v. een perspassing, en de inwendige diameter is nu met 72mm gelijk aan die van de 2.4 LMM. Dat zal de turbo hopelijk iets meer "adem" geven bovenin zodat het astoerental wat lager blijft voor dezelfde turbodruk.
Afbeelding

Ook heb ik een setje wielen op de kop getikt. Het zijn de originele 17" GT 3.2 wielen geworden, daar was ik al een hele tijd naar op zoek. Hiermee heb ik geen spacers meer nodig voor mijn 305mm remmen en ik vind ze qua design echt super.
Hoogstwaarschijnlijk laat ik deze ook zwart coaten, zijdeglans of mat. Daar ben ik nog niet helemaal uit.
Afbeelding

Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za feb 01, 2014 22:12

wat is eigenlijk het verbruik van de wagen met al die pk's?............
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo feb 02, 2014 09:16

wat is eigenlijk het verbruik van de wagen met al die pk's?............
Ik houdt het verbruik nu een paar maanden bij via Spritmonitor.de en ik zit nu op 7.65 liter/100 km of 1:13 gemiddeld.

Gebruikersavatar
Centvin
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo feb 24, 2010 23:13
Locatie: Vroomshoop
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo feb 02, 2014 10:20

Leuk leuk zeg! Zie hem dit jaar vast wel verschijnen op een van de italiaanse autodagen!

De velgen zou ik persoonlijk mat spuiten. In combinatie met de kleur vam de auto zou dit bruut staan.
Nu:
* Alfa Romeo 156 1.8 16v 2001
* Fiat Tipo 1.4 '95

Gehad (italiaans):
* Alfa Romeo 75 1.8 Carbs. 1986
* Alfa Romeo 33 1.7 I.E 1990 -> R.I.P :cry:
* Alfa Romeo 145 1.6 boxer 1997

__________________________________

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo feb 02, 2014 13:20

Leuk leuk zeg! Zie hem dit jaar vast wel verschijnen op een van de italiaanse autodagen!
Wellicht!
De velgen zou ik persoonlijk mat spuiten. In combinatie met de kleur vam de auto zou dit bruut staan.
Ik denk ook wel dat dat goed zou staan.
Maar voordat ik ze wegbreng ga ik ze eens zo monteren, gewoon om te zien hoe de originele kleur uitkomt.

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo feb 02, 2014 13:48

Tering 8) 8) 8)

Schitterend resultaat! Denk dat die ring in t luchtfilterhuis wel wat gaat doen. Inlaat temp omlaag!
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za feb 08, 2014 17:10

Vandaag heb ik de GT 3.2 wielen met zomerbanden erop gezet.
Ik wilde zien hoe het staat in deze kleur en bovendien lijkt de winter toch niet echt door te zetten. Schaatsen op die winterbanden in deze herfstomstandigheden is ook niet alles.

Het resultaat mag er zeker al zijn:
Afbeelding
Afbeelding

Ik wil er nog iets plattere 215-45 banden omleggen, er zit nu 225-45 op. En sowieso laat ik de velgen helemaal opknappen en coaten bij Wheelcare, kleur/glans nader te bepalen.

Gebruikersavatar
fly-by
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: di jun 22, 2010 17:44
Locatie: Waregem (BE)

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo feb 09, 2014 14:37

Wit maken Joël 8)

Afbeelding
gelieve niet op mijn bella te zeveren!

Terug naar “Projecten”