Een biturbo (geen twin-) setup heb ik wel aan gedacht. Maar dat biedt geen voordeel tov wat ik nu heb, want dat zou nog meer koppel bij lage toeren genereren die mijn aandrijflijn niet kan handelen. Ik heb nu met deze turbo het koppel rond 2000 rpm al sterk begrensd (20-25%) om de boel heel te houden. Nee, waar ik baat bij zou hebben is een grotere 60mm compressor voor meer topend.
OK, maar gaat een grotere compressor je dan wel wat opleveren qua driveability? Ik doelde in mijn idee vooral op sequentiële turbocharging.. óf een set-up zoals in de Delta S4, met een supercharger voor de lage toeren en een grote turbocharger voor de hoge toeren.. de aandrijving van een supercharger kost dan wel wat vermogen, maar het lijkt mij dat de wijze waarop de boost in de lagere toeren word opgebouwd wel mooi gecontroleerd is, maar dat zou je met sequentiële turbocharging ook kunnen bereiken... een grote turbocharger voor de hogere toeren geeft je dan meer topend.. eigenlijk zoals BMW de laatste jaren inspeelt op de trend van downsizing van motoren.
Probleem is eigenlijk, hoe meer cilinders, hoe lager de belasting op het vliegwiel
Ohw ja, da 's waar ook... een vierpitter ''klapt'' meer omdat je minder arbeidsslagen per omwenteling hebt.. dikke kans dat een zespitter niet eens een DMV heeft?.. Dan zou ik toch denken aan passend maken van zo'n TST JTD, de sterkste variant heeft standaard al 400Nm koppel... 'k weet niet hoeveel reserve dat vliegwiel heeft, maar die houd 't wellicht wel langer uit?...
Anyway, feli's met de mooie resultaten tot nu toe, knap gedaan!
