[quote=”Alessandro”]
Voorbeeld: uitlijning 116-serie.
Uitgangspunt: auto is recht en de achteras staat er recht onder. En bandenmaat en merk voor en achter is gelijk.
Nu is de auto in dit voorbeeld lekker verlaagd en heeft lekker veel neg. camber. Om schuine bandeslijtage tegen te gaan, kies ik voor één graad toepoor.
(je hoort het al: kies/ probeer je eigen instelling, fabrieksopgave is niet per definitie de enige juiste)
Om dit in te stellen/ te meten span ik een touw von de voorkant van het voorwiel, naar de ahterkant van het achterwiel. Ik heb berekend dat ik tussen de voorkant van de achterband en het touw een blokje o.i.d. van 44mm moet plaatsen om het touw in één graad toespoor naar voren te laten lopen.
Nu moet ik mijn spoorstang verdraaien (korter of langer maken) totdat de achterkant van mijn voorband NET het touw raakt. Dat aan beide zijden en natuurlijk goed kijken of het stuur nog steeds recht staat. dat is alles
Berekening:
Je hebt nodig: spoorbreedte voor(x) en achter(y), afstand hart voorwiel - voorkant achterband(z).
de dikte van mijn vulblok(v) heb ik bepaald door: tan 1 = ( v - (x-y)/2 ) / z
En als je wat gevorderd bent ga je natuurlijk ook je Caster afstellen! En daarna moet je weer uitlijnen, maar dat stelt dan dus niets meer voor, toch?!
Je wil niet weten wat verandering in camber/ caster en sporing voor invloed heeft op het rijgedrag van de auto.
Mijn ideale setting tot nog toe: camber een graad of 2 negatief, caster 5 graden positief en één graad toespoor. Dat is misschien best extreem, maar onderstuur is nu vrijwel helemaal weg!

[/quote]
Aanvulling: na zo’n 5000 km is gebleken, dat de voorbanden toch ietsje schuin afslijten.

Maar dan wel aan de buitenkant harder dan aan de binnenkant!

Dus ga ik het toespoor maar eens halveren.
Ik ga nu 0.5 graad toespoor proberen.
Nieuwe berekening:
X = 1360 (fabrieksopgave)
Y= 1358 (fabrieksopgave)
Wielbasis= 2400mm (fabrieksopgave), afstand naaf tot dikste punt band= 245mm (gemeten)
Z= 2400 – 245 = 2155
Tan 0.5 = ( v – (1360-1358)/2 ) / 2155
Tan 0.5 = (V – 1) / 2155
V -1 = 18.8
V = 19.8 mm
Zo, nu alleen nog afstellen. Als het komende dagen nog zulk mooi weer is als vandaag, gaat dat wel goedkomen. Ik zal dan ook even een fotootje plaatsen.
Ciao.