Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

Velgen stralen? Of alternatief...

do apr 13, 2006 10:49

Stralen kost geld, tijd, het resultaat is meestal maar de vraag en zonder verder te beoordelen gooit de straler er meestal al weer een eerst laag coating of lak op. Dat moet anders kunnen!

Dus low-budget, weinig arbeid en gewoon eerst netjes helemaal kaal maken. Dus bij de lokale bouwmarkt een potje superafbijt gehaald. Gelukkig heb ik een goed geventileerde werkplaats met een afzuiging boven de werkbank. Het stinkt overigens niet maar de gassen die er af komen zullen vast niet te best zijn..... Deze velg was rood en grijs, was erg dik gelakt, roestig maar wel helemaal recht!

Roest haal je er natuurlijk niet mee weg. Het hoeft ook geen superstrakke set te worden. Maar wat opvalt is dat je met 2 keer insmeren en ongeveer 15 minuten licht krabben klaar bent. Geen zware schuurklus en alle lettertjes op de velg trek je netjes schoon. Best goed resultaat dus en kosten voor 1 velg is ongeveer 3 euro...

Afbeelding

Iemand ook ervaringen op dit gebied?
Dirk - Giulia2000TS

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Velgen stralen? Of alternatief...

do apr 13, 2006 10:54

ik gebruik altijd de staalborstel op de haakse slijper of boormachine.....dan is de roest ook grotendeels weg... laatste stukje roets ff slijpen.....grondverf,filler en kleurlak....als nieuw :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Kurp
Advanced Member
Advanced Member

do apr 13, 2006 12:24

Als je de roest echt weg wil hebben, ontkom je toch niet aan stralen (glasparelen).
Kost wel meer: tussen de 50 en 80 euro per 4 wielen, zonder spuiten.
Het beste is ze daarna (laten) spuiten in epoxyprimer en dan in kleur. Is het beste maar ook niet het goedkoopste :!:

Carabinieri
Full Member
Full Member

do apr 13, 2006 12:53

Is zeker een alternatief, maar voor 15 euro per velg laat ik het stralen en dat vind ik een nette prijs met de huidige euro.

Je kunt de velg ook zelf spuiten met een spuitbusje, maar met epoxy, filler en 2 componenten is het resultaat van veel langere duur. Het is erg afhankelijk waar je de velgen voor gaat gebruiken dat ten eerste en ten tweede hoeveel vrijetijd heb je. :wink:

Voor alles is wel een alternatief, het ene is wat duurzamer (en mooier) dan het andere.

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

do apr 13, 2006 14:20

Doel is een circuitsetje om gewoon eens wat banden te proberen. Geen gekkigheid dus en even simpel voor weinig. Een ander gaat een sigaretje roken tijdens het werk en ik ga even een velgje smeren. Tijd is het probleem dus niet en het effect op de gezondheid zal wel ongeveer het zelfde zijn..... :wink:
Dirk - Giulia2000TS

Carabinieri
Full Member
Full Member

do apr 13, 2006 14:26

:thumbs:

harald

do apr 13, 2006 20:46

Het nadeel van verfafbijt is dat het ook tussen de het hart en de velgring kruipt.
Daardoor is de kans erg groot dat de roestduivel zich weer gauw laat zien.

Het foefje met verfafbijt is: 1. het te afbijten object insmeren met verfafbijt.
2. afdekken met huishoudfolie.
3. nachtje laten staan.
4. huishoudfolie eraf halen.

Bijna alle verf blijft dan al aan de folie hangen en de rest veeg je er met gemak af.
Vooral erg handig als er meerdere lagen verf afgehaald moeten worden.

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

do apr 13, 2006 21:53

Waar laten jullie alles zo goedkoop stralen ik laat de velgen die bij ons gespoten worden stralen voor bijna het dubbele netto tarief. Is het wel netjes fijn gestraald en kan het nat in nat afgelakt worden.
Laatst gewijzigd door GiuliaCorse op vr apr 14, 2006 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Kurp
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Velgen stralen? Of alternatief...

do apr 13, 2006 21:59

Waar laten jullie alles zo goedkoop stralen ik laat de velgen die bij ons gestraald worden stralen voor bijna het dubbele netto tarief. Is het wel netjes fijn gestraald en kan het nat in nat afgelakt worden.
http://www.spies-straalbedrijf.nl/

of

http://www.straalbedrijfevers.nl/

Beide heb ik goede ervaringen mee en zijn redelijk betaalbaar. In de 'gulden' tijd waren ze veel goedkoper, maar milieueisen en dergelijke hebben de prijs opgedreven.

Egbertone
Guru
Guru

vr apr 14, 2006 07:47

De afbijt is niet meer wat het geweest is Dirk, dus maak je niet druk over de dampen :wink:

Zelf heb ik de velgen (ATS) voor m'n Giulia geschuurd, geschuurd en nog eens geschuurd, kleine oneffenheden heb ik opgevuld met (alu)plamuur. Laagje grondlak er op, daarna velgenspray van Motip en als laatste een laag blanke lak. Is natuurlijk niet zo mooi als een velg die je nieuw koopt maar het resultaat mag er best wezen vind ik zelf.

De velgen voor m'n Bertone (Cromodora 5 spaaks) heb ik laten stralen en poedercoaten maar, over het resultaat daarvan was ik niet zo tevreden. Bleken nogal wat corrosieputjes op de velg te zitten. Ook hier dus weer schuren, schuren, schuren, schuren en nog eens schuren. Oneffenheden opvullen met (alu)plamuur en weer schuren schuren schuren, net zo lang totdat ik ze glad en strak genoeg vond. Daarna velgenspray en blanke lak er op.... ziet er schitterend uit.

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

vr apr 14, 2006 09:39

Tsja, laten doen is altijd een verrassing. Mijn laatste straalervaring was ook iets minder omdat er "per ongeluk" grof straalgrit was gebruikt..... Fijn hoor! Afbijt is ook niet ideaal maar voor mijn doel nu even prima.

@harald, dat ga ik zeker nog proberen!
Dirk - Giulia2000TS

Kurp
Advanced Member
Advanced Member

vr apr 14, 2006 10:10

Er zit ook veel verschil in de kwaliteit van de lak: ik heb mijn sprint ook met afbijt behandeld (de vlakke delen die niet gestraald zijn).
Ik heb het er na 3 - 4 keer pas afgekregen. Hierna met een Scotch-Brite Clean & Strip schijf de laatste resten verwijderd.
Een paar jaar geleden ook zo gedaan bij m'n Fiat 500 en hier vloog de lak er wel vanaf.

Het hangt ook af van de temperatuur, tijd en hoe dik je de afbijt er op smeert. En als het erop zit niet verder uitsmeren, want dan is de werking er al grotendeels weer uit.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za apr 15, 2006 11:57

Velgen stralen en spuiten is niet goedkoop maar dan heb je wel iets moois.
Per velg rekenen op 20-25 euro voor stralen.
Zelf spuiten kost ook nog s ca. 80-100 euro :!:

GTVeloce_nl
Newbie
Newbie

za apr 15, 2006 21:35

Ben zelf erg voor stralen, mits de straler maar heel fijn grid gebruikt; liefst glasparelen! Daarna in de epoxy primer filler etc.
Dit geeft echt het beste resultaat op stalen velgen.

Ik heb ook een keer stalen velgen voor mijn 1750GTV laten poedercoaten maar dit was erg duur (€ 75,- per velg) en liep bovendien nog eens slecht af. Het begon namelijk al af te bladderen toen de bandenboer met een of andere afgeragde bandenmachine de band er op wilde leggen. Daarnaast was de ondergrond waarschijnlijk niet helemaal schoon of vetvrij want onder de coating ontstonden er na ongeveer een jaar allemaal roestbultjes, dus....voor mij nooit meer poedercoating :(

Heb nu samen met een vriend een goede 2ehands straalcabine gekocht. Met de uurtarieven van tegenwoordig heb je deze er snel uit 8)
AR 1750 GTV 1e serie '68 ,AR Giulia 1600 Spider 101 serie '63, Giulia Sprint GTV '67, Giulia Super '65, GTV6 '83
Had ooit: AR 33 1.7 ie, AR 155 2.0 8V, AR spider type 4, Lancia Thema 8.32 en veel Kappa's

Maxtor
Guru
Guru

za apr 22, 2006 14:46

Toch even een vraagje. Het stralen vind ik zelf ook een erg mooie manier van werken. Zit nu met 4 originele stalen velgen op mijn type 1 33, maar die zitten behoorlijk onder het roest etc. Alleen hoe krijg ik die weer helemaal terug naar originele staat? Dus in de 'stalen' staat zeg maar? Want je krijgt na het stralen toch een soort grijze matte uitstraling? Kan je daarna dan beter de velgen laten lakken of laten poedercoaten?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Terug naar “Projecten”