Pagina 1 van 2

Alfa Romeo 155 2.5TD WB '96

Geplaatst: do apr 27, 2006 11:49
door Pinda
Hallo Alfisten..

Ik ben Dirk ook wel PINDA genoemd

Heb veel hobby's waarvan 1 Alfa Romeo is en ben er dan ook graag mee bezig. Buiten mijn hobby's om stuurdeer ik nu aan het CIOS met veel plezier.

Hier voor electrotechniek geprobeerd maar daar vond ik niks aan toen over gestapt naar metaal / bankwerken en afgerond. Toen de opleiding MFT ( motorfietstechnicus ) Mee gestopt niet afgerond door omstandigheden misschien dat ik MFT na het CIOS nog even op pak.

Ik ben sinds een hele tijd weer in bezit van een AR 155.. is inmiddels mijn 4de (ik was even van mn geloof af)heb een tijdje in een rijstbakkie gereden..

Maar ben nu alweer in bezit van mijn 5de 155 maar dat lees je wel in het verhaal!

De Alfa Romeo 155 2,5 TD widebody..

Zo heb ik de Blu Amonico 2.5TD ooit eens opgehaald en heb de auto nu z'n 2,5 jaar in bezit, was eerst mijn hobby auto maar is door omstandigheden mijn dagelijkse auto geworden.

Afbeelding

Heb nog een tijdje gereden in een Nero 2.5TD en dat tijdje was 2 weken. Ik had hem gekocht voor onderdelen en zou hem slopen, maar dat plan werd dus even versneld Omdat er op een parkeerplek grind lag en ik wou keren en zodoende doorgleed tegen een lantaarnpaal.


Afbeelding

Afbeelding

En zo stond mijn Blu er de zomer bij '06...


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb sinds ik de auto in bezit heb veel veranderd en vervangen.

Mods aan de Blu Amonico 2.5TD sinds zomer '06
Verlaagd > Madeno veren met instelbare koni's rondom...
DTM wisser > Home made...
Motorwissel > Oude motor had lekke koppen. De motor van de Nero 2.5TD is er in gekomen...
17" velgen > Al veel verschillende velgen geprobeerd maar deze blijven nu. Borbet C...
Andere kofferbakklep > Zonder spoiler...
Grill veranderd > Kunstof verwijderd en zoals ze dat noemen "race gaas" erin gezet.
Spiegels > L+R Nieuwe steunen erin. Oude zaten vast en de vorig eigenaar heeft ze waarschijnlijk naar binnen willen klappen. Oorzaak: gebroken spiegelsteunen.
Zij knipperlichten > Oranje vervangen door witte exemplaren...

De auto heeft ongv. 7 maand stil gestaan, Ik ben eind september '06 begonnen met de kapotte en versleten delen te verwijderen en sindsdien bijna geen tijd meer gehad door mijn studie om de auto klaar te kunnen maken.

Ben in April genoodzaakt begonnen om de auto helemaal klaar te maken. Mijn oude heer had namenijk zijn 155 een andere auto laten kussen. Gevolg! hele voorkant kapot en de auto was niet meer te redden, dus toen heb ik gezegd ik maak mijn 2.5TDS klaar, krijg je die en ik jou 155 2.0 16V G3

Dus sinds half April '07 heb ik onderstaande allemaal vervangen aan de 2.5TDS.


Nieuwe Banden...
Nieuw remleidingen..
Nieuwe wiellagers rondom > De 2.5TD heeft ABS. Nieuwe wiellagers achter met ABS ringen waren 170eu perstuk, ik heb de versie zonder ABS ringen besteld omdat die 60eu perstuk zijn. Die naven heb ik afgedraaid en toen daarop de ABS ringen gemonteerd.
Linker homokineet vervangen...
Veel delen gestraald en in kleur gepoedercoat...
Interieurdelen vervangen die kapot of beschadigd waren...
Alle vloeistoffen vervangen + filters...
Fusé hoezen vervangen...
stuurkogel L vervangen...
Remschijven afgedraaid...
Nieuwe remblokken...
Notenhout delen geplaatst...

Wat nu aankomende Mods zijn

APK keuring..
Uitlijnen...
Misschien chippen...
Cosmetisch aanpakken > Parkeerdeukjes eruit en krassen laten spuiten...
Veerpootbrug boven en onder > Wordt home made uiteraard...

Nog een paar plaatjes van de motorwissel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe achterste wiellagers met de ABS Ringen

Afbeelding

Hier de gecoate delen en verzonken hitteschilden. Ik weet het, de remklauwen moet ik nog monteren

Afbeelding

Afbeelding

Zo staat hij er op moment bij, rustig te wachten tot hij klaar is

Afbeelding

Afbeelding

RE: Alfa Romeo 155 2.5TD WB '96

Geplaatst: do apr 27, 2006 22:12
door yuri 75 V6
Heeft die Applause (wat een naam he) dezelfde steek als een 155 dan, qua velgen?
Benieuwd hoe dat eruitziet, waarom heb je de velgen van je 75 niet gehouden? Leek me best 155-materiaal.

Re: Alfa Romeo 155 2.5TD WB '96

Geplaatst: do apr 27, 2006 23:12
door Rens 1.7QV

Met de auto heb ik verder weinig plannen alleen een paar aanpassingen zoals..deuren strak maken dus de handgrepen eruit,extreem verlagen,17'monteren waar ik druk mee bezig ben,in de toekomst mischien 18' en de ramen smoken...en natuurlijk een fatsoenlijke audio installatie...
Lastig met instappen :wink:

Succes in ieder geval,
Rens

RE: Alfa Romeo 155 2.5TD WB '96

Geplaatst: do apr 27, 2006 23:48
door Dottore M
Wel iets van "handgreep-achtigs" op de deur laten zitten hoor ! Als je onder water ligt met je auto, of het ding staat in de fik, dan is het wel fijn dat iemand hem van buiten open kan maken. Volgend mij is het ook verplicht...

Re: RE: Alfa Romeo 155 2.5TD WB '96

Geplaatst: vr apr 28, 2006 12:09
door Pinda
Heeft die Applause (wat een naam he) dezelfde steek als een 155 dan, qua velgen?
Benieuwd hoe dat eruitziet, waarom heb je de velgen van je 75 niet gehouden? Leek me best 155-materiaal.
De =D> heeft steek 4x100 en dat kan ik zometeen weer mooi opvangen door schuifbouten..
Afbeelding
Wel iets van "handgreep-achtigs" op de deur laten zitten hoor ! Als je onder water ligt met je auto, of het ding staat in de fik, dan is het wel fijn dat iemand hem van buiten open kan maken. Volgend mij is het ook verplicht...
Hmmm tja...maar het is zo en zo niet mn dagelijkse auto straks..en dat het verplicht is weet ik niet eens :oops:

RE: Alfa Romeo 155 2.5TD WB '96

Geplaatst: vr apr 28, 2006 12:11
door Raimon
Rest de vraag: waarom in hemelsnaam een diesel?

RE: Alfa Romeo 155 2.5TD WB '96

Geplaatst: za apr 29, 2006 14:22
door Pinda
Tja dat is zomaar gekomen 8)

Toch leuk een dikke diesel met een gigantich koppel strax...een x wat andes dan een v6 of een 2.0 16v

RE: Alfa Romeo 155 2.5TD WB '96

Geplaatst: zo apr 30, 2006 17:58
door yuri 75 V6
Ben ik nou de enige die schuifbouten enge dingen vindt :?:

Re: RE: Alfa Romeo 155 2.5TD WB '96

Geplaatst: zo apr 30, 2006 17:59
door Dottore M
Ben ik nou de enige die schuifbouten enge dingen vindt :?:
Nee

RE: Alfa Romeo 155 2.5TD WB '96

Geplaatst: zo apr 30, 2006 18:14
door Roeltje 164
Ik heb ze ook en ze voldoen prima... :lol: , verder mooie dikke diesel met veel koppel, ligt ook in de 164.. :wink:

RE: Alfa Romeo 155 2.5TD WB '96

Geplaatst: zo apr 30, 2006 19:02
door harald
Schuif bouten zijn een alternatief.

Mits ze goed gebruikt worden zijn ze acceptabel.

Wat alleen er belangrijk is dat de naaf de juiste maatvoering tav van de velg heeft ivm uitcentrering anders blijft het trillen met
alle gevolgen van dien. (zeer grote kans dat het wiel los loopt)

Zelf ga ik altijd voor een goed passende velg.

Re: RE: Alfa Romeo 155 2.5TD WB '96

Geplaatst: zo apr 30, 2006 19:06
door ericj
Wel iets van "handgreep-achtigs" op de deur laten zitten hoor ! Als je onder water ligt met je auto, of het ding staat in de fik, dan is het wel fijn dat iemand hem van buiten open kan maken. Volgend mij is het ook verplicht...
Hmmm tja...maar het is zo en zo niet mn dagelijkse auto straks..en dat het verplicht is weet ik niet eens :oops:
Tja, staat een beetje onduidelijk in de keuringseisen, maar zo te zien is het niet verplicht:
De deuren van personenauto's moeten goed sluiten. De deuren die direct toegang geven tot de personenruimte, moeten op normale wijze vanaf de binnenzijde of vanaf de buitenzijde kunnen worden geopend.
(c) RDW (opgemaakt door RDW)
Er staat van binnen OF van buiten. Wanneer de wetgever had gewild dat ze zowel van binnen als buiten geopend moeten kunnen worden, stond er wel EN. Toch?

--
Eric

RE: Alfa Romeo 155 2.5TD WB '96

Geplaatst: zo apr 30, 2006 21:01
door Dottore M
Tja, klopt zo te zien...




en toch zou ik het niet doen

Re: RE: Alfa Romeo 155 2.5TD WB '96

Geplaatst: zo apr 30, 2006 21:26
door ravado
Ben ik nou de enige die schuifbouten enge dingen vindt :?:
Nee
enige twee...... :biggrin:

Niks engs aan hoor! maar onbekend maakt onbemind??????

Re: Alfa Romeo 155 2.5TD WB '96

Geplaatst: zo apr 30, 2006 23:04
door frankalfa
En ook maar ff de naafkappen vlak gemaakt nu nog ff plamuur erop en dan naar de coater...
Afbeelding

Groetjes

Dirk
He Dirk wordt een leuk project zo.
Maar ik begrijp dat je je velgen wilt laten poedercoaten? Als je de naafkappen gaat plamuren kunnen die iig níet gecoat worden...Bij poedercoaten worden je te coaten materiaal opgewarmd tot 180 gr C... :cry: En volgens mij kan plamuur daar niet tegen...
Dus, die zul je apart moeten spuiten denk ik...
Suc6 ermee, grtz, fRank