Pagina 1 van 2
Project: Alfa Novanta
Geplaatst: do jul 06, 2006 19:59
door Alfist Nick
Dag iedereen,
Ik zal me even voorstellen. Ik ben Nick, ik ben al een tijd alfist en op dit moment ben ik in het bezit van een Alfa 33 1.7 i.e. Sportwagon.
Sinds kort heb ik de gelegenheid gekregen om een nogal bijzondere Alfa 90 over te kopen en op te knappen.
Het gaat hier om een 2.0 V6 uit 1985. De carosserie is nog ongelofelijk hard (voor het feit dat hij 6 jaar buiten heeft gestaan) op wat kleine plekjes na.
De enige twee problemen zijn de motor en de meeste uitgedroogde rubbers van het onderstel.
De motor is namelijk zo'n 6 jaar geleden stil gevallen en omdat dit nogal een exotisch type is, is nog steeds niet bekend wat het probleem nou eigenlijk is.
Wat betreft de rubbers weet ik nog niet precies wat wel en wat er niet vervangen hoeft te worden. Daar kom ik nog op terug zodra alles uit elkaar ligt.
Verder is deze 90 zeker de moeite waard om op te knappen, ook omdat deze voorzien is van leer en airco.
Hier volgen alvast een paar foto's zoals hij er nu bij staat.
Groeten,
Nick
RE: Project: Alfa Novanta
Geplaatst: do jul 06, 2006 20:03
door ronald
Zo da's mooi!
Welkom hier op het forum en complimenten voor je auto keuze!
Weet je wat er zo ongeveer aan mankeert?
RE: Project: Alfa Novanta
Geplaatst: do jul 06, 2006 20:10
door Alfist Nick
Dat durf ik niet precies te zeggen. Het zou de brandstofpomp/ -relais kunnen zijn.
En het motormanagement schijnt ook een bekend probleem te zijn bij de 2- liter 6-cilinders.
Wat ik al wel weet is dat hij geen brandstofdruk krijgt.
RE: Project: Alfa Novanta
Geplaatst: do jul 06, 2006 20:16
door ronald
Is dat dat ding wat jaren bij Usato gestaan heeft?
Re: RE: Project: Alfa Novanta
Geplaatst: do jul 06, 2006 20:19
door Andretti Molletti
Dat durf ik niet precies te zeggen. Het zou de brandstofpomp/ -relais kunnen zijn.
En het motormanagement schijnt ook een bekend probleem te zijn bij de 2- liter 6-cilinders.
Wat ik al wel weet is dat hij geen brandstofdruk krijgt.
Ik ben inmiddels aardig bekend met dat geweldige magneti marelli systeem dus...
Het is technisch echt vele malen mooier dan welk Boschsysteem ook uit die tyd of zelfs 10 jaar later
RE: Project: Alfa Novanta
Geplaatst: do jul 06, 2006 20:21
door Alfist Nick
Ik geloof het niet. Mijn pa heeft 'm nu 6 jaar in bezit en daarvoor was een of andere Rob de eigenaar ervan.
RE: Project: Alfa Novanta
Geplaatst: do jul 06, 2006 20:24
door Alfist Nick
Ik heb alleen een italiaanse handleiding van het Magnetti Marelli systeem. Ik weet verder niet wat precies de storing is die deze motoren vaak hebben. Mocht iemand ervaring hebben met dit type motor+ elektronica dan hoor ik het graag
Re: RE: Project: Alfa Novanta
Geplaatst: do jul 06, 2006 20:27
door Alessandro
Ik geloof het niet. Mijn pa heeft 'm nu 6 jaar in bezit en daarvoor was een of andere Rob de eigenaar ervan.
Heb die auto een x-aanal jaren geleden gezien op Assen, was toen van Rob ja.
JW Dortland heeft ook zo'n 2.0 V6. Na veel gezeur met het Marelli systeem is die auto omgebouwd naar L-jettronic. Is misschien minder mooi in theorie, maar wel betrouwbaarder en zuiniger.
RE: Project: Alfa Novanta
Geplaatst: do jul 06, 2006 20:31
door Alfist Nick
Volgens mij is het ook niet zo heel veel werk om er gewoon een 2.5 of 3.0-blok in te lepelen. Of misschien zelfs wel een 2.0 V6 Turbo-blok
Verder wil ik ook wel het een en ander aan het onderstel vervangen/ upgraden tot zover mn budget het toelaat zegmaar
Weet iemand trouwens een adres voor onderdelen zoals rubbers van wielophanging tot bijvoorbeeld raamrubbers ( die zijn ook flink gekrompen en omhoog komen te staan)
Re: RE: Project: Alfa Novanta
Geplaatst: do jul 06, 2006 22:03
door Alfa eL
Is dat dat ding wat jaren bij Usato gestaan heeft?
Een grijze 2.0 V6 uit 1985, eigenlijk kan het gewoon niet anders denk je dan. Het enige verschil dat ik zo zie is dat die van Usato andere wielen had/heeft en begroeid is met mos.
Iig een mooi project
Succes
RE: Project: Alfa Novanta
Geplaatst: do jul 06, 2006 22:35
door yuri 75 V6
Ik vind dat inlaatspul van de 2.0 V6 zó gaaf he. Dat hoop ik ooit nog eens op de kop te tikken om wat mee te experimenteren.
Maak deze 90 maar mooi, dan heb je echt wat uniek gaafs!
Re: RE: Project: Alfa Novanta
Geplaatst: vr jul 07, 2006 00:06
door Andretti Molletti
JW Dortland heeft ook zo'n 2.0 V6. Na veel gezeur met het Marelli systeem is die auto omgebouwd naar L-jettronic. Is misschien minder mooi in theorie, maar wel betrouwbaarder en zuiniger.
Dat was geen gezeur van het MM systeem!!!
Dit systeem is vele malen beter en mooier dan Bosch... het vereist alleen wel vakmanschap!
Zie het maar als verschil tussen een simpel enkeltraps solex carbje en een setje dubbele webers
De inspuitregeling is een in de racerij erg bekende gasklep versus toerental regeling.
Hiervoor heeft MM destijds een gasklepssensor ontwikkled die de krap 90 graden gasklepverdraaiing omzet in een 8 bits digitaal signaal... schakelaartjes etc.. kwetsbaar maar zijn tijd ver vooruit.. Tot op heden heb ik geen gasklepsensor gezien die dat kan!!!
De 6 gaskleppen zijn een fantastisch gezicht, maar kwa diameter waarschijnlijk niet geschikt voor bv 3 liters.. helaas ..
Re: RE: Project: Alfa Novanta
Geplaatst: vr jul 07, 2006 00:55
door Alessandro
JW Dortland heeft ook zo'n 2.0 V6. Na veel gezeur met het Marelli systeem is die auto omgebouwd naar L-jettronic. Is misschien minder mooi in theorie, maar wel betrouwbaarder en zuiniger.
Dat was geen gezeur van het MM systeem!!!
je hebt zeker en vast gelijk, maar zo kreeg ik het te horen van JW zelf.
Hoe het ook is, de 90 is er wel aanmerkelijk zuiniger op geworden volgens JW en loopt prima met alle bosch rommel van de 2.5.
Ik ben er ook van overtuigd dat het een fantastisch mooi systeem is! Ziet er ook mooi uit.
Maar ja, als het niet goed meer werkt ben je zwaar de banaan.
RE: Project: Alfa Novanta
Geplaatst: vr jul 07, 2006 09:15
door KAS
Leuk. Nog een 90 rijder hier. Succes met restaureren en blijf foto`s plaatsen. Staat hij al geregistreerd bij het
90 register ?
Deze auto misschien?
Re: RE: Project: Alfa Novanta
Geplaatst: vr jul 07, 2006 12:36
door Alfist Nick
Leuk. Nog een 90 rijder hier. Succes met restaureren en blijf foto`s plaatsen. Staat hij al geregistreerd bij het
90 register ?
Deze auto misschien?
Ik denk niet dat dat dezelfde 90 is. Ik heb namelijk geen koplampsproeiers en wel meegespoten buitenspiegels.
Hij staat nog niet geregistreerd bij het 90 register. Dus dat zal ik maar eens doen.