Pagina 1 van 5

Restauratie Giulietta Spider 1962

Geplaatst: do nov 16, 2006 02:50
door Furrikain
De mensen die in het chatkanaal rondhangen, hebben intussen vast begrepen dat ik momenteel aan een Giulietta zit te prullen. Het project is nu echt van start gegaan en dus wordt het zo stilaan weer tijd voor het Vragen Van Irritante Belgen uurtje.

De wagen is van een bevriende restaurateur die z'n auto's verhuurt en avondschool Restauratietechnieken geeft. Ik heb zijn cursus vorig jaar afgerond, maar gezien de auto die dit jaar onder handen werd genomen, ben ik blijven plakken :P Intussen kan ik de eigenaar ook wel een vriend noemen en ik vond het dan ook geen drama om als "secretaris" aangesteld te worden, wat erop neerkomt dat ik de persoon ben waartegen ongeloof geuit wordt bij het mededelen van de onderdelenprijzen. :lol:

De eigenaar is niet zozeer een alfist (14 wagens waaronder 1 Alfa) en aangezien ik toch al rondhang hier, zoek ik het meeste uit qua onderdelen, originaliteit, blabla... , je kent het wel ;)

Maar goed, genoeg geluld, foto's en uitleg:

De patiënt:
Dear Mister -,

with reference to your request we are informing you as follows.

According to our documentation files, the chassis number AR 171813 originally corresponds to an Alfa Romeo Giulietta Spider (101.03), manufactured on the 19th January 1962 and sold on the 25th January 1962 to Alfa Romeo Inc. from Newark, U.S.A.

The body colour is red, with black or beige/grey interiors.

Yours, Sincerely

Marco Fazio

Automobilismo Storico Alfa Romeo
Archivio Storico

Antonio Magro
Vervolgens is ze in '67 in californië geregistreerd (lekker zonnig godzijdank [-o<) en ergens 10 a 20 jaar geleden naar Europa gekomen.

Zo stond ze al een 10 a 15 jaar te wachten op restauratie:
Afbeelding

Aangezien er ook tijdens de cursus aan gewerkt wordt, beschikken we over een leger van 15 man, handig bij het schuren ;):
Afbeelding

De hele auto is intussen plamuur- en grondverfvrij, aan deze wielkast hebben we intussen een vakkundig dichtgesmeerd gat van 3x3cm² gevonden:
Afbeelding

Er komt sowieso een nieuw front op, het huidige heeft al een hard leven gehad:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het slechtste nieuws: op de ronding boven de zijvleugel lag een centimeter plamuur en een vervangvleugel loopt maar tot onder deze ronding, dat wordt nog een sterk staaltje plaatwerk:
Afbeelding

Nog een verrassing aan het begin van de achtervleugel: een deuk+gat gerepareerd door een er een plaatje over te schroeven, gevolgd door een gezonde kwak plamuur :lol::
Afbeelding

We vermoeden dat ze maar 33000 originele miles op de teller heeft staan en gezien het feit dat de bodem echt kogelhard was, durf ik het wel te geloven. De remmen zijn al gereviseerd en zien er nog goed uit, de rest van het onderstel eigenlijk ook maar dit wordt toch serieus onder handen genomen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Het 1300 nord blok is in fantastische staat onder de kap aangetroffen, allicht is de vorige eigenaar al druk aan het poetsen geweest, de klepspeling was redelijk goed te noemen op het eerste zicht (aan de knoei geweest met gewone voelermaatjes), compressie was 7/7/7/6,6:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het luchtfilterhuis ontbreekt helaas en een nieuw kost 680$, een feit waardoor dre's nuttige tip ons zeker een te overwegen mogelijkheid lijkt: dubbele webers en 1600 nokkenassen.

Verder met nog wat anders aan de knoei geweest, het witte sierstuk van het stuur is in zeer slechte staat en een vervanging kost 100 a 200$, de moeite waard om het eens proberen na te maken, wordt nog vervolgd :P:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Dat is zowat wat ik van foto's heb tot nu toe, er komt hier ook nog wel een lijst gezochte onderdelen te staan (hoewel we al veel hebben) en ook een paar foto's van onderdelen die tot nu toe mysteries zijn (auto is gedemonteerd gekocht).

Oh ja, en eind juni moet ie af, dus we gaan hard ;)

Zowel tips als vragen zijn altijd welkom, hoewel ik van plan was zelf de meeste vragen te stellen :mrgreen:

PS: langste openingspost EVER :biggrin:

ENORME UPDATE:

De webserver waar de foto's stonden heeft een crash meegemaakt, vandaar dat dit topic op een laag pitje stond. Het is intussen een tijdje geleden dus ik moet even nadenken wat er allemaal al gebeurd is; maar wat vooral kan gezegd worden: intussen weten we dat de auto een FLINK ongeval heeft meegemaakt, wat het slechte front verklaart, samen met de slechte linker zijvleugel.

Ook hebben we aardig wat roest gevonden in de linkerdorpel, hier is veel nieuwe plaat ingekomen. Ook dit was duidelijk te wijten aan het ongeval. Uiteindelijk is dit ook de reden dat de auto voor de rest van de roest gespaard is gebleven, hij heeft heel lang ergens in een schuur winterslaap gehouden.

Plaatjes zeggen meer dan woorden, dus hier komen ze dan. Wat er dus gebeurd is: groot deel van de A-stijl vernieuwd, de zijvleugel is in delen losgeslepen en teruggeplaatst na het vervangen van de A-stijl, de dorpel is helemaal opengeweest en behandeld tegen de roest, ook een paar gaatjes in de wielkast en aan de kofferbak zijn gefikst:

Verrassing, dorpelroest:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kofferbakgepruts:
Afbeelding

Wielkast chirurgie:
Afbeelding

A-stijl amputatie en vervanging, samen met wat dorpelgefix:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Verder is er ook nieuw speelgoed gearriveerd, een splinternieuw front :D:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tellers uit elkaar gehaald, afgebroken bevestigingspunten vastgelast en de boel gepoetst/opgefrist:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bevestigingspunten van het dakframe moesten ook opnieuw worden ingelast na verwijderen van de roestbende:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En DAT was het zowat tot nu :P Allicht ben ik nog wat dingen vergeten, maar goed, het is even goed geweest met deze posting te editten :shock:

Voor de mensen die de boel liever met wat extra uitleg en gezwam lezen, er is ook een forum voor de restauratie aangemaakt dat te bereiken is op
http://www.rent-a-classic.be/forum.htm

Uiteraard ga ik proberen dit topic wat frequenter en met wat meer uitleg hier bij te houden, maar wat al gebeurd is en hier nog niet staat, kan je er daar even op nalezen als je zin hebt.

Zo, nu is het pas écht de langste openingspost ever :mrgreen:

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

Geplaatst: do nov 16, 2006 10:00
door alfasud1972
Mooie foto's ! Een luchtfilterhuis kan je best wel kopen voor minder dan 680 euro, ik zie ze regelmatig voorbij komen op eBay, maar probeer ook de oude Alfa onderdelen/Giulietta Specialisten eens. Moet zeker te doen zijn voor 200 euro of minder. Ik zou er zeker geen dubbele carbs en 1600 nokkenassen in zetten. Zoveel winst haal je daar niet uit. Daarnaast is ie nu nog helemaal origineel, dat heeft wel een meerwaarde. Succes !

Re: RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

Geplaatst: do nov 16, 2006 10:23
door Furrikain
Mooie foto's ! Een luchtfilterhuis kan je best wel kopen voor minder dan 680 euro, ik zie ze regelmatig voorbij komen op eBay, maar probeer ook de oude Alfa onderdelen/Giulietta Specialisten eens. Moet zeker te doen zijn voor 200 euro of minder. Ik zou er zeker geen dubbele carbs en 1600 nokkenassen in zetten. Zoveel winst haal je daar niet uit. Daarnaast is ie nu nog helemaal origineel, dat heeft wel een meerwaarde. Succes !
Op zich ben ik ook nogal een originaliteitsfreak, wat betekent dat ik perfect zou kunnen leven met dubbele carbs als ik weet dat ik de correcte stukken veilig in een kast heb liggen ;) Bovendien is het mijn auto niet en de eigenaar ligt er al helemaal niet van wakker.

Ik meen me te herinneren dat het motortje met enkele solex en 1300 nokkenassen nogal vatbaar zou zijn voor verbrande kleppen en dat overgaan op dubbele carbs technisch gezien zeker geen slecht plan is? Ik hoop dat dre het leest en het even correct kan verklaren, want ik weet bijlange niet genoeg over het nord blok om zulke dingen zomaar te zeggen eigenlijk :oops:

Voor de rest moeten de nokkenassen er toch nog uit wanneer de kleppen gesteld worden enz.. dus ligt de drempel een stuk lager om de modificatie te doen (nouja, ik heb het al meteen over kleppen stellen, eerst maar wachten op de compressietest volgende week).

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

Geplaatst: do nov 16, 2006 15:32
door Stefano
Ah, dat is de spider van de Ronny... 't Werd eens tijd dat hem aan ne echte auto begon :D. Precies nog wel wat werk aan, toen ik die ongeveer 3 jaar geleden gezien heb dacht ik dat die alleen maar moest afgebouwd worden. Blijkbaar betrouwde Ronny de plamuur (maskeer) kunsten niet en hij heeft spijtig genoeg precies gelijk gekregen. Nog veel succes en post hier maar wat foto's. Binnenkort kom ik jullie wel eens bezoeken.
Stefaan

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

Geplaatst: do nov 16, 2006 21:41
door kees artc6
Goed bezig Fur ! 8)

Re: RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

Geplaatst: do nov 16, 2006 23:01
door Furrikain
Ah, dat is de spider van de Ronny... 't Werd eens tijd dat hem aan ne echte auto begon :D. Precies nog wel wat werk aan, toen ik die ongeveer 3 jaar geleden gezien heb dacht ik dat die alleen maar moest afgebouwd worden. Blijkbaar betrouwde Ronny de plamuur (maskeer) kunsten niet en hij heeft spijtig genoeg precies gelijk gekregen. Nog veel succes en post hier maar wat foto's. Binnenkort kom ik jullie wel eens bezoeken.
Stefaan
Klopt, verbaast me ook niet dat iemand hem herkent, het giulietta wereldje is akelig klein in België ;) Van wie moet ik hem de groeten doen? :) Idd tijd dat hij eens aan een "echte" auto begon, ik speel dus de zeurende alfist die het ding origineel probeert te houden, tot ieders (on)genoegen :biggrin:
Goed bezig Fur ! 8)
Dat valt nog te bekijken natuurlijk, maar ik hoop dat alles volgens plan verloopt ja, zeker bij het vervangen van het front; bedankt voor de goeie hoop :mrgreen: En hij is helaas niet van mij hoor kees, maar ik ben wel alle opgedane ervaring gretig aan het opstapelen, na dit jaar ga ik mezelf moeilijk kunnen bedwingen wat betreft zo'n reusachtig Alfa-project-met-absurde-onderdelenprijzen =P~

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

Geplaatst: do nov 16, 2006 23:42
door Stefano
Project zal wel in orde komen bij de Ronny, als je ziet wat hij gepresteerd heeft bij die mercedes sl. En ondertussen is hij dan ook de onderdelenprijzen gewend, want die zullen bij beide wagens ver in elkaars buurt liggen. Je mag hem de groeten doen van Stefaan, hij heeft mij overlaatst nog gebeld om mij een alfa aan te bieden spijtig genoeg betrof het den deze niet. Anyway nog veel succes op syntra, zijn de pintjes daar nog altijd zo democratisch geprijsd (1 euro)? :D

Re: RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

Geplaatst: do nov 16, 2006 23:47
door Furrikain
Project zal wel in orde komen bij de Ronny, als je ziet wat hij gepresteerd heeft bij die mercedes sl. En ondertussen is hij dan ook de onderdelenprijzen gewend, want die zullen bij beide wagens ver in elkaars buurt liggen. Je mag hem de groeten doen van Stefaan, hij heeft mij overlaatst nog gebeld om mij een alfa aan te bieden spijtig genoeg betrof het den deze niet. Anyway nog veel succes op syntra, zijn de pintjes daar nog altijd zo democratisch geprijsd (1 euro)? :D
We brengen intussen onze eigen pintjes mee :lol: Toevallig dat je het zegt, af en toe zegt hij wel eens: "de onderdelenprijzen zijn hetzelfde als bij de sl, maar de verkoopswaarde achteraf ligt de helft lager" ;)

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

Geplaatst: vr feb 09, 2007 22:28
door Furrikain
En nog meteen een update erachteraan: het sterk gedeukte front is intussen ook losgeslepen, in de loop van de komende weken komt het nieuwe front erop.

WARNING: niet geschikt voor gevoelige kijkers :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals je kan zien is het project zonet pas écht hardcore begonnen :P

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

Geplaatst: vr feb 09, 2007 23:11
door Kurp
Een serieus project! Wat een werk. Maar deze auto's zijn het waard.
Als je evt. nog bepaalde onderdelen zoekt, mijn broer heeft nog een gestrand Giulietta-project staan :wink:

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

Geplaatst: vr feb 09, 2007 23:32
door siegerdehaan89
Dat is serieus :o


GOED HOOR!!!!! Dit zijn echt mijn lievelings Spiders van rond die tijd!!! :D :D

Re: RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

Geplaatst: vr feb 09, 2007 23:56
door Furrikain
Een serieus project! Wat een werk. Maar deze auto's zijn het waard.
Als je evt. nog bepaalde onderdelen zoekt, mijn broer heeft nog een gestrand Giulietta-project staan :wink:
:!:

Er zijn inderdaad nog redelijk wat onderdeeltjes die ontbreken hier en daar, zo uit m'n hoofd even: luchtfilterhuis, scharnieren motorkap, zijspiegeltje, ruitenwisservloeistofzakje VDO, claxonmechanisme en evt. claxondop, 1 koplamp, 1 Borrani velg (we hebben nu 3 Borrani's en 1 Fergat). Verder missen we nog het slot van het handschoenenkastje, de correcte Pininfarina zijschildjes, sigarettenaansteker + houder + asbakje, een dashboard schakelaar (zit maar 1 type schakelaar op, dus euh.. dát type dus :P). Er zijn vast nog een paar dingen die ontbreken, maar om budgetaire redenen staat het aankopen in grote getale even op een laag pitje. Heeft je broer toevallig wat van deze zaken liggen? Is totaal geen haast bij overigens, ik weet ook niet hoe ver je van de Belgische grens woont.

Zowat alle rubbers van de wagen zijn reeds nieuw bij elkaar gesprokkeld, wat er nog ontbreekt aan dure items zijn de zetelopvulling en hoezen, de tonneaucover en de kap, maar dat is voor later.
Dat is serieus :o


GOED HOOR!!!!! Dit zijn echt mijn lievelings Spiders van rond die tijd!!! :D :D
Bedankt voor de complimenten, inderdaad een serieus project. Gelukkig wordt de boel ook overzien door iemand met meer dan genoeg ervaring. Je steekt bij dit soort dingen hééél veel op, echt een buitenkans om mee te kunnen maken.

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

Geplaatst: za feb 10, 2007 00:24
door Dinky Boy
Wow, dat vergt doorzettingsvermogen...


Ook serieus: ik zie allerhande powertools en plaatstaal; waarom draagt niemand handschoenen?

Re: RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

Geplaatst: za feb 10, 2007 00:40
door Furrikain
Wow, dat vergt doorzettingsvermogen...


Ook serieus: ik zie allerhande powertools en plaatstaal; waarom draagt niemand handschoenen?
Omdat we voor de foto's natuurlijk een professioneel handmodel hebben ingehuurd, ga je je investering toch niet verbergen met handschoenen? ;)

Nee, goeie vraag eigenlijk, ikzelf heb ze altijd aan als ik met powertools in m'n poten zit, maar ik heb eigenlijk niet veel keuze, met m'n delicate kunstenaarshandjes. :lol:

De rest van het gezelschap zijn natuurlijk stoere bonken die door de week op een piratenschip werken, die kunnen het wel hebben :mrgreen: Er zijn er wel genoeg hoor die handschoenen dragen, laten we het een onfortuinlijk toeval noemen dat enkel de lot tartende lieden op deze foto's staan :o

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

Geplaatst: za feb 10, 2007 10:20
door Marley164
RESPECT :!: dit is nou met recht een restauratie van een schitterend model Alfa 8) Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat 8) 8) :D