Gebruikersavatar
Beezztie
Full Member
Full Member
Berichten: 437
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 20:03
Locatie: Barendrecht
Contacteer: Website

Verlagen 75 door verstellen torsies

di dec 12, 2006 13:33

Goed, heeft me wat moeite en ergernis gekost maar met de goede spullen en de juiste beschrijving is het echt kinderspel!

Stap 1:
Plaats de voorkant op steunen en verwijder voorwiel.

Stap 2:
Maak de schokdemper aan de onderkant los (twee moertjes) en maak stabilisator los van onderste draagarm (gaat wat makkelijker als je het de beugels aan de voorkant van de stabi ook losmaakt).

Stap 3:
Zorg dat je een kogeltrekker hebt (ik moest het exemplaar dat ik heb gekocht wat slijpen om hem om de fusee te kunnen klemmen). Krik de onderste draagarm iets op. Haal de splitpen weg en draai de moet van de fusse. Plaats de kogeltrekker op de onderste draagarm en draai de fusee los (gebeurde met een lichte knal bij mij)
Draai vervolgens de bovenste draagarm met remschijf schuin naar boven weg en plaats er een steun onder (anders komt ie net zo hard weer terug..)

Stap4:
Laat de kriksteun vieren zodat de onderste draagarm vrij in de lucht hangt. Alleen de torsiestaaf zorgt er nu voor dat de arm niet naar beneden klapt. Meet de afstand tussen de onderkant arm en vloer op. Er van uitgaande dat je de wagen wilt verlagen moet de afstand straks groter worden.

Stap 5:
Verwijder de dop aan het uiteinde van de torsiestaaf onder de wagen. Markeer de torsiestaaf eerst. Op de bus waar de torsie in zit zitten inkepingen, merk de torsiestaaf ter hoogte van deze inkeping. Plaats op een M10 bout met een fijne (1.25) draad! Geen standaard Gamma bout, kan uit ervaring vertellen dat dit niet pakt! een ring die groot genoeg is om het gat voor de torsie af te dekken, daarvoor eerst een moet uiteraard. Draai de bout in de torsie en trek die vervolgens door de moer te draaien naar achteren. Bij mij ging het vrij soepel, heb wel vooraf een paar keer goed met WD40 gespoten. Op zeker moment heb je een bus nodig om over de bout te zetten omdat de torsie tegen de rind loopt. Ik heb daar de houder van een splitpen voor gebruikt, gat was precies groot genoeg! De voorkant van de torsie komt het eerst los, de achterkant trek je er fan zo uit.

Stap 6: Zorg dat je de torsie nog een keer extra markeert, je zult overigens ahgi de af fabiek markering ook zien zitten. Bepaal nu hoeveel tandjes jewilt verlagen, 1 tandje is ca. 1,5 mm. Ik hehb7 tandjes gedaan. De linker torsie (van achteren gezien!) draai je rechtsom dus met de klok mee, de rechter linksom of tegen de klok in. Duw de torsie eerst achter op de juiste plaats en schijf hem er dan voor in (door met de krik de arm wat hoger of lager te zetten valt de torsie er vrij soepel in. ! Meet nu of de afstand tussen onderkant arm en vloer overeenkomstig de gewenst verlaging is gestegen!
Tik de torsie nu van achteraf weer terug."

Stap 7: Laat de fusee weer zakken in de bovenste draagarm (althans het "aanhangsel" dat daar aan vast zit, weet niet hoe dat heet?!) en tik van boven op de onderste arm om deze op de juiste plek te krijgen. Draai fusee vast en plaats splitpen. Maalk stabi weer vast en tot slot de schokdemper.
Wiel bevestigen en laten zakken, klaar is Kees! Denk dat je er een 1,5u per kant voor uit moet trekken, na de vierde keer lukte het me in een klein uurtje.. 8)
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Verlagen 75 door verstellen torsies

di dec 12, 2006 15:32

Helemaal goed! =D> Zie je nu wel, dat je het zelf kunt. :thumbs:

Enige opmerking die ik wil plaatsen is, dat dit een manier is (wel een goede) om de voorzijde te verlagen. Er is/ zijn nog andere manieren.
Zelf heb ik voorheen de voorste draagarmen helemaal losgehaald. De laatste keer ook niet meer. Als alles mooi ganbaar is is dit wel DE methode.
Vaak zit de torsie muurvast in het chasis, dan ontkom je er dus niet aan om de draagarm te demonteren. Dan kun je voor lekker de torsie naar achter meppen. :twisted:
Enig nadeel is dat je zo dus automatisch ook je camber negatiever maakt. Maar dat is eigenlijk geen nadeel. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Beezztie
Full Member
Full Member
Berichten: 437
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 20:03
Locatie: Barendrecht
Contacteer: Website

Re: RE: Verlagen 75 door verstellen torsies

di dec 12, 2006 15:52

Helemaal goed! =D> Zie je nu wel, dat je het zelf kunt. :thumbs:

Enige opmerking die ik wil plaatsen is, dat dit een manier is (wel een goede) om de voorzijde te verlagen. Er is/ zijn nog andere manieren.
Zelf heb ik voorheen de voorste draagarmen helemaal losgehaald. De laatste keer ook niet meer. Als alles mooi ganbaar is is dit wel DE methode.
Vaak zit de torsie muurvast in het chasis, dan ontkom je er dus niet aan om de draagarm te demonteren. Dan kun je voor lekker de torsie naar achter meppen. :twisted:
Enig nadeel is dat je zo dus automatisch ook je camber negatiever maakt. Maar dat is eigenlijk geen nadeel. :wink:
Ik had idd de mazzel dat de torsie goed loskwam, heb daar ook andere verhalen over gelezen!
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Verlagen 75 door verstellen torsies

di dec 12, 2006 17:02

:thumbs: Goed bezig.

Duidelijke uitleg en een waardevolle toevoeging voor het forum.


Deze en de beschrijving die ik (1 tandje lager ca. 4,5 cm) had gemaakt, maakt het nu voor iedereen mogelijk (mits juiste gereedschap) om zn transaxle te verlagen).

Andretti Molletti

RE: Verlagen 75 door verstellen torsies

di dec 12, 2006 18:37

Prima heren, maar vergeet niet te vermelden dat bij het verlagen een uitspoor ontstaat en je dus moet uitlijnen!

Gelukkig is daar het KBtje voor ;)

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Verlagen 75 door verstellen torsies

di dec 12, 2006 18:58

Prima heren, maar vergeet niet te vermelden dat bij het verlagen een uitspoor ontstaat en je dus moet uitlijnen!

Gelukkig is daar het KBtje voor ;)
Om uit te lijnen? Dat t met 2 touwtjes kon wist ik ,maar met een Kbtje...?? :jumping:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 683
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

RE: Verlagen 75 door verstellen torsies

di dec 12, 2006 19:01

:thumbs: ik ga me ook eens amuseren binnenkort!

maarre bij verlaging ontstaat automatisch camber als ik het goed gelezen heb, nou weet ik (uit KB dré :D ) dat er voor sportief / race gebruik nog een extra 6mm (o.i.d.) tussen de draagarm en het chassis wordt gelegd, maar op hoeveel camber kom je dan uit?
kortom, als je hem verlaagd (35mm? ofzo) zit je dan niet gelijk al aan die paar graden camber?

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Verlagen 75 door verstellen torsies

di dec 12, 2006 19:08

Nou lijkt mij 6 mm ietje veel....

Per 1 tandje voor zou je 2,5 mm eraf moeten halen.
Doe je dat niet dan zou je op 8,5 mm uitkomen.

Mijn wielen staat bij 1 tandje verlagen al scheef eronder :roll:

Afbeelding

Andretti Molletti

Re: RE: Verlagen 75 door verstellen torsies

di dec 12, 2006 20:27

:thumbs: ik ga me ook eens amuseren binnenkort!

maarre bij verlaging ontstaat automatisch camber als ik het goed gelezen heb, nou weet ik (uit KB dré :D ) dat er voor sportief / race gebruik nog een extra 6mm (o.i.d.) tussen de draagarm en het chassis wordt gelegd, maar op hoeveel camber kom je dan uit?
kortom, als je hem verlaagd (35mm? ofzo) zit je dan niet gelijk al aan die paar graden camber?
Als je max gaat met de standaard bouten kom je tegen de 3,5 graden camber uit..
Dat is met de juiste hoeveelheid toespoor goed te rijden, maar voor op de openbare weg iets te..
Er is geen regel hoeveel mm een graad camber verandering geeft, maar je zou het wel kunnen uittesten natuurlijk..(rekeken is ivm de verdraaiing van alle punten te complex)
Op de openbare weg kun je denk ik beste met ongeveer 1,5 graden camber rijden en een paar mm totale toespoor..
Meten van het camber doe je met een schietloodje of een elektronische waterpas zoals in het Kb getoond.

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 683
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

RE: Verlagen 75 door verstellen torsies

di dec 12, 2006 21:44

bouten van de turbo zijn ook in mijn bezit 8)
maar bedankt voor je uitleg! dan ga ik voorlopig even voor 1.5 graad!

Gebruikersavatar
Beezztie
Full Member
Full Member
Berichten: 437
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 20:03
Locatie: Barendrecht
Contacteer: Website

RE: Verlagen 75 door verstellen torsies

wo dec 13, 2006 00:11

Zou je voor de verlaging die ik heb toegepast, ca 1,5cm al opnieuw moeten uitlijnen?
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1598
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

Re: RE: Verlagen 75 door verstellen torsies

wo dec 13, 2006 00:35

Zou je voor de verlaging die ik heb toegepast, ca 1,5cm al opnieuw moeten uitlijnen?
ja,je wielen staan zowiezo al anders nu

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Verlagen 75 door verstellen torsies

wo dec 13, 2006 00:52

Uitlijnen, ook al zoiets wat je zelf prima kunt. Hartstikke leerzaam en je kunt er mee experimenteren, en je hoeft geen bandenboer meer te betalen die je dan een bal uitdraait.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Beezztie
Full Member
Full Member
Berichten: 437
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 20:03
Locatie: Barendrecht
Contacteer: Website

Re: RE: Verlagen 75 door verstellen torsies

wo dec 13, 2006 07:57

Uitlijnen, ook al zoiets wat je zelf prima kunt. Hartstikke leerzaam en je kunt er mee experimenteren, en je hoeft geen bandenboer meer te betalen die je dan een bal uitdraait.
Hmm, volgende uitdaging misschien, krijg de smaak te pakken!!
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

RE: Verlagen 75 door verstellen torsies

wo dec 13, 2006 08:27

Ik ga dit binnenkort ook maar eens uitproberen. Met één klein verschil, ik ga de torsiestangen de andere kant op draaien. Klinkt voor sommigen misschien idioot in de oren maar ik ga m'n 75 dus verhogen. De spatbordrand hangt nu aan de voorzijde een paar cm lager als de bovenkant van de band. Leuk voor op het circuit misschien, zo laag maar, op de openbare weg heb je er niets aan, elke drempel is voor mij en ik heb het idee dat de wegligging een stuk beter kan. Zo aan de wielstand te zien is er gewoon lukraak verlaagd, zonder verder na te denken over het veranderen van camber en sporing.

Terug naar “Projecten”