Pagina 1 van 11

Project alfa 75 Ts -

Geplaatst: vr mar 16, 2007 18:20
door Frederico
Alfisti,

Heb al een tijdje een 75 ts staan en die wil ik gaan opknappen.
Heb de volgende plannen:

Hemel vernieuwen / stofferen check

Hoedenplank stofferen (check)
Andere stoelen voor

Nieuwe bougiekabels (check)
Mistlichten inbouwen (check)
Middendemper vervangen, door wat nog niet bekend..orgineel of pijp (check)
Kriksteunen aanpakken (check)
Wielkast randen aanpakken (check)
Dorpels nazien (check)

Roest onder achterruit (check)

Vandaag de wielkastverbreders is weg gehaald... :cry:

Afbeelding
Afbeelding
rechterkant

Afbeelding
hier heb ik al een deel weggeslepen,

Vroeg me af of de rand die in het midden over is gebleven ook wel roestvrij is ??

Hier is waar de 3 plaatwerken bij elkaar kome en gepuntlast is zo te zien.. :roll: :?:
Morgen de skirts ook verwijderen om te zien hoe het met de dorpels staat..

Welke werkvolgorde is het beste ??
Dit is de eerste keer, op zich lijkt het me een redelijke klus. Dus de tips en adviezen zijn van harte welkom..

RE: Project alfa 75 Ts

Geplaatst: vr mar 16, 2007 20:48
door AlfettaOwner
Damn hij dat is niet gering :shock: :shock:
ben ik blij dat ik geen skirts heb 8)

Je zult eerst de binnenspatbord rand moeten repareren en dan de buitenste.
Ga je voor overzetstukken of stukjes inlassen?

RE: Project alfa 75 Ts

Geplaatst: za mar 17, 2007 01:19
door Frederico
@alfetteowner... Dat weet ik nog niet...
Lijkt me het beste eerste het gehele binnescherm te lassen en dan het buiten plaatwerk aan te pakken. Wat is het verschil??

Ik ben nog een leek op dit gebied, jmmr genoeg :oops:
Maar ik wil de klus aangaan... :lol:

De stappen die ik moet ondernemen zijn het meest van belang.. :!:

Maar denk ook dat het het beste is om ook gelijk even de skirts los te halen..

Ik vind het trouwens ook zonde om hem weg te doen vanwege deze roestvorming, misschien verkijk ik me erop..
Jullie mening??

Misschien toch eens verder kijken naar een iets hardere koets..... :?

Re: RE: Project alfa 75 Ts

Geplaatst: za mar 17, 2007 09:41
door AlfettaOwner
@alfetteowner... Dat weet ik nog niet...
Lijkt me het beste eerste het gehele binnescherm te lassen en dan het buiten plaatwerk aan te pakken. Wat is het verschil??:?

Als jij met binnenscherm het zelfde bedoelt als ik met binnenspatbord rand........................ :wink:


De keuze om naar een hardere carros. te kijken is eentje die je van te voren goed moet afwegen.

Deze gaat tijd en geld kosten.
Als het interieur goed is, tech. 99% en daarnaast de roest/rotte plekken verborgen plekken zijn zodat je niet zichtbaar hoeft te spuiten valt het reuze mee.
Spuiten (uitbesteden is duur).

Een andere gave 75 TS zal duurder zijn in aanschaf!

RE: Project alfa 75 Ts

Geplaatst: za mar 17, 2007 11:25
door Steven 33
Leuk topic, zeker het verhelpen van de reost op de schermen. Ik op mijn alfetta op precies dezelfde plekken rest, zie Afbeelding.

En ook ik ben een leek, ben dus benieuwd naar manier van schuren (korrelgrootte van papeier etc) , verschillende te gebruiken soorten plamuur, verf.....noem maar op!

Groet
Steven

RE: Project alfa 75 Ts

Geplaatst: za mar 17, 2007 11:40
door frankalfa
Frederico, harde koetsen (los te koop) zijn er niet of nauwelijks...Is dan ook een utopie om te hopen/zoeken op/naar een knetterharde koets om je eigen techniek /interieur etc in over te bouwen... :cry:
Face it; wanneer wordt een 75 afgebroken tot er alleen nog een kale koets staat? Juist> voor de onderdelen, als ie te slecht is om dicht te lassen of wanneer ie schade heeft...
Denk aub ook niet dat bouwjaar nog wat uitmaakt; heb bv 88ers gezien die qua plaatwerk beter waren dan 92ers... :?

Zoals AO ook schrijft; 90% van je 'to do' plekken zitten uit t zicht, hoeft dus qua afwerking en spuitwerk geen 10 te zijn maw kun je lekker zelf aan hobbyen (lees: ervaring opdoen) 8)
Mijn advies, zelf dichtlassen en afwerken, je doet er een hoop ervaring mee op... :wink:
Maak vooraf een inventarisatie van wat waar moet gebeuren.
Suc6, grtz,fRank

RE: Project alfa 75 Ts

Geplaatst: za mar 17, 2007 11:55
door stephen
hoi

als je er nog niet zo heel veel ervaring mee heb , eerst maar inventariseren wat er nog mee aan werk aan zit :?

als de wielkasten rot zijn ,dan ook maar dorpels en kriksteunen checken.

als je zelf kunt lassen,zou ik zeggen gewoon proberen, en kijken hoe ver je komt,lukt het niet naar het zin,kun je hem altijd nog als donor gebruiken .

maar eerst plaatwerk doen voor er technisch geld in te pompen :wink:

harde koetsen bestaan wel,heb er zelf ook ,1 orginele ongelastvan 1988,had wel 12 jaar binnen stil gestaan,met wat technische klussen

iig succes ermee

RE: Project alfa 75 Ts

Geplaatst: za mar 17, 2007 15:15
door Frederico
Dus eerst maar eens kijken wat er allemaal gedaan moet worden..

Kriksteunen
Wielkastranden
Reserve wielbak (geheel andere erin)
Dorpels bekijken
Plekjes onder achterlicht

Paravan is roestvrij..

Btw, mijn interieur is zeer netjes op een gaatje in de bestuurdersstoel na.
Hemel en hoedenplank alleen bekleed, dat deed op zich zelf al wonderen. :lol:

Maar even relativeren.... :?

Het gaat nu om het plaatwerk.. Het geen wat niet te zien is wil ik inderdaad zelf doen.
Ook de plekjes onder de achterlichten. links is hij net door het plaatwerk heen, rechts oppervlakkig

Kriksteunen inlassen zal lastiger worden. Ik ga voor alleen een plaat inlassen i.p.v een andere kriksteun inlassen.

Ooit wil de auto toch nog helemaal over laten spuiten...

Harde koets zoeken, maar uit mijn hoofd gezet :P

@alfettaowner ja bedoelde het zelfde... binnenspatbord 8)

RE: Project alfa 75 Ts

Geplaatst: za mar 17, 2007 16:51
door KAS
Om dit te kunnen restaureren moet je wel een potje kunnen lassen hoor. Niet echt voor een beginnend bak en brader. Afkitten die open delen en de plasticranden weer monteren. Je ziet er niets van en je kan voorlopig gaan rijden. Als je over een tijdje nog enthousiast bent dan kun je als nog de boel repareren. Je krijgt het niet strak zonder het complete achterscherm te spuiten. En bij rood weet je het dan wel. Dat wordt een complete spuitbeurt. Kofferbak, kriksteunen en drempels is wel goed te doen. Dat komt niet in het zicht.

RE: Project alfa 75 Ts

Geplaatst: za mar 17, 2007 17:39
door Frederico
Wordt een beetje lastig om die verbreders weer te monteren, met maar 1 bevestigingspunt... :roll:

Maar je hebt wel gelijk... het is een lastige klus, maar wil het liefst toch proberen...

update:

Linker skirt gedemonteerd en het plaatwerk hier achter was nog punt gaaf ook bij de kriksteunen en aan de achterportier tegen de wielkastverbreder aan.

De rechterkant komt morgen (18-03-'07).

Maandag maar om assteunen om beter te werk kunnen gaan.

RE: Project alfa 75 Ts

Geplaatst: zo mar 18, 2007 18:49
door Frederico
De rechter skirt verwijdert en bij de achterste kriksteun een rotte plek.. Dan in het midden ook nog een rotte plek, waarschijnlijk doordat hier een schroef was gebruikt om de skirt te bevestigingen.

Voorste kriksteun ook slecht, maar dat wist ik al.

Hoe kan ik eigenlijk nagaan of de dorpels Oke zijn? :roll:

RE: Project alfa 75 Ts

Geplaatst: zo mar 18, 2007 19:08
door giulia-tom
10 tegen 1 dat de konten van jouw dorpels ook eraan zijn (dit na jouw spatbordranden gezien te hebben) Water wil graag naar beneden en doet dit ook (kijk maar de roestsporen over de skirt heen.)

Het middel is de skirts verwijderen en te kijken naar dikke zwelplekken. Ook in het midden willen de dorpels nog wel eens... bij een 75 is het bijna altijd feest. Maar ja: heb je ook een hobby voor hè?? :wink:

Kijk goed naar de foto: Dit is een novanta maar heeft indentiek last van deze standaardplekken:

Afbeelding

Rechts zie je ook het midden van de dorpel (en over een novanta zitten ook dorpelkappen)

Die plekken op de binnenschermen is ook vaak Bingo (constructie gebrek - vragen om roest ellende) Maar ja - te lassen is alles natuurlijk

RE: Project alfa 75 Ts

Geplaatst: zo mar 18, 2007 19:30
door matthijs
Hey
Even wat lastips als je het besluit te lassen

De wielranden zijn het lastigst, de rest gaat wel.

Voordat je begint is het ontzettend belangrijk dat je het helemaal kaal maakt tot op zeker 3 cm rond de te lassen delen. Daarbij moet je oppassen dat je niet vrolijk met de schuurschijf aan de gang gaat want je materiaal wordt dan al snel te dun. Het kaal halen en verdere voorbereiden is veruit het meeste werk. Als je de boel kaal hebt gemaakt moet je de erin te lassen delen netjes op maat maken. Gebruik het liefst vervangings delen waar je de benodigde stukken uitslijpt. Normaal plaatwerk op maat maken en zetten/kloppen is niet echt makkelijk voor beginners.

nog even een edit. Als je een vervangings spatbord rand koopt, las dat ding er nooit helemaal in, gebruik alleen hetgeen je nodig hebt. Als je zo'n hele rand erinlast gaat de boel gegarandeerd krom trekken. Bespaar ook niet op een vervangings deel voor de binnenkant. Het binnen spatbord is verreweg het klotigste deel om te doen, het heeft een lastig na te maken vorm en je kan er ontzettend slecht bij. Aan mij kan je precies horen of ik daar mee bezig ben aan het gevloek, je staat constant zelf in de brand.

Wat erg makkelijk werkt is een verzet tang. Een investering die je terug verdient. Ik weet dat er simpele bestaan in de vorm van een tang maar ik heb alleen nog maar de pneumatische versie in mijn handen gehad. Deze tang maakt een klein verzetje in de rand van je plaatwerk zodat je de twee oppervlaktes van het plaat materiaal op gelijke hoogte krijgt. Bovendien is de kans kleiner dat je erdoorheen fikt met je lastoorts, je zal merken dat dit het lastigste is van het lassen. Je kan dit voorkomen door het te lassen plaatwerk goed tegen elkaar aan te drukken. Een spleet tussen te lassen delen geeft vak een gat als resultaat je moet namelijk je warmte kwijt kunnen. Gebruik een ligt las apparaat met dunnen draad. Als je een plaatje op maat hebt gemaakt hecht je het eerst op wat plekjes aan daarna leg je de naad deels, of helemaal dicht. Ik heb het hier uiteraard over mig lassen dus CO2 gas met draadaanvoer. Acytileen en electrode lassen is voor de beginner te lastig, bovendien moet je onheroepelijk spuiten erna want er komt veel warmte en/of gespetter vrij bij beide methodes. Tig lassen vind ik persoonlijk het mooist maar dat is nog moeilijker en duurder.

Bij het dichtlassen komt het probleem van het krom trekken. Weer een moeilijkheid van plaatwerken. Je kan dit op verschillende manieren voorkomen. Leg kleine hechtlasjes met tussenposen van 1 a 2 cm. Dit is geen probleem als het niet over apk punten gaat, bij bijvoorbeeld dorpels en kriksteunen heb je met regels te maken ik geloof cm wel lassen en cm niet is voldoende maar dat weet ik niet precies. Je kan ook natte kranten proppen achter de te lassen delen en regelmatig het materiaal koelen. Bij dorpels en bodemdelen maakt het niet zoveel uit, dat kan je lekker dichtbakken maar bij je spatbord randen moet je heel voorzichtig te werk gaan met veel geduld. Goede plaatwerkers kunnen krom getrokken plaatwerk met kloppen en krimpen dmv snel afkoelen helemaal recht krijgen maar en beginner en zelfs een gevorderde kan dit niet, komt nog eens bij dat je dan zekler moet spuiten erna.

Het nabewerken is natuurlijk ook belangrijk. Veel mensen maken de fout dat ze na het lassen als een gek met de slijptol aan de gang gaan. Het resultaat; krom plaatwerk. Doe dit heel voorzichtig, misschien zelfs slechts met een karoserievijl. Als het niet zichtwerk is dan slijp ik zelfs mn lassen helemaal niet maar vul ik de oneffenheden op met een goede kit, wel eerst even menie erop want onder kit kan het prima roesten. Ik heb laatst loodmenie gebruikt, machtig mooi spul. Let ook op dat je geen waterbasinnetjes creeert bijvoorbeeld een dorpel helemaal dichtlassen. Nu zitten er bij een 75 gelukkig wel gaatjes voor de bevestiging van de side-skirts. Kijk ook even naar holle ruimte conserveer middeltjes, er is van alles te koop op dat gebied.

Ga niet te veel met tectyl aan de gang en helemaal niet op blank plaatwerk. Tectyl droogt uit en dan roest het in eens 2 keer zo snel eronder omdat het dan vocht opneemt. Tectyl kan wel over een goede menie laag of laklaag want een voordeel van tectyl is dat het toch een beetje steenslag en dergelijk dempt.

Samengevat:
-goed blank maken
-vervangingsplaatwerk regellen
-netjes pasmaken
-lassen met mig zonder er teveel warmte in te brengen
-goed nabewerken dus niet met tectyl op blank materiaal

succes

RE: Project alfa 75 Ts

Geplaatst: zo mar 18, 2007 21:16
door Frederico
@matthijs... zo dat is een mooie interpretatie van het restaureren van plaatwerk :D Bedankt in ieder geval voor de uitleg, zal ik zeker veel aan hebben De stappen die nu uitgevoerd moeten worden zijn nu bevestigd :wink:

@giulia-tom... En indd de rechter dorpel is in het midden goed aangetast en zijn 'kont' ook :(
De linker dorpel is gelukkig hard!

Vraag:

Is er plaatwerk voor te koop, gedoeld op de binnenschermen(in de goede vorm)? Of gewoon naar de ijzerboer (school :D) voor de juiste staalsoort en dikte.

Wat is er aan te raden wat staalsoort betreft? dikte ? zelfde maat?
Het plaatwerk bij de kriksteunen wordt aangeraden iets dikker te nemen..

RE: Project alfa 75 Ts

Geplaatst: zo mar 18, 2007 21:19
door Frederico
Eerst maar eens richten op het kaal maken rond de plakken en roest verwijderen.
Btw. binnenscherm vind ik moeilijk in te schatten als het gaat om verwijderen van materiaal in de vorm van roest/vliegroest