Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 497
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

GIULIA 3.0 V6 TRANSAXLE

di sep 25, 2007 10:22

hier ook maar eens mijn project plaatsen.

mijn guiliaatje heb ik al een jaar of 8, en ik wilde er iets speciaals van maken.
lang overwogen om er een 2.0 in te bouwen, maar toch de knoop doorgehakt om er het mooiste blok van alfa er in te bouwen.
de V6 van de 75.
omdat de V6 zwaar is, besloten om de bak achterin te plaatsen, om de gewichtsverdeling beter te krijgen.
mijn project is te volgen op het alfaspeed forum.

http://www.alfaspeed.nl/phpforum/viewto ... 00&start=0
Laatst gewijzigd door jan 75 op zo dec 27, 2009 15:46, 2 keer totaal gewijzigd.
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: GUILIA 3.0 V6 TRANSAXLE

di sep 25, 2007 10:48

Je wist het al, ik vind het super gaaf. Wat heet, het coolste project ever! :blue_cool: :thumbs:
best of both worlds enzo.......
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: GUILIA 3.0 V6 TRANSAXLE

di sep 25, 2007 11:06

Het zal niet de best sturende Alfa worden, maar gaaf is het zondermeer wel :thumbs:
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: GUILIA 3.0 V6 TRANSAXLE

di sep 25, 2007 11:37

Het zal niet de best sturende Alfa worden
Dat zou nog wel eens heel erg kunnen mee vallen
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

Re: RE: GUILIA 3.0 V6 TRANSAXLE

di sep 25, 2007 11:44

..
Dat zou nog wel eens heel erg kunnen mee vallen
Het is maar wat je verwacht. Tenzij je het schutbord gaat weg halen ligt de motor erg ver naar voren in de Giulia; dat is niet super voor het echt strakke stuurwerk. Dit projekt is volgens mij niet bedoeld om de ultieme stuurauto te maken, dus niet van het grootste belang. De sound van de V6 in de fraaie koets van een Giulia lijkt me erg leuk !
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 497
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: GUILIA 3.0 V6 TRANSAXLE

di sep 25, 2007 12:07

de motor ligt in verhouding met een 75, meer naar achteren tov de voorwielen.
het voordeel van een gulia is dat je die torsie ijzers niet hebt, dus kun je met veel zwaardere veren werken.

voorlopig is het allemaal theorie, de praktijk is altijd anders.
ik ben zeer benieuwd hoe het in de praktijk gaat.
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Gebruikersavatar
Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 500
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:45

RE: GUILIA 3.0 V6 TRANSAXLE

di sep 25, 2007 12:27

In de praktijk kun je ook met een 75 zonder torsies rijden... Ik rij met 200 kg veren voor ipv torsies (op straat)
- Niet meer een 75 V6
- Spider 2.0 T.S. 16v, type 4 (met achterwielaandrijving)
- VFR800i
- V70
- M3

Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 497
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: GUILIA 3.0 V6 TRANSAXLE

di sep 25, 2007 12:34

okee , ik wist niet dat je daar de straat mee op mag.
200 kg veren, is dat heel stug, of is daar nog fatsoenlijk mee te rijden.
ik weet nog niet wat voor veren ik er onder gooi, maar het moet wel zwaar zijn.
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: GUILIA 3.0 V6 TRANSAXLE

di sep 25, 2007 12:34

de motor ligt in verhouding met een 75, meer naar achteren tov de voorwielen.
Daarom denk ik ook dat ze wel eens erg goed zou kunnen gaan sturen.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6925
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: GUILIA 3.0 V6 TRANSAXLE

di sep 25, 2007 17:17

las in je verhaal dat je de wielbasis niet meer origineel hebt gehouden. dat is dus wel een probleem bij de RDW, daar kun je geen makkelijke herkeuring voor doen. gelukkig meten ze dat eigenlijk nooit na maar anders heb je dus een probleem. omkeuren naar v6 is mogelijk maar kan wel duur zijn. hangt ook van het bouwjaar van de auto af, ik meen dat voor bj '74 geen typegoedkeuring bestond en j dan heel makkelijk om kunt keuren. gewoon even de RDW over mailen, niet bellen want ze weten daar nooit iets en je hebt an ook geen bewijs dat ze het gezegd hebben!

Op het alfaBB staat iemand met een Spider met een 3.7 v6 24v :shock: erin, hij gebruikt een gewone Spider bak en achteras. Maar ook daar moest veel aangepast worden. bovendien kun je voor het geld dat hij erin gestopt heeft onderhand een nieuwe spider kopen.. 8)

Vind het leuk om te zien dat iemand toch aan een echt ingrijpend project bezig is! =D>

Heb je al een carterpan gevonden?

Het 164 inlaatsysteem is lager en beter voor je koppel en vermogen, kun je wel pas maken op jouw 75 v6 motor. alleen de injectoren kunnen een probleem opleveren omdat die anders zijn (de rail van een 75 past niet i.c.m. de 164 inlaatbuizen). Ook moet je de gasklep verplaatsen. hierbij even 2 foto's hoe je dat zou kunnen doen..de eerste met een 75 v6 inlaat en de tweede met een 75 TS inlaat.

Afbeelding
Afbeelding

Succes ermee!
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: GUILIA 3.0 V6 TRANSAXLE

di sep 25, 2007 17:17

..
Dat zou nog wel eens heel erg kunnen mee vallen
Het is maar wat je verwacht. Tenzij je het schutbord gaat weg halen ligt de motor erg ver naar voren in de Giulia; dat is niet super voor het echt strakke stuurwerk. Dit projekt is volgens mij niet bedoeld om de ultieme stuurauto te maken, dus niet van het grootste belang. De sound van de V6 in de fraaie koets van een Giulia lijkt me erg leuk !
misschien moet je eens beter kijken/ lezen. Jan heeft zijn schutbord/ tunnel aangepast. ](*,)

(zeg dan niks [-( )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 500
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:45

RE: GUILIA 3.0 V6 TRANSAXLE

di sep 25, 2007 17:30

Tsja wat is stug. Het is niet echt een soepel geveerde auto. Is ook verlaagd. Maar met lichtere veren waren we bang voor deinen (vanwege de zwaardere V6).

Ik kan er redelijk meerijden, mijn vriendin vindt het niks. Of je hier nu wat aan hebt. Misschien een keer proberen bij een of andere meeting.
- Niet meer een 75 V6
- Spider 2.0 T.S. 16v, type 4 (met achterwielaandrijving)
- VFR800i
- V70
- M3

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: GUILIA 3.0 V6 TRANSAXLE

di sep 25, 2007 19:01

Wat een klus. :shock: Best wel respect als dit allemaal gaat lukken. Persoonlijk vind ik het wel linke soep om zoveel tijd en geld in een auto steken waar nog geen zekerheid over bestaat of dit allemaal wel legaal de weg op mag. Bij wegmisbruikers zag ik een tijd geleden dat een Golf 1300 met GTi 16v blok in beslag werd genomen bij een controle. Ikzelf zou het zo maken dat een kentekenkeuring tot de mogelijkheden gaat behoren. Dit ivm met een ongeval of een verkeerscontrole. Het zou zonde zijn om zoiets kwijt te raken. Ik blijf dit volgen.

Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 497
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

Re: RE: GUILIA 3.0 V6 TRANSAXLE

di sep 25, 2007 19:31

las in je verhaal dat je de wielbasis niet meer origineel hebt gehouden. dat is dus wel een probleem bij de RDW, daar kun je geen makkelijke herkeuring voor doen. gelukkig meten ze dat eigenlijk nooit na maar anders heb je dus een probleem. omkeuren naar v6 is mogelijk maar kan wel duur zijn. hangt ook van het bouwjaar van de auto af, ik meen dat voor bj '74 geen typegoedkeuring bestond en j dan heel makkelijk om kunt keuren. gewoon even de RDW over mailen, niet bellen want ze weten daar nooit iets en je hebt an ook geen bewijs dat ze het gezegd hebben!

Op het alfaBB staat iemand met een Spider met een 3.7 v6 24v :shock: erin, hij gebruikt een gewone Spider bak en achteras. Maar ook daar moest veel aangepast worden. bovendien kun je voor het geld dat hij erin gestopt heeft onderhand een nieuwe spider kopen.. 8)

Vind het leuk om te zien dat iemand toch aan een echt ingrijpend project bezig is! =D>

Heb je al een carterpan gevonden?

Het 164 inlaatsysteem is lager en beter voor je koppel en vermogen, kun je wel pas maken op jouw 75 v6 motor. alleen de injectoren kunnen een probleem opleveren omdat die anders zijn (de rail van een 75 past niet i.c.m. de 164 inlaatbuizen). Ook moet je de gasklep verplaatsen. hierbij even 2 foto's hoe je dat zou kunnen doen..de eerste met een 75 v6 inlaat en de tweede met een 75 TS inlaat.

Afbeelding
Afbeelding

Succes ermee!
de wielbasis is nagenoeg gelijk gebleven, moet ik nog even nameten, maar is niet aanzienlijk.
de auto is van 71, maar heb geen invoer papieren meer.
ik heb wel een los kenteken liggen, maar die is van 78 zo uit mijn hoofd.
ik gaat zowiezo de rdw contacten, ik wil hem toch wel graag op de weg krijgen. :roll:

carterpan heb ik, past alleen niet tov de oliepomp. :cry:
ik heb nu die balk zover ingeslepen dat de orginele carterpan er tussen past.
ik ga wel de balk aan de achterkant verstevigen. :idea:

ik denk dat ik toch de orginele inlaat gebruik.
ik maak die rubbers iets korter, zodat de motorkap dicht kan.
bedankt voor de info :thumbs:
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6925
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: GUILIA 3.0 V6 TRANSAXLE

di sep 25, 2007 22:25

Wat past er niet aan de oliepomp? dat aanzuigbuisje kun je natuurlijk zo een andere voor maken... Die balk ging ik echt niet aan zagen, dat soort dingen kunnen ze bij de RDW ook niet waarderen...

Het beste is het om het zo origineel mogelijk er ui te laten zien. bij een controle moet je dan wel een heel goed oplettende agent hebben ( en een auto-technisch-onderlegde) die er iets van zegt.

Ik zou dat bouwjaar verhaal even nakijken. volgens mij was het dat auto's van voor 74 alleen maar een keuring hoeven te ondergaan of alles netjes en stevig is ingebouwd. Bij een jongere auto waar je een motor inbouwt die er origineel niet in geleverd is zit je meteen vast aan een geluidsmeting van 350 euro en bij meer als 40% vermogenswinst ook nog een rijtest in lelystad... Een ouder kenteken erbij zoeken kan dus zeer lonend zijn....

Groeten Remco.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Projecten”