alfa147man
Full Member
Full Member

Rode 75 TS

wo okt 17, 2007 17:32

Dag iedereen
Hoog tijd dat ik m'n 75 eens voorstel aan al die Alfisten hier! :-)
Hier is ie:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een klein half jaar geleden gekocht. Ondertussen wat verder naar mijn zin aangepast, hoewel ie in grote lijnen origineel is gebleven.
In een vroeger leven is het een sterk verlaagd 'beest' geweest, maar heeft ook wat schade links voor opgelopen.
Aan de buitenkant is er amper wat van te zien. Die is echt top.
Rijden en schakelen gaat prima, dus het is een gezonde basis. Wat heb ik er al aan gedaan?

-klepspeling gecontroleerd = ok
-smurrie uit inlaat en olie-afscheider gehaald.
-Luchtmassameter gereinigd
-buitenkant grondig gewassen en gewaxed
-interieur opgefrist
-Alarm en overtollige bedrading eruit gehaald
-Mecaniek eens grondig nagezien
-de wagen groot onderhoud gegeven bij een garage waar de 75 geen onbekende is/was
-Momo stuurtje en sparco pook (Ferrari style) erin

Ondertussen heeft ie z'n eerste podiumplaats behaald tijdens een nachtrally (rittensport) in de omgeving van Namen

Ik zal in dit topic verdere aanpassingen en updates aan de 75 meedelen.
Veel leesplezier

Stefaan
** 147TS, 75TS **

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Rode 75 TS

wo okt 17, 2007 18:15

Het is dat ferrari stuur dat het em doet :wink:

Mooie 75, mooi rood.

wat wil je er allemaal nog aan veranderen?
Laatst gewijzigd door Jens Hoorn op wo okt 17, 2007 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
''Drive tastefully''

alfa147man
Full Member
Full Member

wo okt 17, 2007 21:30

Dag Jens,

Ik ga er nog 16duims azev 5spaakvelgen op zetten. De velgen heb ik al, maar ik wil eerst nog wat in de techniek investeren voordat ik andere velgen monteer.
Er komen goodridge remslangen op met een ATé HRC
En later misschien een dikkere stabi.
Het is de bedoeling er een sportief rijdende 75 van te maken zonder al te veel te gaan tunen.

Verlagen is geen optie omdat ie ook op polderbaantjes de putten moet kunnen verteren zonder de uitlaat te pletten :!:
** 147TS, 75TS **

GT GTV GTV6

wo okt 17, 2007 21:41

Moet dit niet onder even voorstellen?? :wink:

alfa147man
Full Member
Full Member

wo okt 17, 2007 21:45

als ik er wat foto's bijzet van de werkzaamheden niet meer zeker hé. 8)
die volgen wel
** 147TS, 75TS **

alfa147man
Full Member
Full Member

di nov 06, 2007 05:20

Twee weken geleden heb ik de eerste aanpassing gedaan aan de voorwielophanging. De rubber schijven van de casterstangen zijn vervangen door de welgekende kogels. Niet de meest spectaculaire klus, maar het resultaat is wel een verbetering van de wegligging. Een beetje toch, en alle beetjes helpen!
Zoals je op de foto kunt zien heb ik niet zo veel schroefdraad over voor de afstelling, iets te bescheiden geweest met het inkorten van de schroefdraad zeg maar. In deze fase heb ik nog niet zoveel caster dus ik kan ze nog wat uitdraaien zonder dat de schokdemper tegen de bovenste dwarsarm komt.

Afbeelding

Ook duidelijk zichtbaar is dat er al enig laswerk gedaan is aan de binnenste wielkast. Aan de onderste dwarsarm is het erger gesteld.... Daar ziet het er niet zo fris uit :(

Afbeelding

De herstelling ervan ga ik aan vakmensen over laten, en daarna zullen we ietsje negatief camber zetten. Het belangrijkste is dat het sterk is op die plaats.

Gisteren heb ik bandjes kunnen scoren voor de azev 5 spaakvelgen. continental sportcontact 2 ; 205/45 R16
Geen echt high tec design (geen V-groeven in het loopvlak) maar wel veel grip!

Binnenkort komt de Até HRC erop en misschien steek ik ook ineens de rvs slangen. Blijkbaar is dit laatste niet toegestaan op de technische keuring in België. :? (men beschouwd rvs slangen als een wijziging van de reminstallatie. Ook al gaat het om een verbetering, het mag niet...)
Ik heb er een krimpkous over gedaan, dus ze zien er uit als standaard slangen, maar in't echt dus beter :-)
** 147TS, 75TS **

alfa147man
Full Member
Full Member

di nov 06, 2007 12:44

Update met vraagje.

Vandaag zou ik een nieuwe hrc steken; ik had er eentje besteld bij Tuynder.
Nu wou ik er aan beginnen maar tot mijn verbazing waren de aansluitingen anders :shock:
De ene heeft twee aansluitingen voor en eentje achter, bij de andere is het net andersom.

Blijkbaar zijn er dus 2 opstellingen in een 75 zonder ABS te vinden
Mogen de leidingen gebogen/verwrongen worden om het boeltje te laten passen?
Graag wat tips want zomaar gaan plooien doe ik liever niet.

alvast bedankt
Stefaan
** 147TS, 75TS **

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 06, 2007 13:55

Ik zou de andere cilinder bestellen/deze omruilen. Om remleiding te buigen heb je een speciaal stukje gereedschap nodig, omdat je anders de leiding dicht kan knijpen. Zelfs als je dit gereedschap hebt lijkt het me in dit geval niet handig om de originele leidingen te verbuigen, gezien de originele routing met veel bochten in de buurt van de HRC.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

alfa147man
Full Member
Full Member

di nov 20, 2007 15:50

De 75 staat momenteel in een carrosseriebedrijf.
Ter hoogte van de linker draagarm wordt alles fatsoenlijk hersteld. Daar waar de binnenwielkast over ging in die langsligger zag het er niet fris uit (zie 'slechte' foto).

Ondertussen heb ik Tuynder gecontacteerd en die wisten me te vertellen dat de toegestuurde ATé HRC wel degelijk de juiste is voor de 75. Er moeten alleen een paar nieuwe leidingen voor gemaakt worden. Ik heb er het nodige voor bijeen gekregen en deze week worden er 2 nieuwe leidingen gemaakt tussen de HRC en de remdrukbegrenzer (of wat diet dat onderdeel precies?).
Met een beetje goeie wil is de wagen toppie tegen komende zaterdag.
Dan is het namelijk de Gilbert Staepelaere rally, die verreden wordt in het waasland en een stukje Nederland.
** 147TS, 75TS **

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Rode 75 TS

di nov 20, 2007 23:56

de remdrukbegrenzer (of wat diet dat onderdeel precies?).
Nou, precies wat je schrijft, de remdruk begrenzen! Maar dan wel enkel van de achterremmen, dit om te voorkomen, dat de achterwielen blokkeren, want dat is echt gevaarlijk. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

alfa147man
Full Member
Full Member

vr nov 23, 2007 21:27

Vandaag de laatste details in orde gemaakt voor de Memorial Gilbert Staepelaere rallye.
Een van de mooiste en best georganiseerde ritten in Vlaanderen.

Wat hebben we ondertussen gedaan? Wel de voorwielophanging is beetje anders afgesteld. The usual zeg maar. 3mm ringen om minimale hoeveelheid negatief camber te hebben. Casterstangen uitgedraaid tot de schokdemper op 1cm van de bovenste dwarsarm blijft. Sporing staat nu ietsje negatief.
Dit en de nodige laswerken zorgen voor een vlot stuurgedrag. Ik sta ervan versteld dat dit zelfs met 14duimers (en dus hoge banden) mogelijk was Met 16duim moet het nog strakker gaan. Whaow! :-)

De HRC is ook vervangen, maar ik heb er misschien iets te veel van verwacht. Echt veel beterschap is er niet. Ik had geen tijd meer om de Goodridge slangen te steken, maar zo stopt ie ook nog goed hoor ;-)

Eerst nog wat rijden!!! De weersverwachtingen voor morgen zien er goed uit. koud maar met een winterzonnetje.

Vandaag mijn vorige 75 nog eens gezien. Als je weet dat je ex-auto via een kleine omweg bij een liefhebber terecht is gekomen doet dat wel goed :-)

tot de volgende

stefaan
** 147TS, 75TS **

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

za nov 24, 2007 13:24

mooie 75 :thumbs:
alleen mis ik een logo op de achterklep 8-[

alfa147man
Full Member
Full Member

zo nov 25, 2007 10:21

Je hebt gelijk Vetkaai, niks logo meer achterop.
Eén van de vorige eigenaars heeft de achterklep strak gemaakt en de antenne eruit gehaald. Lelijk is het niet, al hoefde deze aanpassing niet per sé.
Gisteren de Memorial Gilbert Staepelaere 2007 gereden. Wat een toffe dag zeg.
Aangezien ik met deze 75 nog geen 5000km heb gereden ging de gereedschapskoffer steeds mee. Maar gisteren bleef die thuis. En voor het vertrouwen heeft de 75 zich van haar beste kant laten zien 8)

Sturen ging strak en op de vettige polderbaantjes kon de achteras eens een stapje opzij doen zonder dat het tricky werd. Ik ben geen drifter, maar het ging best lekker. De copiloot was af en toe zijn plank met roadbook kwijt door de zijdelingse versnelling :-)

Na deel 1 lagen we 4e (van de 80 recreantenklasse), maar na het 3e deel (grotendeels in het donker) zijn we teruggevallen. We weren 21in het eindklassement. De slechte verlichting kan deels de oorzaak zijn.

Bij deze mijn oproep: Is er iemand die me tips kan geven bij het zoeken naar betere verlichting voor op de wagen. De originele verlichting hou ik, maar met nieuwe lapmpen met grotere lichtopbrengts. 'k Denk eigelijk aan een extra set verstralers die enkel voor de rondritten zouden geplaatst worden. Een demonteerbaar setje dus. Ik hoef niet die grote joekels van spots, kleine rechthoekige met een goeie lichtopbrengst lijken me het beste. alle tips zijn welkom.

tot de volgende update.
Arrivederci
** 147TS, 75TS **

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

zo nov 25, 2007 10:30

Afbeelding

ging dat zo?

(foto van alfaromeocars)
''Drive tastefully''