Alfetta GTV TS
Geplaatst: za dec 29, 2007 21:19
Zo, eindelijk eens de tijd genomen om jullie mijn project voor te stellen. Ik hoop jullie op deze manier op de hoogte te houden van de vorderingen aan de Alfetta, maar veel meer nog is het voor mij een vraagbaak omdat mijn kennis in het niet valt bij die van velen hier op het forum. Heb je dus tips of opmerkingen, schroom dan vooral niet die hier te posten!
Eerst maar eens het verhaal achter deze Alfetta die ik afgelopen zomer heb gekocht als een gestrand restauratie project. De vorige eigenaar had de auto naar eigen zeggen van de eerste eigenaar gekocht die deze auto in '78 nieuw aangeschaft heeft. Deze eerste eigenaar zou er tot 1986 in hebben gereden, totdat hij problemen kreeg met zijn gezondheid en de auto noodgedwongen stil moest zetten. Zo heeft de auto tot zijn overlijden ongebruikt stil gestaan, waarna de auto dus uiteindelijk overgenomen is door een nieuwe eigenaar die er grote plannen mee had. Zo is het onderstel en motor overgenomen van een 75 TS, de versnellingsbak schijnt een gereviseerde GTV6 bak te zijn. Daarna is de auto kaal gemaakt en opnieuw gespoten. De carrosserie was nog in zeer goede staat, slechts op de plaats van de passagiersstoel is er een nieuw stukje in de bodem gezet.
Met dit verhaal kocht ik de auto en het originele onderstel en motor van de vorige eigenaar die geen tijd meer zag om de auto verder op te bouwen. Ik ben al sinds mensenheugnis op zoek naar een Alfetta GTV, oorspronkelijk eigenlijk een GTV6 maar vond stiekem de eerste serie toch veel mooier. Toen deze mijn pad kruiste heb ik dan ook geen moment getwijfeld, want eerste serie met TS conversie en origineel stalen schuifdak
...wel zo lekker in een auto die je toch alleen met mooi weer rijdt. Een droom dus die uit kwam, alleen jammer dat-ie nog niet helemaal af is...Nu is dat natuurlijk ook een uitdaging en een mooie kans om 'm helemaal naar mijn smaak te maken...en als ie helemaal af zou zijn geweest had ik 'm waarschijnlijk niet eens kunnen betalen...

Hij staat me nu al goed...
Met de hulp van Erik en Martin is de auto en de berg onderdelen in een keer opgehaald. Tegelijk met de nieuwe paintjob was de auto voorzien van de nodige roestwerende protectie aan de onderzijde. Aangezien ik zelf niet wist hoe goed dit gedaan was en omdat de vorige eigenaar daar ook zo zijn twijfels bij had heb ik toch maar besloten de Alfetta naar Jan van Egmond te brengen voor een complete roestwerende behandeling. Toen de bodem daar helemaal ontdaan was van de beschermende laag bleek er toch nog roestschade te zijn; aan het achtereinde van een dorpel en bij de aanhechting van de achterste chassisbalk aan de bodemplaat. Dat viel dus mooi tegen, maar tegelijkertijd heb ik op een wrange (en dure) manier toch mijn gelijk gekregen door de auto toch nog deze specialistische behandeling te laten ondergaan. Schade werd hersteld en inmiddels is de Alfetta weer terug op honk en zou nu dus echt van de roestduivel gevrijwaard en er tegen beschermd moeten zijn.

Op de brug bij van Egmond...

Roest aan de dorpel...

...bij de chassisbalk...


Gerepareerd...


...en beschermd!
Met die gedachte begin ik nu dus aan de opbouw. Als eerste wil ik de elektronica voor elkaar krijgen aangezien het interieur nu ook compleet verwijderd is. Alle bedrading ligt er nog in, maar de TS kabelboom is nog niet aangesloten. Hiervoor zal er eerst maar eens een gat geboord moeten worden voor de doorvoer naar het Motronic. Dus meteen maar eens de eerste vraag; wat is de beste plaats om dit te doen (uiteraard aan passagierszijde) of komt dit niet zo nauw? Zijn er op elektronica gebied nog andere aanpassingen die moeten worden gedaan?
Eerst maar eens het verhaal achter deze Alfetta die ik afgelopen zomer heb gekocht als een gestrand restauratie project. De vorige eigenaar had de auto naar eigen zeggen van de eerste eigenaar gekocht die deze auto in '78 nieuw aangeschaft heeft. Deze eerste eigenaar zou er tot 1986 in hebben gereden, totdat hij problemen kreeg met zijn gezondheid en de auto noodgedwongen stil moest zetten. Zo heeft de auto tot zijn overlijden ongebruikt stil gestaan, waarna de auto dus uiteindelijk overgenomen is door een nieuwe eigenaar die er grote plannen mee had. Zo is het onderstel en motor overgenomen van een 75 TS, de versnellingsbak schijnt een gereviseerde GTV6 bak te zijn. Daarna is de auto kaal gemaakt en opnieuw gespoten. De carrosserie was nog in zeer goede staat, slechts op de plaats van de passagiersstoel is er een nieuw stukje in de bodem gezet.
Met dit verhaal kocht ik de auto en het originele onderstel en motor van de vorige eigenaar die geen tijd meer zag om de auto verder op te bouwen. Ik ben al sinds mensenheugnis op zoek naar een Alfetta GTV, oorspronkelijk eigenlijk een GTV6 maar vond stiekem de eerste serie toch veel mooier. Toen deze mijn pad kruiste heb ik dan ook geen moment getwijfeld, want eerste serie met TS conversie en origineel stalen schuifdak


Hij staat me nu al goed...
Met de hulp van Erik en Martin is de auto en de berg onderdelen in een keer opgehaald. Tegelijk met de nieuwe paintjob was de auto voorzien van de nodige roestwerende protectie aan de onderzijde. Aangezien ik zelf niet wist hoe goed dit gedaan was en omdat de vorige eigenaar daar ook zo zijn twijfels bij had heb ik toch maar besloten de Alfetta naar Jan van Egmond te brengen voor een complete roestwerende behandeling. Toen de bodem daar helemaal ontdaan was van de beschermende laag bleek er toch nog roestschade te zijn; aan het achtereinde van een dorpel en bij de aanhechting van de achterste chassisbalk aan de bodemplaat. Dat viel dus mooi tegen, maar tegelijkertijd heb ik op een wrange (en dure) manier toch mijn gelijk gekregen door de auto toch nog deze specialistische behandeling te laten ondergaan. Schade werd hersteld en inmiddels is de Alfetta weer terug op honk en zou nu dus echt van de roestduivel gevrijwaard en er tegen beschermd moeten zijn.

Op de brug bij van Egmond...

Roest aan de dorpel...

...bij de chassisbalk...


Gerepareerd...


...en beschermd!
Met die gedachte begin ik nu dus aan de opbouw. Als eerste wil ik de elektronica voor elkaar krijgen aangezien het interieur nu ook compleet verwijderd is. Alle bedrading ligt er nog in, maar de TS kabelboom is nog niet aangesloten. Hiervoor zal er eerst maar eens een gat geboord moeten worden voor de doorvoer naar het Motronic. Dus meteen maar eens de eerste vraag; wat is de beste plaats om dit te doen (uiteraard aan passagierszijde) of komt dit niet zo nauw? Zijn er op elektronica gebied nog andere aanpassingen die moeten worden gedaan?