Pagina 1 van 3

Alfetta GTV TS

Geplaatst: za dec 29, 2007 21:19
door Riccardo Romeo
Zo, eindelijk eens de tijd genomen om jullie mijn project voor te stellen. Ik hoop jullie op deze manier op de hoogte te houden van de vorderingen aan de Alfetta, maar veel meer nog is het voor mij een vraagbaak omdat mijn kennis in het niet valt bij die van velen hier op het forum. Heb je dus tips of opmerkingen, schroom dan vooral niet die hier te posten!

Eerst maar eens het verhaal achter deze Alfetta die ik afgelopen zomer heb gekocht als een gestrand restauratie project. De vorige eigenaar had de auto naar eigen zeggen van de eerste eigenaar gekocht die deze auto in '78 nieuw aangeschaft heeft. Deze eerste eigenaar zou er tot 1986 in hebben gereden, totdat hij problemen kreeg met zijn gezondheid en de auto noodgedwongen stil moest zetten. Zo heeft de auto tot zijn overlijden ongebruikt stil gestaan, waarna de auto dus uiteindelijk overgenomen is door een nieuwe eigenaar die er grote plannen mee had. Zo is het onderstel en motor overgenomen van een 75 TS, de versnellingsbak schijnt een gereviseerde GTV6 bak te zijn. Daarna is de auto kaal gemaakt en opnieuw gespoten. De carrosserie was nog in zeer goede staat, slechts op de plaats van de passagiersstoel is er een nieuw stukje in de bodem gezet.

Met dit verhaal kocht ik de auto en het originele onderstel en motor van de vorige eigenaar die geen tijd meer zag om de auto verder op te bouwen. Ik ben al sinds mensenheugnis op zoek naar een Alfetta GTV, oorspronkelijk eigenlijk een GTV6 maar vond stiekem de eerste serie toch veel mooier. Toen deze mijn pad kruiste heb ik dan ook geen moment getwijfeld, want eerste serie met TS conversie en origineel stalen schuifdak \:D/ ...wel zo lekker in een auto die je toch alleen met mooi weer rijdt. Een droom dus die uit kwam, alleen jammer dat-ie nog niet helemaal af is...Nu is dat natuurlijk ook een uitdaging en een mooie kans om 'm helemaal naar mijn smaak te maken...en als ie helemaal af zou zijn geweest had ik 'm waarschijnlijk niet eens kunnen betalen...

Afbeelding
Hij staat me nu al goed...

Met de hulp van Erik en Martin is de auto en de berg onderdelen in een keer opgehaald. Tegelijk met de nieuwe paintjob was de auto voorzien van de nodige roestwerende protectie aan de onderzijde. Aangezien ik zelf niet wist hoe goed dit gedaan was en omdat de vorige eigenaar daar ook zo zijn twijfels bij had heb ik toch maar besloten de Alfetta naar Jan van Egmond te brengen voor een complete roestwerende behandeling. Toen de bodem daar helemaal ontdaan was van de beschermende laag bleek er toch nog roestschade te zijn; aan het achtereinde van een dorpel en bij de aanhechting van de achterste chassisbalk aan de bodemplaat. Dat viel dus mooi tegen, maar tegelijkertijd heb ik op een wrange (en dure) manier toch mijn gelijk gekregen door de auto toch nog deze specialistische behandeling te laten ondergaan. Schade werd hersteld en inmiddels is de Alfetta weer terug op honk en zou nu dus echt van de roestduivel gevrijwaard en er tegen beschermd moeten zijn.

Afbeelding
Op de brug bij van Egmond...

Afbeelding
Roest aan de dorpel...

Afbeelding
...bij de chassisbalk...

Afbeelding
Afbeelding
Gerepareerd...

Afbeelding
Afbeelding
...en beschermd!

Met die gedachte begin ik nu dus aan de opbouw. Als eerste wil ik de elektronica voor elkaar krijgen aangezien het interieur nu ook compleet verwijderd is. Alle bedrading ligt er nog in, maar de TS kabelboom is nog niet aangesloten. Hiervoor zal er eerst maar eens een gat geboord moeten worden voor de doorvoer naar het Motronic. Dus meteen maar eens de eerste vraag; wat is de beste plaats om dit te doen (uiteraard aan passagierszijde) of komt dit niet zo nauw? Zijn er op elektronica gebied nog andere aanpassingen die moeten worden gedaan?

RE: Alfetta GTV TS

Geplaatst: za dec 29, 2007 21:31
door yuri 75 V6
Cool project!

Wat betreft de ECU: de TS draadboom leidt hem van nature al naar de voetenruimte van de passagier, dus dat is de makkelijkste weg. Zorg dat het daar gegarandeerd droog is en zorg voor een kunststof huis om de ECU heen, dan komt alles goed.

Hoe gaat je toerenteller werken? Of heeft de GTV al een elektronische toerenteller en is het dus geen probleem?

RE: Alfetta GTV TS

Geplaatst: za dec 29, 2007 21:35
door Adriano33
Leuk project, ik zal dit blijven volgen.

Ben net zoals Yuri benieuwd hoe je dat met de toerenteller oplost.

RE: Alfetta GTV TS

Geplaatst: za dec 29, 2007 21:37
door yuri 75 V6
Wellicht het binnenwerk van een TS-teller monteren achter de GTV-toerentellerplaat (er van uitgaand dat de schaalverdeling dan uitkomt)?

RE: Alfetta GTV TS

Geplaatst: za dec 29, 2007 22:39
door giuliettaevo
Volgens mij is die al elektronisch... kwestie van de draad aansluiten op een van de bobines dan.

Je moet ook nog een draad trekken voor de brandstofpomp! deze komt van je Motronic kabelboom af ( de roze draad). Verder valt het met de elektronica wel mee. Wat wel makkelijk is is om de geschakelde + van de bobine te gebruiken om de ecu van stroom te voorzien, die draad heb je bij de GTV over en bij de TS nodig :idea: .

Om de Motronic werkend te krijgen hoef je alleen maar stroom te geven op een van de draden van de stekker die normaal de motronickabelboom met de autokabelboom verbindt. Wel moeten natuurlijk alle vaste draadverbindingen al kloppen ( dikke rode +kabels en massakabels e.d.). En je moet de draad voor de brandstofpomp natuurlijk aansluiten.

Succes ermee, leuk project met een mooie auto! 8)

Re: Alfetta GTV TS

Geplaatst: za dec 29, 2007 23:02
door GT GTV GTV6
Afbeelding

Zie ik hier links nog een roestplek?

Re: RE: Alfetta GTV TS

Geplaatst: zo dec 30, 2007 00:04
door DJ
Cool project!

Wat betreft de ECU: de TS draadboom leidt hem van nature al naar de voetenruimte van de passagier, dus dat is de makkelijkste weg. Zorg dat het daar gegarandeerd droog is en zorg voor een kunststof huis om de ECU heen, dan komt alles goed.

Hoe gaat je toerenteller werken? Of heeft de GTV al een elektronische toerenteller en is het dus geen probleem?
Waarom moet de ECU perse in een kunststof behuizing (geisoleerd van de carroserie) ??
zijn er vage storingen of massaproblemen te verwachten als je dit niet doet??

Gr,
DJ

RE: Alfetta GTV TS

Geplaatst: zo dec 30, 2007 00:07
door giuliettaevo
massa voor de ecu is geen probleem, krijgt hij via de kabelboom. Misschien bedoelt Yuri een soort van beschermbak als in een 75 zit? Zodat je er geen gat in prikt met je naaldhak. :(

ecu kun je ook gewoon los laten bungelen, heb ik geruime tijd mee gereden... :oops: En gewoon onder de vloerbedekking vrotten kan ook. 8)

RE: Alfetta GTV TS

Geplaatst: zo dec 30, 2007 00:11
door yuri 75 V6
Ik ben nogal allergisch voor massa-dingetjes dus als je dan tóch bezig bent, waarom niet? Baat het niet... toch?

RE: Alfetta GTV TS

Geplaatst: zo dec 30, 2007 00:32
door DJ
Ik wilde dit graag ff weten omdat m'n pa een berlina met TS op motronic aan het bouwen is. De kunststof originele behuizing van de ECU past dus nooit netjes in een berlina. Die wilden we dus maar weg laten. Maar heb absoluut geen behoefte aan vage storingen en massaprobleempjes. Vind betrouwbaarheid erg belangrijk aan een auto, ook aan een alfa.........Kan ook makkelijk trouwens ook bij een alfa.
De ECU voor de zekerheid maar geisoleerd ophangen aan van die rubber voetjes waar bijv ook de brandstofpomp in hangt??

Mzzl,
DJ

Re: RE: Alfetta GTV TS

Geplaatst: zo dec 30, 2007 00:37
door yuri 75 V6
Ik wilde dit graag ff weten omdat m'n pa een berlina met TS op motronic aan het bouwen is. De kunststof originele behuizing van de ECU past dus nooit netjes in een berlina. Die wilden we dus maar weg laten. Maar heb absoluut geen behoefte aan vage storingen en massaprobleempjes. Vind betrouwbaarheid erg belangrijk aan een auto, ook aan een alfa.........Kan ook makkelijk trouwens ook bij een alfa.
De ECU voor de zekerheid maar geisoleerd ophangen aan van die rubber voetjes waar bijv ook de brandstofpomp in hangt??

Mzzl,
DJ
Rubber steuntjes werkt natuurlijk ook.

(al heb je ook van die quasi-rubbersteuntjes met 2 draadeinden, waar over de hele lengte een metalen kern in zit ](*,) )

RE: Alfetta GTV TS

Geplaatst: zo dec 30, 2007 00:50
door giuliettaevo
ehhh. bij een vriend van mij zit de ECU met 2 grote parkers aan het schutbord geschroefd... :? Geen Alfa maar wel Motronic...
8)
Maakt echt niet uit. :wink:

Re: RE: Alfetta GTV TS

Geplaatst: zo dec 30, 2007 12:05
door bralfa
ehhh. bij een vriend van mij zit de ECU met 2 grote parkers aan het schutbord geschroefd... :? Geen Alfa maar wel Motronic...
8)
Maakt echt niet uit. :wink:
Boeit idd echt niet!!!
Had de ecu in de giulietta TS ook rechtstreeks aan het schutbord geschroefd.
Meet voor de gein de weerstand tussen de massa draad van de ecu en de behuizing.. Idd 0 Ohm....
Als ik mij goed herinner ligt de ecu bij de ts welliswaar in een kunstof bak. Maar zijn de bevestigingspunten (M6 boutjes) niet geïsoleerd van t chassis.

RE: Alfetta GTV TS

Geplaatst: zo dec 30, 2007 17:58
door Riccardo Romeo
Kijk...nu alweer wat geleerd. Gelukkig heb ik er met mijn 75 een werkend voorbeeld bij daar heb ik al veel van af gekeken. Dat er een extra draad voor de brandstofpomp moest komen wist ik nog niet. Wordt er dan nog gebruik gemaakt van de Alfetta pomp of zou die vervangen moeten zijn door een pomp van 75?

Dat netjes wegwerken van de Motronic module wordt nog een leuk studietje. Volgens mij biedt het dashboard van de eerste serie GTV daar weinig mogelijkheden toe...uit het zicht onder het dasboardkastje is misschien de beste optie...zal er tzt eens goed naar kijken. Bij een GTV6 zit de module toch ook in het interieur en is die netjes weg gewerkt of vergis ik me? Misschien dat ik dan GTV6 delen kan gebruiken voor het wegwerken van de module...maar da's natuurlijk weer een ander dashboard in de GTV6 dus zal wel niet passen...

@ Jeroen: roest zou echt weg moeten zijn...ik heb het zelfs zwart op wit gekregen...is denk ik gezichtsbedrog op de foto.

RE: Alfetta GTV TS

Geplaatst: zo dec 30, 2007 18:02
door GTV