Pagina 1 van 6
Project; Alfa 147 16V 2.0T.Spark Selespeed
Geplaatst: vr jan 25, 2008 14:44
door Crips
Beste iedereen,
Hier het ontbreekt aan een persoonlijke introductie even in het kort;
Sinds eind oktober vorig jaar ('07) ben ik de gelukkige eigenaar van een Alfa Romeo 147 16V 2.0 T.Spark Selespeed uit 2005; toenertijd aangeschaf met iets meer dan 14.000 km op de teller.
Mijn bella heb ik zelf geïmporteerd uit de aan de Nederlands-Duitse grens gelegen stad Geldern. Daarna was het een kwestie van geduld en kon ik eindelijk de wagen op Nederlands kenteken laten zetten.
Inmiddels heb ik al een paar duizend tevreden km's op mijn naam weten te schrijven en is er al heel wat aangepast, uitgebreid en omgetoverd!
Voordat ik mijn bella kocht was ik al een tijdje lid van de 'alfa147club' waar ik dus inmiddels al een tijdje actief ben en het nodige vooronderzoek heb gedaan, overigens onder de zelfde nickname als ik hier gebruik. Omdat jullie waarschijnlijk allemaal net zo gek zijn op foto's als bij de '147 club' zal ik mijn best doen deze spoedig met jullie te delen!
In iedergeval prettig kennis te maken!
RE: Project; Alfa 147 16V 2.0T.Spark 06.2005
Geplaatst: vr jan 25, 2008 15:55
door alfa147man
welkom!!
En kom maar op met die foto's. Die willen we allemaal zien
RE: Project; Alfa 147 16V 2.0T.Spark 06.2005
Geplaatst: vr jan 25, 2008 16:13
door Crips
RE: Project; Alfa 147 16V 2.0T.Spark 06.2005
Geplaatst: vr jan 25, 2008 16:18
door Crips
Zoals je kan zien stellen de (toenmalige) automatten niet veel voor, noch het blaupunkt navigatiesysteem wat net te ver uitsteekt, noch het standaard uitlaatsysteem en laat staan de standaard pedalen, een beetje te goedkoop afgewerkt naar mijn mening...
RE: Project; Alfa 147 16V 2.0T.Spark 06.2005
Geplaatst: vr jan 25, 2008 16:22
door Crips
Veder een kleine meevaller waren de winterwielen die ik erbij kreeg. Hagelnieuwe banden op 15'' Speedline lichtmetaal. Deze set gaat overigens in de verkoop, winterweer zal ze immers niet of nauwlijks gaan meemaken. Update: Reeds verkocht!
RE: Project; Alfa 147 16V 2.0T.Spark 06.2005
Geplaatst: vr jan 25, 2008 16:25
door Crips
Eenmaal thuis was ze natuurlijk klaar voor de eerste poetsbeurt, en dat deed wonderen, na iets meer dan 9 (!) maanden stilstaan in een garage en een voorzichtige thuisrit had ze die natuurlijk wel verdiend.
De kleur is trouwens Grigio Stromboli...
RE: Project; Alfa 147 16V 2.0T.Spark 06.2005
Geplaatst: vr jan 25, 2008 16:37
door Crips
Samenvattend is de wagen niet 'overcompleet' maar wel zeer luxe en volledig afgeleverd;
Standaard en origineel;
Interieur:
- SuperSport lederen interieur
- Verwarmbare voorstoelen
Audio:
- Blaupunkt Navigatie / CD speler
- Bose Premium Audio pakket
Extrieur:
- Koplampwas installatie
- 17'' Speedline icm Bridgestone Potenza 215/45/R17(Y)
- 15'' Speedline icm NEXEN 195/65/R15(W)
- Elektrisch Schuif-/Kantel dak
Overig:
- 14.450 gelopen km's
- Vernieuwen van alle filters en vloeistoffen
- 1 jaar garantie
RE: Project; Alfa 147 16V 2.0T.Spark 06.2005
Geplaatst: vr jan 25, 2008 16:50
door Crips
Omdat ik mij op den duur toch stoorde aan de montage en algehele uistraling van het Blaupunkt navigatiesysteem ben ik op zoek gegaan naar een origineel Blaupunkt CD loopwerk. Alfa 937 High oid. Na lang zoeken en bellen in contact gekomen met iemand die dit loopwerk voor een prikkie weg wilde doen, gekocht en vervolgens ingebouwd. Toen begon het geëmmer pas echt. Oke als specialist loop je natuurlijk nooit tegen een 'beginnersfout' als deze aan, maar toch; het loopwerk is mij verkocht zonder zogenaamde 'key'.
Waarschijnlijk voelen jullie de bui nu wel hangen, voor diegene die dit niet aanvoelen even uitleg; Het is dus echt zo dat je deze 'key' nodig hebt om de radio als het waren te 'ontgrendelen'. Lijkt een eenvoudige klus, dacht ik ook, even de verkopende partij bellen, doorbellen en klaar. Zo werkt het blijkbaar niet, geen gehoor dus dan maar zelf naar een oplossing zoeken. Na lang speur werk uitgekomen op een pools webforum waar men veel dergelijke vragen lijkt te stellen. Op goed geluk gegokt dat het inderdaad was wat men daar deed en dus mijn vraag in het engels gesteld. Toen was het wederom een kwestie van afwachten. Na een paar uurtjes zitten toch maar de hoop van de snelle reactie opgegeven en naar bed gegaan.
De volgende morgen tot mijn verbazing een reactie; even proberen: YES! uhm... he? PIEP? WAT is dit nu weer? Nader onderzoek bleek dat ieder origineel CD loopwerk vanuit de 147 gekoppeld is aan het chassisnummer van de auto. Vandaar dus die 'PIEP'... Maar voor alles is blijkbaar een oplossing, even speuren en ik had de oplossing; (erg simpel achteraf) radio aan, motorkap open, accu polen los, (dan gaat de radio dus uit) accu polen weer aansluiten, en de 'PIEP' is weg. (Doe dit natuurlijk wel wanneer de motor uitstaat!) Dat was het CD loopwerk avontuur.
RE: Project; Alfa 147 16V 2.0T.Spark 06.2005
Geplaatst: vr jan 25, 2008 16:59
door Crips
Het standaard loopwerk is achteraf gezien (qua geluids ervaring) niet echt een stap vooruit, maar de 'looks' maken alles goed naar mijn mening. Omdat ik eigenlijk niet zo heel veel cd's bezit, maar wel graag muziek (lees mp3's) luister zocht ik naar een oplossing om beide (het originele cd loopwerk en mijn MP3's) te combineren, zonder al teveel rompslomp van converteren/branden etc. Na een beetje overleg en een kleine zoektocht bleek een iPod aansluiting de gewenste oplossing te bieden.
Nu is het zo dat ik nog nooit een iPod in mijn bezit heb gehad, maar viavia was ik in de gelegenheid een 3e generatie Nano 8Gb te kopen, nieuwstaat, tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Nu alleen nog een kabel om het een met het ander te kunnen verbinden. Op de alfa147club waren meerdere ervaringen gedeeld en kwam ik tot de conclusie dat ik het liefst blijf bij een zo origineel mogelijk geheel; een 'Blaupunkt iPod Interface' gecombineerd met een origineel Alfa Romeo 'iPod Console Vak' was de ideale combinatie, mooi wegwerken en dat zonder bedieningsgemak of 'looks' te moeten inleveren.
RE: Project; Alfa 147 16V 2.0T.Spark 06.2005
Geplaatst: vr jan 25, 2008 17:00
door alfaqv75
mooie wagen, alleen is het volgens mij niet echt een project...
Veder een kleine meevaller waren de winterwielen die ik erbij kreeg, dit schijnt immers verplicht te zijn in Duitsland, hagelnieuwe banden op 15'' Speedline lichtmetaal.
en dat is dus niet waar las ik pas!
RE: Project; Alfa 147 16V 2.0T.Spark 06.2005
Geplaatst: vr jan 25, 2008 17:04
door Crips
Alles binnenin mijn bella was toen zo'n beetje wel op orde, behalve dan die 'grijze/harde/foute vloermatten' en de goedkoop afgewerkte standaard pedalen. Op de duitse website
Alfisti vond ik de Novitec pedalen. Meteen besteld en binnen afzienbare tijd geleverd. Nu ben ik over de pasvorm en details van de Novitec pedalen niet echt heel erg te spreken (Het is dan ook maar goed dat de pedalen niet op je dashboard komen te zitten).
Daarna een dealer in de omgeving weten te vinden die originele Alfa Romeo matten (naar mijn smaak) kon leveren;
RE: Project; Alfa 147 16V 2.0T.Spark 06.2005
Geplaatst: vr jan 25, 2008 17:18
door Ba
Ej, een mede TU-er!
Wel een mooie auto voor en student zeg
Hopen dat ze niet te snel smerig wordt door de grote bouwput in de TU wijk
RE: Project; Alfa 147 16V 2.0T.Spark 06.2005
Geplaatst: vr jan 25, 2008 17:32
door Crips
Toevallig gokte ik goed wanneer ik een aantal dagen later van mijn laatst overgebleven studiefinanciering een staatslot kocht, diezelfde avond de trekking en een geldprijs(je) van € 450,00 gewonnen. Dat was dan ook meteen een voorzetje naar een nieuw uitlaatsysteem, Novitec Duplex, wederom via
Alfisti, en toen monteren:
RE: Project; Alfa 147 16V 2.0T.Spark 06.2005
Geplaatst: vr jan 25, 2008 17:34
door Crips
En vergeet geen GumGum wanneer je, net als ik, zelf een einddemper monteerd! Zonde van je tijd als je dit vergeet en het naderhand weer moet demonteren en behandelen!
RE: Project; Alfa 147 16V 2.0T.Spark 06.2005
Geplaatst: vr jan 25, 2008 18:08
door Crips
Motor blijft (voorlopig) origineel, natuurlijk vanwege de garantie, maar ook omdat ik eigenlijk wel tevreden ben met de huidige specs, misschien dat er ooit een veerpootbrugje geplaatst zal worden, of een strakke aluminium Typhoon kit, maar voorlopig dus even dit;