Pagina 1 van 1

Bouwen van de electra voor een racer

Geplaatst: ma mei 02, 2005 11:35
door bralfa
Om de racer elektrisch volgens de normen te bouwen (met een schakelaar alles spanningsvrij maken) zijn bij mij wat vraagtekens gerezen.

Wie heeft dit al eens gedaan en heeft hier een schema van???

Als ik een hoofdschakelaar met hulpkontakten maak kan ik dan nog een sterpunt maken achter op mijn startmotor??

Of moet ik mijn dynamo rechtstreeks over een hulpcontact van de hoofdschakelaar laten lopen???

Info Info...

Heb uiteraard wel enig idee. Maar wil wel eens weten hoe jullie het gedaan hebben...

RE: Bouwen van de electra voor een racer

Geplaatst: ma mei 02, 2005 22:39
door Remco S
Ik heb de Draad van de pluspool doorgeknipt, verlengd met een kabel naar de Fia schakelaar, Van de Fia schakelaar weer naar de andere kant van de afgeknipte plus draad. (alles met soldeerverbindings stukken vast gezet)

een draadje op het "relais"met een weerstand naar de massa (beveiliging voor de dynamo)

een draad op het relais naar het contactslot (geschakelde +)

nu weet ik niet meer of er nog 2 aansluitingen op zitten :blue_confused: (het HC tast mijn bovenpan aan)

RE: Bouwen van de electra voor een racer

Geplaatst: wo mei 04, 2005 09:51
door bralfa
Kom op mensen...

Er zijn hier toch meer mensen die een racer gebouwd hebben... Niemand de electra zelf gedaan???

RE: Bouwen van de electra voor een racer

Geplaatst: wo mei 04, 2005 10:14
door vV
Nee....

Ik verwijs naar Jan Berfelo of AG!

RE: Bouwen van de electra voor een racer

Geplaatst: wo mei 04, 2005 10:16
door vV
EEventueel zou je eens je licht op kunnen steken bij Robert Visscher, die is met zijn Sakers ook dicht in onze buurt bezig. De monteur van Berfelo werkt daar part-time aan opbouwen/onderhoud van de Sakers. Eus moet dit wel weten.

RE: Bouwen van de electra voor een racer

Geplaatst: wo mei 04, 2005 10:17
door bralfa
Walter, met AG al een discussie gehad hierover. Hij heeft het tenslotte ook voor Ronald gedaan. Maar ik wil eigenlijk wat vergelijkingsmateriaal verzamelen. Persoonlijk zou ik het namelijk iets anders doen. Maar of t nodig is...

Jan kan ik natuurlijk ff vragen!

RE: Bouwen van de electra voor een racer

Geplaatst: wo mei 04, 2005 12:08
door Rees Cees
let op zo doe ik het bij een 33:

haal de plus pool los van de accu.
op die pool zit een draad naar de electronica (zekeringkast)
die draad haal je los van de accupool.
maak een nieuwe draad op de accupool (min 10 kwadraad)
deze draad van de accu naar de schakelaar.
van de schakelaar naar de oude draad van de zekeringkast.

op die manier zet je de stroom van de electronica en de ontsteking af. het enige is dat de draad naar de dynamo onder stroom blijft staan.

om helemaal zeker te gaan moet je de benzinepomp ook zekeren dit kan op twee manieren.
1 pak een relais van een gasinstalatie en plaats die tussen de voeding van de benzinepomp en de gever over de bobine draad. hierdoor valt de stroom van de pomp zodra er geen vonk meer is.
2 neem één veld van de dynamo (meestal groene draad) en gebruik deze als schakeldraad voor een relais. zodra je dynamo stopt heb je ook geen pomp meer en dat is bij een 33 een groot voordeel omdat de waterpomp (lees v snaar) meestal ook niet meer draait en zo voorkom je motorschade.

succes er mee.

RE: Bouwen van de electra voor een racer

Geplaatst: wo mei 04, 2005 14:34
door bralfa
Bedankt!!!

Nog ervaringsdeskundigen die het ander gedaan hebben??

Re: RE: Bouwen van de electra voor een racer

Geplaatst: wo mei 04, 2005 16:04
door Huib
2 neem één veld van de dynamo (meestal groene draad) en gebruik deze als schakeldraad voor een relais. zodra je dynamo stopt heb je ook geen pomp meer en dat is bij een 33 een groot voordeel omdat de waterpomp (lees v snaar) meestal ook niet meer draait en zo voorkom je motorschade.
Dat betekent dat de benzinepomp pas spanning krijgt als het acculampje op het dashboard uit gaat. Volgens mij krijg je een injectiemotor dan nooit gestart.

RE: Bouwen van de electra voor een racer

Geplaatst: wo mei 04, 2005 16:08
door Andretti Molletti
Je schakeld je hoofdstroom met de grote schakelaar .. dwz de plus accu naar de rest vd auto.

Met de weerstand schakel je de D+ van de dynamo naar massa bij het uitschakelen (via de hulp contacten)... zodoende kan je motor niet doorlopen op de dynamo.

Bij Injectie auto''s schakel je evt met een 3e contact de +15 op de computer uit.

RE: Bouwen van de electra voor een racer

Geplaatst: wo mei 04, 2005 16:30
door bralfa
Volgens mij hebben we het nu over hetzelfde!!!
Waren we toch op de goede weg (track)...
Bedankt allen, vanavond maar eens ff vonken gaan trekken!!!

Re: RE: Bouwen van de electra voor een racer

Geplaatst: wo mei 04, 2005 16:47
door Rees Cees
2 neem één veld van de dynamo (meestal groene draad) en gebruik deze als schakeldraad voor een relais. zodra je dynamo stopt heb je ook geen pomp meer en dat is bij een 33 een groot voordeel omdat de waterpomp (lees v snaar) meestal ook niet meer draait en zo voorkom je motorschade.
Dat betekent dat de benzinepomp pas spanning krijgt als het acculampje op het dashboard uit gaat. Volgens mij krijg je een injectiemotor dan nooit gestart.
meneer huib:
ik rij met carb´s en heb een by-pass knop om de benzinepomp handmatig te kunnen laten lopen voordat de motor start.

Re: RE: Bouwen van de electra voor een racer

Geplaatst: do mei 05, 2005 18:59
door Huib
ik rij met carb´s en heb een by-pass knop om de benzinepomp handmatig te kunnen laten lopen voordat de motor start.
Met die injectiemotor bedoelde ik eigenlijk een motor met een elektrische benzinepomp, maar die heb jij natuurlijk ook voor je carbs. Maar uit het feit dat je die by-pass nodig hebt blijkt dus dat mijn redenatie klopte, dat vroeg ik me gewoon af.

Vanwaar dat meneer trouwens?

RE: Bouwen van de electra voor een racer

Geplaatst: vr mei 06, 2005 00:10
door Rees Cees
@ Huib

ach ja er zijn weinig 33 goeroes in nederland en daar heb je respect voor vandaar.

NB die truc kan je ook met injectie uithalen.