Pagina 1 van 3

Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale"

Geplaatst: wo jun 11, 2008 15:55
door Egbertone
We gaan even een klein stukje terug in de tijd... half april dit jaar besloot ik m'n Juul te verkopen en er een 75 voor in de plaats te zetten. De Juul was voor (semi)dagelijks gebruik en dat is echt niet te doen... vond ik. 's-Winters aan binnen- en buitenzijde krabben, slecht zicht door het gebrekkige ontwasemingssysteem, startproblemen, geen stuurbekrachtiging etc. Bovenal is het natuurlijk ook gewoon zonde om een 105 voor dagelijks in te zetten.

De Giulia was vrij snel verkocht en een mooie 75 was nog sneller gevonden! DickAmerica had nog een mooie en originele uit Zwitserland geïmporteerde 2.0 TS uit 1988 staan. De koop was snel gesloten, het moment dat ik de sleutels in handen had en er mee weg kon rijden duurde iets langer. Op zich kost het niet zo veel tijd om een auto te importeren en op kenteken te zetten... maar als de RDW in de week van de schouwing/keuring drie dagen dicht is, de TNT vervolgens besluit om te staken zodat het kenteken een paar dagen later komt en als kers op de taart ook de KPN nog eens een storing heeft waardoor de auto na de keuring niet afgemeld kan worden... duurt het allemaal wat langer.

Maar goed, des te groter was het plezier toen ik op 16 mei eindelijk kon gaan rijden :driving: man man man... wat een genot, zo'n 75 Twinspark! Heerlijk.


Goed... maar even wat over de 75 zelf.

- 75 2.0 Twinspark
- Grigio Medio
- 87.000 km
- Zwitserse import
- fabrieksorigineel schuifdak

... en wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[edit]
17 mei 2008
Hoe mooi het uitlaatgeluid ook is, een beetje audio mag niet ontbreken vind ik. Met in m'n achterhoofd alles wat je leest over de foute plaatsing van de speakers en het belabberde geluid toch maar een poging ondernomen. Als de plaatsing zo slecht is, dan maar er voor zorgen dat je een goede apparatuur hebt, dan valt het nog wel mee. Niet "Top of the bill"... zo'n audiofreak ben ik niet.

Allereerst maar de radio zelf of, zoals dat tegenwoordig genoemd wordt, de head-unit. Ik wilde graag een radio waarmee ik via bluetooth een verbinding met m'n telefoon kon maken... geen lastige "oortjes" meer in de auto en kamerbreed geluid als je belt. Het is de Pioneer DEH-P65BT geworden. Prachtig apparaat, het is zelfs mogelijk om het display oranje te laten kleuren... past mooi bij de rest van de cockpit.

Daarna begonnen met de achterspeakers, de voorste moest ik nog over nadenken. Ik had nog een stel Infinity Kappa 5.12 liggen die ik al een paar auto's meesleep. Pasten na enige aanpassing precies in de standaard roosters. Zijn vrij ondiepe speakers dus ik hoefde ook geen plaatwerk onder de hoedenplank weg te slijpen. Prima geluid komt er uit en ondanks dat het maar 13 cm conussen zijn toch nog een hele leuke bas.



Na enig nadenken over het wel of niet aanpassen van de voorste deurpanelen toch maar besloten om er een composet, Pioneer TS 1303, in te plaatsen en de tweeters "Milano-style" in de deurpanelen te monteren.

Afbeelding

Klinkt goed hoor! Hoezo slechte geluidskwaliteit in een 75???

[/edit]

Wordt vervolgd...

RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale"

Geplaatst: wo jun 11, 2008 16:18
door Egbertone
7 en 8 juni 2008

Gezien de gemiddelde leeftijd van 9 jaar, vond ik het wel verstandig om rondom de banden te vervangen. Op dat moment een "rib uit je lijf" natuurlijk maar, met hoge snelheid een klapband vanwege de ouderdom er van is waarschijnlijk kostbaarder. Zijn Bridgestone Turanza ER300 geworden. Erg fijne banden en nummer1 in de ANWB zomerbanden test dus wat wil ik nog meer.

Bij AlfaNord heb ik een oranje licht- en nog wat andere schakelaars kunnen kopen. De lichtschakelaar is intussen gemonteerd, hoe ik de schakelaar voor de voorste mistlampen moet monteren moet ik nog even uitzoeken.

Ook de achterdempers zijn slachtoffer geworden van mijn vervangingsdrift en hebben het onderspit moeten delven tegen een set Bilstein B4 gasdruk. Nee, geen B6 sport... ik ga voor comfort deze keer. Gelijk ook de achterdempers maar voorzien van een nieuw laagje lak want daar zat bijna niets meer op. Een tijdelijke oplossing weliswaar, op termijn wil er gewoon nieuwe onder monteren. Ondanks dat de gemonteerde Bilsteins geen sportdempers zijn, toch een hele verbetering ten opzichte van de originele. Gezien het merk (Boge) en en het woord Brevettato (gepatenteerd) op de kap, misschien zelfs nog de "eerste montage" dempers.

Foto's volgen...

Re: RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale&

Geplaatst: wo jun 11, 2008 16:40
door Tom VDW
[quote="Egbertone"]7 en 8 juni 2008

Gezien de gemiddelde leeftijd van 9 jaar, vond ik het wel verstandig om rondom de banden te vervangen. Op dat moment een "rib uit je lijf" natuurlijk maar, met hoge snelheid een klapband vanwege de ouderdom er van is waarschijnlijk kostbaarder. Zijn Bridgestone Turanza ER300 geworden. Erg fijne banden en nummer1 in de ANWB zomerbanden test dus wat wil ik nog meer.
[quote]

Heb dezelfde op mijn brocks liggen :wink: ...rijden heel goed :D

RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale"

Geplaatst: wo jun 11, 2008 16:44
door frankalfa
Brrr Egbert wat een fraai exemplaar kerel! 8)
Mooi, heb een zwak voor serie 1 uitvoeringen van de TS... :wink:
Grtz,fRank

RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale"

Geplaatst: wo jun 11, 2008 16:59
door Zaagauto
Ondanks de "plastic sierdelen" best een knap bakkie!

Gefeliciteerd! 8)

RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale"

Geplaatst: wo jun 11, 2008 19:25
door Alessandro
Gaaf hoor, een 75 mèt sleepoog achter. :thumbs:

(eindelijk op het juiste forum :lol: )

Re: RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale&

Geplaatst: wo jun 11, 2008 19:58
door Dottore M
Mooi, heb een zwak voor serie 1 uitvoeringen van de TS..
amen ... ik mis de mijne...

Re: RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale&

Geplaatst: wo jun 11, 2008 23:38
door dibro
Ondanks de "plastic sierdelen" best een knap bakkie!

Gefeliciteerd! 8)
Ik mis 1 "plastic sierdeel"....
Of zit er alweer een embleem op? :wink:

Re: RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale&

Geplaatst: do jun 12, 2008 08:23
door Egbertone
Thanx voor de compimenten! Ik moet ook zeggen dat ik erg blij ben met de 75 :D

Gaaf hoor, een 75 mèt sleepoog achter. :thumbs:
Ja.... en die ga ik koesteren... zowel het sleepoog als de 75 zelf.
(eindelijk op het juiste forum :lol: )
haha... ja, hier zullen ze me niet zo gauw blokken met een 75 :wink:


Ondanks de "plastic sierdelen" best een knap bakkie!
Gefeliciteerd! 8)
Ik mis 1 "plastic sierdeel"....
Of zit er alweer een embleem op? :wink:
Ja, zit er alweer op. Zijn de eerste foto's, toen de 75 nog bij Dick in de stalling stond. Binnenkort maar eens wat nieuwe foto's maken.

RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale"

Geplaatst: do jun 12, 2008 09:33
door Harry Tijssen
Zeer fraai exemplaar. \:D/

RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale"

Geplaatst: do jun 12, 2008 16:56
door alfa 75&90 driver
das die bij italveloce stond, ofniet? :wink:
hier bekend als dickamerica

echt mooi ding.

Veel succes en rij plezier gewenst.

Gr Stefan

Re: RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale&

Geplaatst: do jun 12, 2008 18:19
door Egbertone
das die bij italveloce stond, ofniet? :wink:
hier bekend als dickamerica
Klopt...!


Nog wat foto's van de schokdemper en veren operatie van afgelopen zondag:


Afbeelding

Oud en nieuw naast elkaar... wat een verschil! Niet alleen in uiterlijk natuurlijk, ook in demping. Kon met de hand het verschil al merken.


Afbeelding

De veren... behoorlijk verroest. Bij de rechter veer is aan de onderkant ook heel goed te zien dat de rubber coating/slang die er omheen zit op één plaats een stuk dikker is. Daar zat behoorlijk wat roest onder....


Afbeelding

Opgeknapte veer en nieuwe demper in gemonteerde toestand. De veer is tijdelijk, die wil ik dit jaar nog vernieuwen.


Volgende project: vernieuwen van de busjes van de Watt stangen en de achterste stabilisator.



Wordt vervolgd...

Re: RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale&

Geplaatst: do jun 12, 2008 21:12
door frankalfa
Mooi, heb een zwak voor serie 1 uitvoeringen van de TS..
amen ... ik mis de mijne...
Heb ik nieuws voor je; weet een groengrijze serie 1 te koop>info via pb. :wink:
Grtz,fRank

RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale"

Geplaatst: za jun 14, 2008 09:55
door Egbertone
13 juni 2008

Dagje vrij genomen... en maar wat aan de 75 gaan klussen.

Ik had bij het vervangen van de achterste dempers gemerkt dat de rubbers van de achterstabilisator aan de rechterkant niet helemaal jofel meer waren. Daar moet je dan niet meer over nadenken... gewoon vervangen. Viel niet mee om de oude er uit te halen, omdat de ringetjes die aan de buitenkant zitten in het buisje geperst zijn. Maar goed... met een flinke schroevendraaier weet je alles :wink: Is dat overigens ergens nieuw te koop, zo'n busje met twee ringen die je er op perst??

Zie hieronder de oude en nieuwe... een van de oude was bijna doorgescheurd... hoe het kan weet ik niet...

Afbeelding


Verder nog wat met de schakelaars geprutst...
De raamschakelaar aan bestuurderszijde weigerde af en toe dus die heb ik uit elkaar gehaald en de contactjes schoongemaakt... werkt nu weer top! De schakelaars voor alarmverlichting en achterruitverwarming hadden geen verlichting meer maar dat was zo gefikst, kwestie van een nieuw lampje :idea:
Als laatste nog de oranje schakelaar voor de voorste mistlampen geplaatst (die voorbumper met mistlampen is niet de originele...). Bedrading lag er al dus het was gewoon een kwestie van aansluiten... dacht ik. Niet dus. Er moet natuurlijk ook nog een relais in en op de mistlampen in de bumper ontbreken de stekkers... zijn afgeknipt. Maar goed, daar vind ik wel een oplossing voor!


Wordt vervolgd...

RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale"

Geplaatst: za jun 14, 2008 11:44
door edwinvanpoeijer
Mooie auto hoor :thumbs:
Vandaag voor mij ook klusdag aan de 75TS, mooi opgelost trouwens met die tweeters voorin.
Wil bij mij ook nog tweeters plaatsen en was nog aan het twijfelen over de juiste plek en zonder al te veel te beschadigen maar dit is
perfect opgelost zo.