Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale"
Geplaatst: wo jun 11, 2008 15:55
We gaan even een klein stukje terug in de tijd... half april dit jaar besloot ik m'n Juul te verkopen en er een 75 voor in de plaats te zetten. De Juul was voor (semi)dagelijks gebruik en dat is echt niet te doen... vond ik. 's-Winters aan binnen- en buitenzijde krabben, slecht zicht door het gebrekkige ontwasemingssysteem, startproblemen, geen stuurbekrachtiging etc. Bovenal is het natuurlijk ook gewoon zonde om een 105 voor dagelijks in te zetten.
De Giulia was vrij snel verkocht en een mooie 75 was nog sneller gevonden! DickAmerica had nog een mooie en originele uit Zwitserland geïmporteerde 2.0 TS uit 1988 staan. De koop was snel gesloten, het moment dat ik de sleutels in handen had en er mee weg kon rijden duurde iets langer. Op zich kost het niet zo veel tijd om een auto te importeren en op kenteken te zetten... maar als de RDW in de week van de schouwing/keuring drie dagen dicht is, de TNT vervolgens besluit om te staken zodat het kenteken een paar dagen later komt en als kers op de taart ook de KPN nog eens een storing heeft waardoor de auto na de keuring niet afgemeld kan worden... duurt het allemaal wat langer.
Maar goed, des te groter was het plezier toen ik op 16 mei eindelijk kon gaan rijden man man man... wat een genot, zo'n 75 Twinspark! Heerlijk.
Goed... maar even wat over de 75 zelf.
- 75 2.0 Twinspark
- Grigio Medio
- 87.000 km
- Zwitserse import
- fabrieksorigineel schuifdak
... en wat foto's
[edit]
17 mei 2008
Hoe mooi het uitlaatgeluid ook is, een beetje audio mag niet ontbreken vind ik. Met in m'n achterhoofd alles wat je leest over de foute plaatsing van de speakers en het belabberde geluid toch maar een poging ondernomen. Als de plaatsing zo slecht is, dan maar er voor zorgen dat je een goede apparatuur hebt, dan valt het nog wel mee. Niet "Top of the bill"... zo'n audiofreak ben ik niet.
Allereerst maar de radio zelf of, zoals dat tegenwoordig genoemd wordt, de head-unit. Ik wilde graag een radio waarmee ik via bluetooth een verbinding met m'n telefoon kon maken... geen lastige "oortjes" meer in de auto en kamerbreed geluid als je belt. Het is de Pioneer DEH-P65BT geworden. Prachtig apparaat, het is zelfs mogelijk om het display oranje te laten kleuren... past mooi bij de rest van de cockpit.
Daarna begonnen met de achterspeakers, de voorste moest ik nog over nadenken. Ik had nog een stel Infinity Kappa 5.12 liggen die ik al een paar auto's meesleep. Pasten na enige aanpassing precies in de standaard roosters. Zijn vrij ondiepe speakers dus ik hoefde ook geen plaatwerk onder de hoedenplank weg te slijpen. Prima geluid komt er uit en ondanks dat het maar 13 cm conussen zijn toch nog een hele leuke bas.
Na enig nadenken over het wel of niet aanpassen van de voorste deurpanelen toch maar besloten om er een composet, Pioneer TS 1303, in te plaatsen en de tweeters "Milano-style" in de deurpanelen te monteren.
Klinkt goed hoor! Hoezo slechte geluidskwaliteit in een 75???
[/edit]
Wordt vervolgd...
De Giulia was vrij snel verkocht en een mooie 75 was nog sneller gevonden! DickAmerica had nog een mooie en originele uit Zwitserland geïmporteerde 2.0 TS uit 1988 staan. De koop was snel gesloten, het moment dat ik de sleutels in handen had en er mee weg kon rijden duurde iets langer. Op zich kost het niet zo veel tijd om een auto te importeren en op kenteken te zetten... maar als de RDW in de week van de schouwing/keuring drie dagen dicht is, de TNT vervolgens besluit om te staken zodat het kenteken een paar dagen later komt en als kers op de taart ook de KPN nog eens een storing heeft waardoor de auto na de keuring niet afgemeld kan worden... duurt het allemaal wat langer.
Maar goed, des te groter was het plezier toen ik op 16 mei eindelijk kon gaan rijden man man man... wat een genot, zo'n 75 Twinspark! Heerlijk.
Goed... maar even wat over de 75 zelf.
- 75 2.0 Twinspark
- Grigio Medio
- 87.000 km
- Zwitserse import
- fabrieksorigineel schuifdak
... en wat foto's
[edit]
17 mei 2008
Hoe mooi het uitlaatgeluid ook is, een beetje audio mag niet ontbreken vind ik. Met in m'n achterhoofd alles wat je leest over de foute plaatsing van de speakers en het belabberde geluid toch maar een poging ondernomen. Als de plaatsing zo slecht is, dan maar er voor zorgen dat je een goede apparatuur hebt, dan valt het nog wel mee. Niet "Top of the bill"... zo'n audiofreak ben ik niet.
Allereerst maar de radio zelf of, zoals dat tegenwoordig genoemd wordt, de head-unit. Ik wilde graag een radio waarmee ik via bluetooth een verbinding met m'n telefoon kon maken... geen lastige "oortjes" meer in de auto en kamerbreed geluid als je belt. Het is de Pioneer DEH-P65BT geworden. Prachtig apparaat, het is zelfs mogelijk om het display oranje te laten kleuren... past mooi bij de rest van de cockpit.
Daarna begonnen met de achterspeakers, de voorste moest ik nog over nadenken. Ik had nog een stel Infinity Kappa 5.12 liggen die ik al een paar auto's meesleep. Pasten na enige aanpassing precies in de standaard roosters. Zijn vrij ondiepe speakers dus ik hoefde ook geen plaatwerk onder de hoedenplank weg te slijpen. Prima geluid komt er uit en ondanks dat het maar 13 cm conussen zijn toch nog een hele leuke bas.
Na enig nadenken over het wel of niet aanpassen van de voorste deurpanelen toch maar besloten om er een composet, Pioneer TS 1303, in te plaatsen en de tweeters "Milano-style" in de deurpanelen te monteren.
Klinkt goed hoor! Hoezo slechte geluidskwaliteit in een 75???
[/edit]
Wordt vervolgd...